Výprava na Sůlovské skály - ( Retro 1983)

Den První

Ráno mírně zaspávám a tak to na brumovské nádraží řežu poklusem a hlavně zkratkou přes tunel. Tam už stojí napakovaná Nelina a tvrdí, že mne marně vyhlíží už přes čtvrt hodiny a že už si myslela, že se nikam nejede. Sotva si stačím zakoupit lístek, venku se objevuje vrčící "motorka" a z ní na nás mávají Aňos a Joe.

Foto: Franta

V Horním Lidči čekáme na vlak od Vsetína. Toho se za chvilku dočkáme, ale Blanku nevidíme nikde a dokonce se nenachází ani v zadním vagónu, kde nás měla čekat ! A tak všichni trochu zklamáni vyjíždíme směr Slovensko. Cestou k Půchovu jsme s Aňos dostali neodolatelnou chuť na cigaretu a tak jsme našim kamarádům utekli na WC a tam jsme si tajně bafli. Jen nás moc mrzelo, že nás tam nevybral průvodčí a tak jsme cestu strávili bez pokuty. V Půchově jsme si v nádražní restauraci dopřáli každý bohatýrskou porci guláše, zapili to Ilavským pivem a pak jen tiše vrněli slastí. Venku se dokoupily ještě nějaké potraviny na cestu a dalším vlakem se pokračuje kolem krásné a dlouhé Půchovské přehrady do Povážské Bystrice a pak už vidíme nádhernou zříceninu Povážského hradu a to vím, že už budeme vystupovat, protože se blíží Povážská Teplá.

Začíná naše pěší pouť. Hned za kolejemi nás z telegrafního sloupu zdraví čapí rodinka a po chvilce narážíme na Motorest. Uznáváme s Joem, že před sebou máme dalekou cestu bez civilizace a tak do sebe preventivně hodíme po pivu. Nelina nám všem skočila koupit pieroty a tak si pochutnáváme ještě na nich a vyrážíme dál. O Aňos se začíná pokoušet "hrabavá" a tak nám do kroku zpívá píseň O devíti malých černoušcích a o vránách. Zanedlouho se před námi objevuje panoráma obou Manínů, což jsou veliké skalnaté a zalesněné kopce a my vkráčíme do soutěsky mezi nimi - známé Manínské Tiesňavy.

Obrovské - až 300m vysoké skalní stěny se z obou stran zužují až k silničce a nechávají nepatrný prostor jen bouřlivému potoku a to přes něj ještě v nejužším místě soutěsky vede most. Soutěska je dlouhá téměř kilometr. Pak vcházíme do údolíčka bez skal a do maličké dědinky Záskalie a jen co jí projdeme, ocitáme se v další soutěsce. Tahle se jmenuje Kostolecká a je o hodně menší, zato se nad ní nachází obrovské skalní převisy. Uprostřed soutěsky sedáme do trávy a dáváme si svačinku. Až když jsme "pobufetili", všimnu si, že v tom obrovském převisu nad námi visí na laně horolezec a snaží se o sólovýstup přes něj !

Následujících asi 6 km se pokračuje po silnici a v tom horku je to strašná šlapačka až do Vrchteplé. Vpravo vidíme vysoko na skalách položenou dědinku Kostolie. Vrchteplá nás vítá hrdým upozorněním, že se jedná o partyzánskou obec a my urychleně vyhledáváme nejbližší krčmu, neboť už lekáme žízní. Dáváme si s Joem pivo a pohodu nám kalí jen pohled na párek ženštin, které se chvilku po nás vřítily do hostince. Obě mají obrovský obvod přes hrudník a obě jsou pod tričkem "bez" a tak na ně s kamarádem co chvíli vrháme pohoršené pohledy !!

Foto: Franta

Oblohu nám pokrývají černá mračna a tak za obav, zda z nich začne pršeti stoupáme nad Vrchteplou do sedla k Sůlovu. Cestou líčím naší bandě zážitky z cesty, kterou jsem podnikl s bratrem Zdeňou krátce před vojnou. Nahoře v sedle nad Vrchteplou jsme uprostřed krás přírody našli skládku pneumatik a po spravedlivém rozhořčení nad tou bezbožností jsme měli sto chutí je postupně pustit dolů dolinou. Určitě by bylo radostné pozorovati, jak pneumatiky pozvolna nabírají rychlost a skáčou dolů dolinou a v nejbližších dnech by se v Černé kronice v novinách objevujil článek s názvem Neznámí vandaliova zničili čásť katastra obce Vrchteplá. Od tohoto úmyslu jsme ale záhy upustili, protože kousek pod námi pásl hejno husí nějaký děda a ten byl vlastníkem velmi nepohledného čaganu ... A pak také proto, že podobnou zvrhlost nemáme v povaze - rodiče nás k takovým "věcem" nevychovali !!

