Alej javorů stříbrných u Fryšavy

Turistické cíle Příroda Památný strom

Cesta z Fryšavy směrem na Křivý javor by byla sama o sobě velmi příjemná, protože poskytuje krásné výhledy na Fryšavu a nejbližší okolí. Očividně to ale majiteli fryšavského panství v druhé polovině 19. století nestačilo, a tak nechal podél této cesty vysázet vzácné javory stříbrné, pocházející ze severní Ameriky. Své jméno získal díky stříbřitě bílé spodní straně listů a kůře zbarvené mírně do šeda. Do českých zemí se poprvé dostal v první polovině 19. století a stal se oblíbenou (a díky tomu i dnes hojnou) dřevinou v parcích a lesoparcích. V alejích je spíše vzácný, protože jeho koruna je hodně rozložitá, takže je potřeba stromy sázet dále od sebe (a nevytvářejí pak tak pěkné stromořadí jako jiné druhy).

Alej původně vedla od bývalé budovy revírní správy a tvořilo ji nejméně sedm desítek stromů. V roce 1980, kdy byla vyhlášena její ochrana, stálo ještě 41 javorů, do dnešní doby se zachovala jen menší část aleje, sestávající ze 34 chráněných stromů, nacházejících se kolem silnice horní části zemědělského družstva a dále až k okraji lesa, kde alej končila i v minulosti. Stromy jsou více než 150 let staré, obvod jejich kmenů má průměrně 250 centimetrů a jejich výška se pohybuje kolem sedmnácti metrů.

Alejí prochází zelená a žlutá turistická stezka z Fryšavy na rozcestí Nad Fryšavou. Po zelené značce pak můžete pokračovat dále na Fryšavský kopec (800 metrů nad mořem), na Žákovu horu a dále na Kocandu a do Českého Herálce, po žluté se dostanete na Devět skal a do Svratky. Pozor, část aleje v zemědělském družstvu není přístupná, i když původně turistická značka vedla tudy (a v některých starších mapách je ještě v tomto prostoru zakreslena)!

Poslední aktualizace: 5.7.2014
Nadmořská výška:
724 metrů nad mořem
Alej javorů stříbrných u Fryšavy na mapě
Autor: claricia

Příspěvky z okolí Alej javorů stříbrných u Fryšavy

Rozcestník Fryšava
Rozcestník u silnice ve Fryšavě, výchozí místo řady výletů do Žďárských vrchů. Jedná se o rozcestí žluté turistické značky jdoucí z Kadova přes Devě…
Pomník se nachází v centru obce.Text na pomníku: T. G. MASARYKPADLÝM BRATŘÍMVE SVĚTOVÉ VÁLCE1914 – 1918.A NA PAMÁTKU NÁRODNÍHO OSVOB…
Sousoší hub – autorem je Michal Olšiak. Stojí v obci Fryšava, za penzionem…
Rozcestí žluté a zelené turistické značky v lese nad Fryšavou. Zelená turistická značka ukazuje na Fryšavský kopec (2,5 km), Žákovu horu (5,5 km) a …
Mikroregion Novoměstsko vybudoval na svém území za pomocí sponzorů síť strojově upravovaných lyžařských liniových tras, propo…
Na tomhle místě se po každé oblevě a na jaře při tání sněhu nejdéle lyžuje…
Webová kamera na obecním úřadě Třech Studní. V zimě velice dobře použit…
Devítikilometrový okruh kolem rybníků Sykovce a Medlova, vede kolem šesti soch Michala Olšiaka. Ty se budou líbit především dě…
Původní výlet byl sice plánován na sobotu, jenže člověk míní, příroda mění…
Asi 14 km dlouhá okružní trasa v severovýchodní části Českomoravské…
Asi 20 km dlouhá okružní trasa v severovýchodní části Českomoravské vysočiny. Vyrazili jsme od hotelu Medlov, kde jsme se na pár dnů…
Tento 17km lyžařký okruh navazuje na na základní okruh Vlachovický, na…
Je to třetí nejvyšší osmitisícovka (v decimetrech) Žďárských vrchů. Vrchol je velice nevýrazný, oblý a bez výhledu do okolí. Hřeben…
Betonová socha Michala Olšiaka. Tentokrát je to hejkal Pepino. Bizarní socha postavy z místních hájů na Třech studních u penzionu…
Socha výra v nadživotní velikosti ozvláštňuje chatovou osadu Yukon u Třech Studní nedaleko Nového města na Moravě. Třímetrová betonová socha, jejímž autorem je Michal Olš…
Památník na Fryšavském kopci, který byl odhalen 8.5.1975, 30 let po 2.…
V okolí Nového Města na Moravě je v zimě upravováno mnoho kilometrů běžeckých tras. Já jsem si tentokrát vybral tu okolo Fryšavského ledovce. Auto parkuji nad vesničkou Sklené a…
Skutečný pramen Svratky, pod Fryšavským kopcem, směrem od něj k Žákově hoře. Tento pramen je asi 1200 metrů jižně od Stříbrné…
Pasecká skála
Jedná se o soustavu tří skalních útvarů (Omšelý hřeben, Vyhlídka …
Výchozím místem je obec Křižánky, odkud půjdeme po modré turistické značce…