Výprava za gorilami do národního parku Bwindi Impenetrable

Zájezd do Ugandy

V lednu 2020 jsme si domluvili s ugandskou cestovkou zájezd na 12 dní do Ugandy, který se měl původně uskutečnit v září 2020. Jeho součástí samozřejmě byla i výprava za gorilami. Pár týdnů nato se v Česku objevil první kovidový pacient a dál už to znáte :-) Naštěstí, na jaře roku 2021 se Uganda konečně znovu otevřela pro turisty po téměř ročním lockdownu. Toho jsme využili i my, a s ročním odkladem jsme 31. srpna 2021 přistáli na letišti v Entebbe. Bylo nás pět :-) Mezi námi Češi a Slováci.

Foto: Stanley73

Náš program v Ugandě zahrnoval více aktivit. Mezi nimi byly především:

8. září 2021 večer jsme dojeli do ubytování poblíž národního parku Bwindi a následující den jsme se vydali pěšky na výpravu za gorilami.

Výprava za gorilami v národním parku Bwindi

Foto: Stanley73

Národní park Bwindi Impenetrable se rozkládá v jihozápadní Ugandě, nedaleko od Konga a Rwandy. Na jeho území se nachází převážně horský deštný prales, a v něm najdete především různé ptáky a primáty. Národní park Bwindi Impenetrable je hlavní lokalitou v Ugandě pro výpravy za horskými gorilami, lidoopi, jež jsou našimi vzdálenými příbuznými se společnými předky.

Discover Bwindi Impenetrable National Park | andBeyond

V národním parku Bwindi jsme se konkrétně vydali na výpravu za gorilami horskými. Ty žijí v horských deštných pralesech v nadmořských výškách od zhruba 2 200 do 3 500 m. Ne celém světě už jich žije jen pouze cca 1 000 jedinců. Gorily horské jsou velké a silné ale nejsou to agresivní tvoři a není třeba se jich obávat. K nějakým střetům s lidmi nebo ostatními gorilami dochází výjimečně, a většinou jen tehdy, když je jejich tlupa ohrožena. Gorily jsou býložravé a tak jejich stravu tvoří především různé lístky, výhonky a ovocné plody.

Luxury Bwindi Impenetrable Forest Tours, Private & Tailor-made | Jacada  Travel

Na naší výpravě za gorilami nás doprovázel v pralese znalý průvodce, zaměstnanec národního parku, který velmi dobře zná místní tlupy a rozumí jejich chování. Ještě předtím, už brzy ráno, vyrazili do lesa stopaři, kteří "naši" tlupu lokalizovali a dali našemu průvodci včas zprávu o její poloze. Díky tomu byla pravděpodobnost, že na naší výpravě na gorily nenarazíme, minimální. Průvodce nám také dal školení, jak se v přítomnosti goril chovat abychom neohrozili ani sebe ani je. A také s námi šli dva ozbrojení strážci, rovněž zaměstnanci národního parku Bwindi Impenetrable.

Foto: Stanley73

Po zhruba hodině pochodu do kopce, částečně i hustým lesem, jsme narazili na hledanou rodinu habituovaných goril (=zvyklých na lidi, nikoliv ochočených). V jejich blízkosti jsme mohli strávit jednu celou hodinu a pozorovat tyto úžasné tvory. Občas jsme se k nim dostali až na vzdálenost několika málo metrů. Po celou dobu v jejich přítomnosti jsme museli mít nasazené roušky, abychom je nenakazili kovidem nebo jinými lidskými infekčními nemocemi. Byl to opravdu zážitek, který se uloží do paměti na celý život.

Také to byla skvělá příležitost, jak pořídit zajímavé fotografie. O ně se s vámi rádi v tomto příspěvku podělíme.

Habituated Gorilla in Buhoma- Bwindi Impenetrable forest National Park

I vy můžete vyrazit za gorilami

My jsme si pro naši výpravu za gorilami vybrali ugandskou cestovku Mamaland Safaris. Ze všech nabídek, co jsme dostali, se nám s nimi nejlépe komunikovalo, a také jsme od nich dostali nejlepší cenu. Takže nebylo co řešit :-) V případě zájmu o podobný unikátní zážitek se můžete podívat na podrobnější informace na jejich stránce Trek za gorilami. A pokud vás to zaujme, můžete je požádat o nabídku.