Žlebský vodopád - Staré .Město p.Sněžníkem - Branná

V naprosté tmě v 5 hod ráno expresem do Olomouce. Dalším rychlíkem do Zábřehu a zde nás čeká výluka: dál se pokračuje třemi autobusy přes Olšany - známé papírny - až do Rudy n.Moravou, kde přestup na vlak do Hanušovic a tu doslova "přelet" do lokálky na Staré Město pod Sněžníkem.
Sotva vlak zarachotí na mostě přes Moravu, je tu první zastávka a my vystupujem.

Napřed kousek po dosti rušné silnici směrem na Králíky, pak odbočka vpravo na silničku.

Zatáčka kolem skály a cesta stoupá nádherným kaňonem v temném lese s mnoha skálami a je tady až neskutečné ticho (a takéj zima jak sviňa!).
Zanedlouho stojíme před zatáčkou s velkým skalním útesem a Žlebským vodopádem. Má výšku přes 6 metrů a na to, že je celkově dost sucho, tak tu cosi ze skály i teče! Na jaře na něj ale musí být božský pohled. I tak ale rozhodně stojí za vidění - je to další překrásný kout ještě uchované přírody u nás a my doufáme, že to tak i dlouho zůstane...

Vracíme se po silnici z kopce dolů a najednou se ze zatáčky vynoří karavana důchodců, lesní ticho je narušeno klapotem turistických holí a čakánků a tři dědové klidně močí na kraji u cesty a vůbec je nevzrušuje, že kolem nich prochází nějací lidi!

A to už jsme  opět na té vlakové zastávce a přijíždí vlak z protisměru. Strojvůdce se nás ptá, zda s nimi nechceme na půl hodiny do Hanušovic a já říkám, že neee a pak se blbec tluču do hlavy, protože za tu půlhodinku bychom mohli v nádražním bufetu vypít každý šálek horké kávy. No, ale už se stalo a tak máme alespoň čas na svačinu.

Foto: Franta

Konečně se vrací náš vláček a my s ním pokračujeme přes tři zastávky na znamení - a on je to ten vlak z písničky od skupiny Olympic: "Vlak, co nikde nestaví" - a napřed projíždíme kaňony s dalšími nádhernými skalními útesy a pak lesy až do Starého Města a spíš než ve vlaku si připadáme jako bychom jeli lesní tramvají!

Vystupujeme na konečné a jdeme zezadu pomalu městem na náměstí, kde stojí moc hezká radnice, připomínající éru sudetských Němců. Silnice tu vede přes rynek napříč a zrovna po ní projíždí kolona autoveteránů a motorek.
Do jedné otevřené hospody si zajdeme na kafé a kofolu, ale nevládne tu zrovna příjemná atmosféra: personál obsluhuje už dost podnapilé štamgasty - a to je teprve rané dopoledne... a tak dopít a honem pryč!

Stoupáme výpadovou ulicí na horní konec města a pak se plazíme nahoru na kopec k Branné. Chvílemi značka křižuje silnici a při každém otočení se zpět máme hezčí a hezčí výhled na Sněžníček!

Konečně nahoře na kopci.

Rozprostírá se tu mezi Hrubým Jeseníkem a masívem Králického Sněžníku docela rozsáhlá náhorní planina s několika vesničkami, my ale nevidíme ani jednu z nich. Za to máme překvapivý kruhový výhled jak na Jeseníky, tak na Sněžník a desítky balíků slámy rozhozených na lukách před námi. O kousek dál stojí pěkná kaplička a před ní lavičky, ale už nemáme tolik času a tak ještě posledních pár fotek na zvěčnění té krásy kolem nás a hurá z kopce do Branné.

Foto: Franta

Na okraji městečka nás překvapí vápencový lom se zarovnaným dnem a se zeleným pažitem. Lom má výšku asi 20 m a jeho bělostné stěny jsou orámovány stromy s listím, hýřícími všemi barvami podzimu.

Dole u křižovatky - už v obci - restaurace a my si v ní dáváme dobrého moravského vrabečka a pak ve velmi dobrém rozmaru kousek nahoru do kopce na Vikantice a je odtud opravdu vynikající rozhled na celé městečko a tak fotit a fotit!

Branná je opravdu bránou do Jeseníků a řekl bych, že trošičku připomíná valašskolašský Štramberk. Je prostě nádherná, úžasná a podmaňující a každý trochu vnímavý člověk se tu bude rád vracet...

Zpět na rozcestí a kolem kostela, hradu Kolštejna a fojtství na náměstíčko s hezkou radnicí. Pak dle mojí intuice - či spíše velkého nosu? - zkratkou mezi domky na strmě klesající chodníček do kaňonu Ostružné, cestou pěkná studánka a na nádraží. Mezi kolejemi odpočívá černý kocourek a když nás vidí přicházet, tak vstává a jde nás přivítat a nechává se hladit a fotit - a přitom kolem snad 30 turistů a těch si ani nevšimne!

Nestalo se nám to poprvé - že by kočky svým šestým smyslem vycítily, že máme taky jedno takové stvoření jménem Cherry doma?

V Rudě máme hodinu čas a tak si jdeme ještě obhlédnout a vyfotit skálu za nádražím, ale zblízka to není ono. Pak už cesta domů a v bytě nás vítá náš domácí mazlíček...

Poslední aktualizace: 12.7.2022
Žlebský vodopád - Staré .Město p.Sněžníkem - Branná na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Žlebský vodopád - Staré .Město p.Sněžníkem - Branná

Žlebské vodopády u Hanušovic
   Návštěvnost toho kterého vodopádu je přímo úměrná atraktivitě území, na…
Na odbočce ze silnice 312 Hnaušovice Králíky, směr Žleb. Po cca 3…
Když se v červenci 1997 valila voda ze všech hor na severu Moravy, povodeň…
Jako pohoří je Hanušovická vrchovina spíš vnímána jako součást Jeseníků…
Zámeček, oblíbené to výletní místo a někdejší rekreační středisko ČSD, se …
K nejčastějším regulačním vodním stavbám na řekách od pradávna…
Původní chalupa postavená roku1836 byla v roce 2010 renovována pr…
Takové motto vetkli do názvu tvůrci a stavitelé netradiční zvonic…
Pokaždé, když jedeme vlakem do Starého Města (p. Sněžníkem), případně…
Co si budeme povídat, člověk ve své pýše se domnívá že je pánem t…
Velmi pěkná socha Panny Marie Neposkvrněné, neboli Immaculaty stojí na okraji silnice od Hanušovic do Králík v osadě Vlaské. Socha i s podstavcem je a…
Zájem každého turisty je trefit se na zvolené místo s co nejmenšími…
Asi nejjednoduší je dopravit se autem, ale cesta údolím Moravy mezi Hanušovicemi a Králíky (hlavní směry pro příjezd) je velmi pěkná cyklotrasa. A ve…
Původně sudetská obec Waltersdorf byla přejmenována na Žleb v roc…
Původní název Valteřice (něm. Waltersdorf) do r. 1949. Od r. 1964 přidružen k Vysokým Žibřidovicím, 1976 k Hanušovicím. Připomínán r.…
Město Hanušovice se rozkládá v údolí řeky Moravy, na úpatí Hanušo…
Ač názvem Moravská stezka, měla by se názvem spíše jmenovat Slezsko…
Jedeme-li z Hanušovic proti proudu Moravy, v zatáčce před…
Železniční trať Hanušovice – Staré Město (pod Sněžníkem) sice nepatří k…
Trasu a způsob Dopravy jsme měli pro letošní rok hanušovického pochodu…