Vysočinou 2013, Lesoňovice – Vír – Bystřice

Jsme na týdenní turistické akci Vysočinou 2013, bydlíme ve Žďáru v sokolovně. Na dnešek jsme s kolegou z All Stars Teamu naplánovali nedlouho otevřenou Svrateckou vodohospodářskou naučnou stezku podél vírské nádrže a okolí.

Ve Žďáru nastupujeme ráno do autobusu který nás doveze za Bystřici nad Pernštejnem do vsi Lesoňovice odkud je to něco přes dva kilometry na červenou a do Pivonic. Tam je odbočka na Zubštejn, tu však vynecháváme, byli jsme tam předloni a dnes nás zajímá hlavně Vír.

V Pivonicích se chytáme žluté s modrou přicházejících od Zubštejna a stoupáme po nich k rozcestí Pod Bajerovým kopcem. Tam modrá odbočuje doleva k zřícenině Aueršperku, my pokračujeme po žluté. Tam se cestou kocháme krásnými výhledy na krajinu Vysočiny tak že málem ztratíme cestu a sestupujeme k lesu a údolí Víru.

Sestupujeme na silnici do Hrdé Vsi, dáváme se Doprava po žluté s přicházející zelenou a před mostem nacházíme překvapivě otevřenou restauraci Na Hrdé Vsi, kde já odebírám vzorek jedenáctky Pardála a kolega tureckou kávu, už od pohledu výbornou. Samozřejmě sedíme na zahrádce, sluníčko opět ukazuje co umí.

Dál pokračujeme po červené už společně s NS (naučnou stezkou). Červená odbočuje doleva ke Karasínu a my sestupujeme ke hrázi nádrže. Fotíme co se dá a vyrážíme po staré asfaltce zastíněné stromy rostoucí na srázu podél nádrže a občas se otvírají nádherné pohledy na vodní plochu a romantické meandry. Trasa je vybavena několika odpočivadly a infotabulemi. Jedno z odpočivadel využíváme ke svačině a kocháme se nádhernými výhledy.

Za polovinou nádrže hledáme odbočku vzhůru podél Karasínského potoka a kolega s pomocí své navigace ji myslím správně určuje. Na mapách cézet je určena jako cyklo 5128, ne že by to tam na kole nešlo ale já bych ho tam určitě vedl.

Kolega koriguje cestu, uhýbáme více doleva a vycházíme na louku pod vesnicí Karasín. Samozřejmě, když už jsme tady, rozhlednu nevynecháme.

Stoupáme vesnicí a fotíme místní dominantu, uvnitř kupujeme vstupenku (podražila, už stojí bůra), já dávám gambáč a Karel svou obligátní kávu. Pak vystoupáme těch pár desítek schodů a prohlížíme okolní panorama.

Z rozhledny se vracíme do vesnice a odbočujeme doleva na silnici do Ždánic. Méně záživný úsek cesty po silnici. Ve Ždánicích u rybníka odbočíme z hlavní doleva a po vedlejší cestě jdeme asi dva a půl kilometru do vsi Dvořiště a tam ještě před vsí Doprava ke kravínu a za ním zase doprava silničkou mezi poli až přes můstek přes Bystřici a hned za ním, na rozcestí Na Říčkách po přicházející modré doprava a podél Bystřice až do Bystřice nad Pernštejnem.

V Bystřici kupujeme zdejší dobrou zmrzlinu, procházíme náměstí a jdeme na nádraží. Vlakem do Žďáru, zastávka v základním táboře v restauraci U Süsů, rozbor dnešní trasy, doplnění chybějících tekutin a odchod do školní sokolovny kde máme nocleh.

Co dodat. Dalo to kolem třiceti km, počasí snad až moc na jedničku, zase bohatě přešplhalo třicítku. Ta trasa kolem Víru určitě stála za to. Zítra zase něco vymyslíme. Takže zdrávi došli. Seventy

Odkaz na předešlý díl: https://www.turistika.cz/cestopisy/vysocinou-2013-nove-mesto-snezne-zdar

Poslední aktualizace: 18.8.2013
Vysočinou 2013, Lesoňovice – Vír – Bystřice na mapě
Autor: Seventy

Příspěvky z okolí Vysočinou 2013, Lesoňovice – Vír – Bystřice

Z Víru na Karasín
Využili jsme babího léta a vydali se na turistický pochod…
Nachází se mezi hrází Vírské přehrady a obcí Vír. Na vrcholu skály je zbudováno vyhlídkové místo, ke kterému vede od směrovníku u mostu pod Hrdou Vsí z…
Vírský mlýnek patří mezi atrakce obce Vír na Českomoravské…
Vírská přehrada
Vírskou přehradu jsem navštívila několikrát. Letošní návštěva byla…
Vírská přehrada se nachází na řece Svratce u obce Vír na…
Červená turistická značka tudy prochází z Víru (2km), zříceniny Zubštejn …
Trasa vede po červené značce z Víru-Hrdé Vsi (390 m) uličkami údolím řeky Svratky, tu přejde po lávce a silnicí pokračuje pod hrází přehrady a…
Krátká vycházka z Víru-Hrdé Vsi na zdejší vyhlídkové místo na Vírské skalce - Klubačici. Jedná se o červeně značenou odbočku, která začíná u…
Tato krátká, ale dosti náročná vycházka směřuje od mostu v obci Vír nad…
Název dostala tato obec od místní Skály Vířiny, pod níž se na řece tvořil…
 Při svém cyklovýletu Hornosvrateckou vrchovinou jsme…
Náš výlet začíná v obci Vír na Vysočině, významném turistickém středisku…
Po hradech v okolí Víru (duben 2014)      Takřka v půli dubna se mi…
Trasa výletu začíná v rekreační obci Vír v hlubokém údolí řeky Sv…
Pěší túry jsou fajn, ale při nevlastnictví motorového přibližovadla a při…
   Dnešní noc spíme v autě poblíž Lomnice. Ráno se budím první a…
Předpověď počasí na ten den byla jasná. Mlhy, které se budou ve vyšších…
Rozhledna a skiareál Karasín Rozhledna je postavena na hřbetu kopce Zadní…
Rozhledna Karasín.
Při našem cyklystickém putování v okolí Bystřice nad Pernštejnem jsem navštívili rozhlednu Karasín. Našli jsme ji v krásné přírodě severovýchodní části Vysočiny na kopci zvaném…
Na našem výletě jsme navštívili zříceninu hradu Pyšolec. Na Pyšolec jsme…
Turistické rozcestí se nachází ve výrazném sedle pod mohutnou svahovou kupou, na jejímž vrcholu se…
Není mnoho krásnějších rozhleden, které jsme kdy navštívili. Tato…
Pyšolec
Zřícenina hradu Pyšolec stojí na strmém skalnatém návrší nad…
Zřícenina hradu Aueršperk stojí na ostrohu nad výrazným meandrem říčky By…
ZŘÍCENINA HRADU ZUBŠTEJN
Jedeme navštívit zříceninu hradu Zubštejn, který se nachází nedaleko obce…
Zřícenina hradu Zubštejn stojí na výrazném kopci (688 m) nad vsí Pivonice v kraji Vysočina. Zubštejn byl zřejmě nejstarším pernštejnským hradem v…
Horní les se svými 774 m nad mořem je dominantou zdejší krajiny.…
Vítochov
Poutní kostel sv. Archanděla Michaela ve Vítochově je Kamenná, raně gotická stavba s románskými prvky. První zmínky o kostelu se…
Pernštejn
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich…