Boskovice - židovský hřbitov

Turistické cíle Památky a muzea Hřbitov

Židovský hřbitov v Boskovicích jsme navštívili druhého i třetího výletu do tohoto hezkého jihomoravského města. Protože rádi navštěvujeme památky se židovskou tématikou, nemohli jsme vynechat ani třetí největší židovský hřbitov v České Republice. Bylo úžasné projít se po tak významném místě, přečíst si letopočty na náhrobcích a očima přejíždět po řadách náhrobků. A také si připomenout, jaké hrůzy potkaly židovskou komunitu v Boskovicích za 2. světové války.

Auto jsme zaparkovali na konci ulice, která u hřbitova přechází v polní cestu. Pak jsme po pár krocích došli k dolní bráně. Do areálu vedou dvě brány, první je pro veřejnost, kterou jsme vstoupili i my. Druhou, která se nachází o něco výše a je směřována k centru města, vjížděly kdysi pohřební vozy.

Vstoupili jsme tedy na židovský hřbitov, který byl pravděpodobně založen nejpozději v 16. století. Následně jsme na rozloze 14 528 metrů čtverečních postupně shlédli přibližně 2500 náhrobků. Během prohlídky jsme si všimli, že celý hřbitov je obehnán zdí a v areálu rostoucí stromy svými kořeny narušují stabilitu náhrobků.

Viděli jsme, že náhrobky jsou seřazeny v pravidelných řadách po vrstevnicích a ty nejstarší byly vyrobeny většinou z opuky. Bohužel díky tomu méně odolnému materiálu jsme už nemohli některé nápisy vůbec přečíst. Zato ty mladší náhrobky, které jsou z hrubozrnného mramoru, jsme si přečetli bez problémů. Zjistili jsme , že nejstarší náhrobky pocházejí z 2. poloviny 17. století, přičemž ten úplně nejstarší je datován rokem 1670.

Od spodní brány jsme vystoupali po schodech k obřadní síni postavené v roce 1763, z níž se zachovalo jen postranní zdivo s kamennou deskou na níž je text modlitby za mrtvé Kadiš. Nacházeli jsme se zhruba uprostřed hřbitova a po levé straně od obřadní síně jsme uviděli dětskou část.

Dočetli jsme se, že zdejším poutním místem je hrob rabína Samuela Ha-Leviho Kolina, mj. autora komentářového díla Machacit ha-šekel. My jsme na místě původního zničeného náhrobku shlédli nový, který zde byl v roce 2000 osazen za finanční pomoci donátorů z USA.

Dále jsme se dozvěděli, ze současný hřbitov je v pořadí druhým, ten první se nacházel blíže k městu nebo že boskovická židovská komunita přestala existovat v roce 1940.

Prohlédli jsme si také secesní památník vojáků padlých v 1. světové válce, jehož autorem je Josef Obeth a který zde byl odhalen roku 1922.

Pak jsme již sestoupili zpět k autu a velký židovský hřbitov opustili. Završili jsme tak druhou velkou návštěvu města Boskovice a odjeli jsme domů do Olomouce. Při třetí návštěvě jsme si prošli hřbitov znovu, ale zdrželi jsme se zde kratší dobu. Byli jsme rádi, že se začalo s opravou zbořené obřadní síně. Když jsme se vrátili k autu, jeli jsme se podívat na rozhlednu Malý Chlum a také sochy Stanislava Rolínka v nedalekém lese.

Hřbitov je volně přístupný v denní době mimo sobotu a židovské svátky. Parkování je možné dole pod hřbitovem zdarma. Židovský hřbitov můžete navštívit taktéž s průvodcem.

Prodej vstupenek probíhá v synagoze nedaleko centra města.

- procházka židovskou čtvrtí s výkladem o historii a životě židů v Boskovicích s návštěvou synagogy maior, židovské rituální lázně mikve a židovského hřbitova.

Délka prohlídky: cca 150 minut

Cena prohlídky: 75 Kč/os., děti, studenti, důchodci, ZTP 60 Kč/os., cizojazyčný výklad 120 Kč, 100 Kč/os.

Skupina do 5ti osob: příplatek ve výši 50 %

Otevírací doba: Květen - Září:

út-pá: 10:00 - 17:00

so: 10:00 - 16:00

ne: 13:00 - 17:00

Říjen + Duben:

Jindy pouze pouze pro objednané skupiny.

Poslední aktualizace: 16.3.2015
Nadmořská výška:
359 metrů nad mořem
Boskovice - židovský hřbitov na mapě
Autor: jirkacek

Příspěvky z okolí Boskovice - židovský hřbitov

Židovské město, zámek a hrad: Boskovický okruh
Tentokrát si nadělíme kratší asi 5-6 km dlouhou vycházku částečně přes město, podíváme se do krásných Boskovic a jejich nejbližšího…
Jedeme do Boskovic. V Boskovicích je to opravdu na celý den. Jedeme…
Ani půvabné jedenáctitisícové jihomoravské město Boskovice neuniklo trendu…
Trasa začíná v Boskovicích na nádraží ČD. Pokračuje po zelené zna…
Trasa vychází od nádraží v Boskovicích, prochází středem města př…
Nachází se na západním okraji města v těsné blízkosti vlakového n…
Boskovice - Doubravice n. Svitavou (11/2014)      …
Mezi největšími, nejznámějšími a nejvýznamnějšími boskovickými památkami by v žádném případě neměly uniknout pozornosti návštěvníků tohoto krásného…
Při loňské dovolené v Poličce jsme se jeden den vypravili vlake…
Židovské město v Boskovicích Jedná se o jeden z nejvýznamnějších…
V Boskovicích, kde jsme dočasně ubytováni, najdeme mnoho atraktivit. Můžeme nahlédnout do židovské čtvrti, navštívit místní zámek nebo prozkoumat…
Židovské hřbitovy bývají místem tajemným – pro ty, kterým toto sl…
Boskovice - kostel svatého Jakuba Staršího
Boskovice leží v okrese blansko přibližně 40 km severně od centra Brna. Město bylo založeno jako podhradí začátkem 13. století, dnes…
Že je kostel sv. Jakuba Staršího či Většího jednou z dominant Boskovic i…
Na poslední  letošní červencový den páteční jsem naplánoval – sam…
Nachází se v dolní části bývalé židovské čtvrti. Po rozsáhlé reko…
Pokud přijedete do Boskovic vlakem, stejně jako my, procházíte od…
Boskovice jsou nejen místem krásným, ale zřejmě také centrem oblas…
Tak k nám zase po nějaké době přijel ten pán s paní, co mě vždycky dovezou…
Vracíme se z dovolené na Slovensku, kde jsme byli čtyři týdny. Už se těšíme domů, ale na oběd a na malou procházku se zastavujeme v…