Z Kasprova vrchu přes Svinici do Zakopaného.

Túra po Slovensko -polském hraničním hřebeni na první dominantní štít hlavního tatranského hřebene.

Ze Zakopaného brzy ráno vyrážíme k lanovce do Kuznic. První lanovka na Kasprův vrch jede až v 8 hodin. Před půl devátou jsem na 1986 m vysokém Kasprově vrchu.

Za hezkého počasí se vydáváme na červenou hřebenovou trasu směrem na Svinici. Vzdálený dominantní vrchol Svinice připomíná pyramidu. Po velmi frekventované cestě přecházíme Suché sedlo /1979m/, vrch Beskyd /2012 m/a Laliové sedlo /1951 m/. Toto sedlo odděluje Západní Tatry od Vysokých Tater. Za chvíli přicházíme do Svinického sedla /2050 m/. Cestou jsou nádherné výhledy do Tiché doliny, na Velků Kopu a Kriváň na slovenské straně, na druhé straně pak do doliny Suchej Wody a do doliny Gasienicowé se čtyřmi plesy. Z každého sedla vede sestupová cesta do doliny Suchej Wody k chatě Murowaniec.

Suché sedlo
Suché sedlo  •  Foto: Hribal

Vrchol Svinice ční 300 metrů nad sedlem. Vyšlapaná cestička začíná prudce stoupat skalami. Výstup je stále náročnější a je z větší části jištěn řetězy a žebříkem.Vynaložená námaha je pak na vrcholu /2301 m/ odměněna nádherným panoramatickým výhledem na velkou část polských a slovenských Tater a do dolin Tichá, Gasienicowa a Pieciu Stawow Polskich.

Z vrcholu Svinice odbočuje z hlavního hřebene boční větev polských Tater. Tudy vede sestupová cesta do sedla Zawrat. Sestup po ošlapaných a klouzavých skalách je velice náročný. Opět je tu mnoho úseků jištěných řetězy. Po hodinovém sestupu se dostáváme do úzkého sedla Zawrat /2159 m /. Odtud začíná nejnáročnější jištěná hřebenová turistická trasa v Tatrách - Orlí Perč.

Počasí se zhoršilo a také již bylo hodně hodin a tak jsme rozhodli pro sestup po modrém značení k chatě Murowaniec. Následoval prudký a náročný sestup po skalním žebru jištěný řetězy. Po hodině jsme sestoupili k turistickému rozcestí, kde se připojují únikové sestupy z Orlí Perče. Odtud již byl bezproblémový sestup k velkému plesu Czerny Staw. Je to snadno přístupné pleso od chaty Murowaniec a tak zde bylo plno výletníků.

Krátkým sestupem klečí jsme došli k velké chatě Murowaniec /1500m/. Velice vhod přišlo občerstvení a odpočinek.

Pěknou modře značenou cestou jsme došli na Kopu Królowu. Následující sestup do doliny Bystrej byl dlouhý a nepříjemný. Opět velké kameny a vysoké schody. Kolena dostávala pořádně zabrat.

Cesta končila u spodní stanice lanovky v Kuznici /970m/. Následovala ještě dvou kilometrová cesta po silnici do Zakopaného.

Poslední aktualizace: 23.9.2014
Z Kasprova vrchu přes Svinici do Zakopaného. na mapě
Autor: Hribal

Příspěvky z okolí Z Kasprova vrchu přes Svinici do Zakopaného.

Pośrednia Turnia
  (slovensky Prostredná kopa, 2128 m n.m.) druhý vrchol od západu v hlav…
Prostredná kopa (polsky: Pośrednia Turnia, 2128 m n.m.) druhý vrchol od z…
(slovensky: Krajná kopa 2097 m n.m.)- první západní vrchol v hlavním hře…
  (polsky: Skrajna Turnia 2097 m n.m.)- první západní vrchol vhlavním hř…
Świnica - slovensky Svinica, hraniční vrchol na hranici Polska a Slovenska…
Świnica - (slovensky: Svinica ) – výrazný štít ve Vysokých Tatrách, na po…
(polsky: Świnica) – výrazný štít ve Vysokých Tatrách, na slovensko-polské…
(slovensky: Ľaliové sedlo) (1952 mn.m.)se nachází v hlavním hřebeni Ta…
(polsky: Przelez Liliowe) (1952 mn.m.)se nachází v hlavním hřebeni Ta…
Zawratowa Turnia – vrchol (2247 m n.m.) v hřebeni Świnicy (Svinice) v pol…