Z Ostré přes Helfenburk ke Kalvárii

Z Ostré přes Helfenburk ke Kalvárii.

Mapa KČT 11.

Tak jsem se nedávno při debatě s kamarádem zmínil že bych se rád podíval na Helfenburk a Kalvárii u Úštěku. A kamarád, protože je kamarád a taky turista a navíc zná České středohoří a široké okolí jako své boty, ne li líp, tak vymyslel fajn trasu asi 25km, vzal auto a manželku, já vzal sebe a batoh a s příslibem hezkého počasí to mydlíme přes Úštěk do vesnice Ostré.

Auto necháváme u penzionu Ostré a přesto že Kalvarii máme přímo za zády, vyrážíme podle itineráře po žluté opačným směrem k Helfenburku.

Na rozcestí Ostré – obec se ke žluté připojuje červené místní značení (ČMZ) a toho se držíme. Na rozcestí Ostré – parkoviště zahýbáme ostře doleva lesem a přes Ptačí důl pokračujeme po ČMZ . Před Helfenburkem se připojuje zelená od Skalky a Rašovic.Na Helfenburku svačíme, fotíme a kocháme se. Rozhodně stojí za návštěvu.

Foto: Seventy

Z hradu pokračujeme po přišedší žluté a ČMZ romantickým Hrádeckým dolem kolem dobře opatrovaného Hrádeckého pramene podél Hrádeckého potoka. Na rozcestí Hrádecký důl, kde se ČMZ vrací doleva ke vsi Ostré pokračujeme po žluté neméně romantickým údolím přes osadu Krásná studánka posléze po silnici k obci Skalka.

Na rozcestí (vpravo Skalka) pokračujeme bez značky rovně na Blíževedly. A tady se kocháme pohledy na panorama krajiny plné zeleně a nezvykle oživené lány kvetoucí řepky (čert ví jestli je dobrá ještě k něčemu jinému). Vpravo táhlý Vlhošť, před námi kuželový Ronov, vlevo trochu dál hrbaté Sedlo. A vzadu za Ronovem ještě vrch Kozel. Jo, Čechy krásné, Čechy mé, nebo už né?

V Blíževedlích nacházíme červenou a jdeme po ní k vesnici Stranný. Opět krásná panoramata a dominující Ronov. Ve Stranném se připojuje zelená po které podejdeme Ronov a přijdeme do ospalého městečka Kravaře. Obcházíme a prohlížíme Kostel Narození Panny Marie, stavujeme se v hospodě na náměstí na zahrádce ke krátkému odpočinku a občerstvení. Odebírám vzorek bakaláře. Jinde chutné, tady špatně ošetřené, určitě dlouho stálo na pultu než si slečna našla čas a přinesla ho.Koneckonců, jmenuje se to tu U Dobré nejistoty. Toť elementární, milý Watsone.

Po krátkém odpočinku vyrážíme po silnici směrem na Konojedy. Míjíme pilu Na Samotě a přicházíme Do Konojed. Už z dálky je viditelná nová střecha zámku Konojedy. Fotíme. Při bližším ohledání zjišťuju že ta střecha, jakkoliv určitě nebyla levná je asi to jediné nové. Zámek i podzámčí, což musel být kdysi dost velký areál, jsou smutně zanedbané, šetrně řečeno. Dodatečně mě mrzí že jsem zapomněl na Konojedské bochníky, které jsou pár desítek metrů za zámkem. Tak snad příště, bude li nějaké.

Foto: Seventy

Pokračujeme po silnici a kousek za vsí odbočujeme doleva na Dubičnou a Lukov. Za Lukovem překračujeme hlavní silnici Kravaře – Úštěk a pokračujeme po silničce na Lukovsko, kde přichází zleva červená. Po ní přejdeme Lukovsko a na rozcestí za vsí kde červená odbočuje doprava, jdeme po žluté nepříliš kvalitně značené k vyhlídce Opičí hlava a potom ostrou téměř zpáteční zatáčkou doprava už lépe značenou stále žlutou ke Kalvarii a kostelíkům do Ostré. Ale o tom příště, nerad bych to tu zahltil.

Co dodat, trasa na jedničku, počasí ještě na hvězdičku, zase jsem poznal další kousek Středohoří, a že tam toho není málo.

Zdrávi došli.22.5.2013 Seventy. Odkaz na mapu: http://www.mapy.cz/s/7hj8

Poslední aktualizace: 22.5.2013
Z Ostré přes Helfenburk ke Kalvárii na mapě
Autor: Seventy

Příspěvky z okolí Z Ostré přes Helfenburk ke Kalvárii

Úštěk – Helfenburk – Ostré – Úštek
Tento tip na výlet nabídne pestrou všehochuť turistických atrakti…
Poutní místo na vrchu Kalvárie nad vsí OSTRÉ U ÚŠTĚKUbylo vytvořeno…
Vydáte-li se z Úštěka na Litoměřicku po silnici č. 260, dorazíte po…
Ano, vím, jak těžké je motivovat potomstvo, aby se odlepilo z g…
Z Ostré přes Helfenburk ke Kalvárii 2. díl první díl na:    https://www…
V okrese Litoměřice nedaleko půvabného městečka Úštěk se nachází kopeček s…
Naše cesta začíná na rozcestí červené a žluté turistické značky Lukovsko…
Čtvrtek 29. 9. 2011 - odpoledneOpustili jsme Volyni. V plánu máme…
Původní hrad Ronovců z první poloviny 14. století byl na sklonku …
Rozsáhlé torzo hradu ležícího na pískovcovém bloku 3 km od Úštěka. Dominuje mu třípatrová věž, později upravená v romantickém stylu. Pro hrad se…
Dva kilometry východně od Úštěka se rozprostírá tak zvané Úštěcké…
  Úštěk je malé městečko nedaleko Litoměřic, které bylo v roce 1980…
  Staročeské jarmarky v malebném městečku Úštěku, nacházejícího se na…
Barokní poutní místo na vrchu Kalvárie ve vsi Ostré u Úštěka bylo…
Pondělí 3. 8. 2020 Teplo bylo i v noci. Ani kránu se výrazně neochladilo.…
Hrad je jednou z památek starobylého města Úštěk na Litoměřicku v Ústeckém…
Úštěk jsme sice neměli přímo na trase z Děčína domů, ale lákalo nás…
Unikátní expozice představující návštěvníkům život čertů v…
Při cestě romantickou krajinou severních Čech jsme mezi Lito…
Z Úštěka přes Sedlo na Levín a zpět   Je konec dubna, startujeme z…