Výstup na Hoverlu 2061 m.n.m.

Hned na úvod tohoto článku je potřeba říci, že zdolat nejvyšší horu Ukrajiny – Hoverlu 2061m.n.m. nevyžaduje nijak zvlášť velké úsilí, pokud si zvolíte jako nástupní místo Zarosljak nacházející se 3,5km a 700 výškových metrů níže. Tuto cestu jsme si však nezvolili a svůj výstup jsme si poctivě vyšlapali z obce Hoverla nacházející se v nadmořské výšce 750 metrů. Do obce jsme dojeli autem z města Rachov, které se nalézá 25km východně. Těchto 25km jsme však jeli 50 minut, jelikož stav silnic připomíná spíše tankodrom a vyžaduje minimálně SUV optimálně džíp. Na konci obce jsme nechali auto zaparkované u místního statku a vydali se po modře značené stezce podél řeky. Po dvou kilometrech jsme odbočili doprava a začali stoupat lesní cestou, která se klikatila v serpentinách, což zároveň nabízelo, za cenu ostřejšího stoupaní, možnost zkratek, čehož jsme také hojně využívali a tím si zkracovali celkovou délku i čas strávený na trase. U vstupu do národního parku jsme si všimli i vyobrazených šelem (jako rys a vlk), mimo jiné i medvědy, kteří obývají zdejší lesy. A když jsme v jednu chvíli ucítili nezaměnitelný pach této šelmy, příjemně nám po těle nebylo. Začali jsme hned nahlas zpívat („já mám koně vraný koně…“ - proč zrovna tuto píseň již nechám na posouzení příznivcům S. Freuda), abychom na sebe dostatečně upozornili a nedošlo k překvapivému setkání. Z lesa jsme se následně dostali na louku, kde bylo stavení místního bačy a dále pokračovali do mrdostoje (ekvivalent tatranského mrdokleča, avšak zřejmě díky havárii Černobylu byl zdejší porost výrazně vyšší a dalo se v něm tedy mr.at ve stoje :-D). V tomto porostu vedla jen úzká pěšina a tak jsme raději opět zpívali (vzlhedem k našemu pěveckému talentu zde byla reálná obava, že většina medvědů opustí rezervaci natrvalo). Po necelých třech hodinách a 9kilometrech jsme se dostali na hřeben, konkrétně do místa zvané Turkul 1933m.n.m.. Zde nás stejně jako při výstupu na nejvyšší horu Rumunska (odkaz) přivítal ostrý nárazový vítr. Z tohoto bodu jsme krásně viděli celý cca 5km hřeben, ale i samotný vrchol, který vypadal jako homole. Jednotlivá zvrásnění hřebenu šlo obcházet úbočími a tím si nepřidávat další výškové metry. Po závěrečném ostřejším výstupu jsme stanuli na nejvyšší hoře. Kde se kromě nezbytných vlajek a kříže nacházel improvizovaný pultík s nabídkou kávy, čaje a upomínkových předmětů. Což nás zprvu překvapilo, než jsme zjistili onu možnost výstupu z druhé strany a tak nebyla nouze o návštěvníky v sálových teniskách nebo lakýrkách, což trochu kazilo celkový dojem… Okolní kopce jsou většinou zalesněné a obecně ty hory nejsou tak pěkné, což je dáno zřejmě jejich nižší nadmořskou výškou. Po krátkém odpočinku jsme se vydali na sestupovou cestu navazující na cyklostezku a vedoucí zpět do Hoverly. Kromě nezbytných zkracování serpentýn jsme zřetelně zaslechli zabručení medvěda a tak se naše pěvecké výkony opět dostaly na scénu.

Po 8 hodinách a 27km jsme se ocitli zpět u našeho vozu.

Záznam trasy naleznete zde:

Záznam z Relive nalznete zde: https://www.relive.cc/view/vXvLYAKmy7O

Fotogalerii naleznete zde: http://gazzi.rajce.net/Hoverla_2061_m.n.m.,_Ukrajina_2019

Poslední aktualizace: 15.9.2019
Výstup na Hoverlu 2061 m.n.m. na mapě
Autor: gazzi

Příspěvky z okolí Výstup na Hoverlu 2061 m.n.m.

Návrat na Ukrajinu VII.
Zde klikněte pro předchozí episodu. Brzy na kutě, brzy z postele. V…
[Praktické informace (doprava, ceny, mapy, ...) a další forky na http:/…
  1.deň : obec Goverla (dá sa ísť aj odinakiaľ)– Goverla 2061m.n…
U ukrajinského městečka Zborov se dne 2. července 1917 odehrála významná bitva č…
Díl před tímto najdete tady. Štastně se shledáváme se svými zavazadly.…
Jasinja, česky Jasiňa, bývala nejvýchodnější obcí první Československé…
Díl, co předchází, je k nalezení i zde. Ty Hory. Konečně jsme tedy…
Malé muzeum (Silskyj istoryko-krajeznavčyj muzej) najdeme v hlavní…
HOVERLA ( GOVERLA ) - nejvyšší hora Ukrajiny - 2061 m nad m. - Z Jasiny se necháte vyvézt vojenským terénním autobusem pro 16 osob…
Bliznica (Близниця) – jeden ze dvou sobě blízkých vrcholů (1883 a 1872 m n…