Dneska už sedlo žádné Odpadky nehyzdí - že by už lidé dostali rozum ?!?

Dosti prudce klesáme chodníkem k Sůlovu. Míjíme velký houf turistů - jsou to bratři Češi - a pak už se ocitáme v chatové oblasti, přicházíme k restauraci a před námi se objevuje obrovitý věnec Sůlovských skal v celé své kráse ! Mračna odpochodovala někam jinam, opět je krásně ( a tak už nám to vydrží až do konce našeho putování) ...

Foto: Franta

Dole pod chatou stojí několik zájezdových autobusů, všude kolem desítky aut a davy lidí. Na turistické rozcestníku si vybíráme schválně tu nejobtížnější cestu k Sůlovskému hradu, abychom ty davy potkávali co nejmíň a vyrážíme nahoru do skal. Poněvadž jsme cestou na hřeben moc nemluvili - spíše jen funěli - můžu ve zkratce popsat průběh stoupání : napřed se šlo soutěskou vyschlého potoka a pak následovalo do kopce lesem tak strašlivé stoupání, že něco podobného jsem zažil snad jen v Tatrách !! Na vrcholku les prořídl a před námi se týčí několikastupňový hřeben skal a otvírají se nám překrásné výhledy do KRAJINY. Míjíme Gotickou bránu a chvilku vydechujeme, já se samozřejmě musím před cérkami předvádět a tak lezu na docela vysokou skálu. Cesta dolů ale už tak jednoduchá není a tak mi musí zespoda Joe napovídat, kam mám dávat končetiny, abych to přežil bez úrazu ! Když si vzpomenu, že jsem v minulosti působil 4 roky v horolezeckém oddíle, tak je mi až stydno - kdyby mně tak viděli bratři horolezci !

Stoupáme po hřebeni skal dál. Nelinka začíná být podle vzhledu strašlivě zničená a Aňos si z ničehož nic stěžuje na silné bolesti hlavy a úplně nám cérka ztrácí náladu. Nezabírají ani slůvka útěchy...Joe znovuobjevuje skálu Sovu, kterou prý dlouho nemohl nalézt a pak už se šplháme na skálu, na které byl vystavěn Sůlovský hrad. Jeden člen výpravy - nebudu ho jmenovat - nám zůstává hlídat batohy a Nela, Joe a já šplháme po žebřících a řetězech vzhůru hradem, pak se protahujeme úzkou škvírou ve zdivu a skále a stojíme na nejvyšším místě Sůlovského hradu. Stejně asi spíš sloužil jako strážní hrad a pozorovatelna, protože bydlení tu muselo být značně nepohodlné a bez nějakého náznaku komfortu.

Z vrcholu máme nádherný výhled na pořádný kus Slovenska a je to až neskutečné. Pak se vracíme k rozcestí a už všichni společně klesáme na palouček se studánkou. Dávám Aňos prášky proti bolení hlavěnky a po krátkém oddechu klesáme skalní soutěskou kolem malého potůčku až k družstevním lánům nad vesnicí Sůlov - Hradná a míříme na "jedno" do hospody.

Později začínáme hledat nocleh. Jdeme kus přes dědinu, cérky nás zůstávají čekat u hřbitova a já razím s Joem po polní cestě do kopčiska hledat senokopky. Smyčka a klička lesíkem a stojíme nad liduprázdným údolím, na louce hned pod námi vidíme asi 8 velkých kop sena a všude po louce se válí další. Naproti lesnatý hřeben, z něho vyčnívá obrovská skalní věž s " hradbama", nic lepšího už si nemůžeme přát a tak prcháme dolů za kamarádkama sdělit jim náš objev.

Foto: Franta

Jdem to zajíst nahoru do restaurace. Mají tam sice jen dietní párky s hořčicí, ale i to je lepší jak nic. Nelinka hlad nemá a tak zůstává čekat venku u batožin. Po vyjítí z krčmy musíme Nele zaplašit nápadníka a pak už honem do té obyčejné hospody na pár piv, koupit láhev rumu a pak tradá k nocležišti. Udělali jsme si ze sena jednu velikou hromadu a do té vedle sebe poléhali, chvilku se ještě ochutnával rum a kecalo se a pak už spánek. Já jsem usnul nejdřív a prý strašně chrápu ... no toto !!!

Den Druhý

Ve 3 ráno se mnou cloumá pořádné kosiště, balení se do deky moc nepomáhá a tak chvilku klus po louce za účelem zahřátí a pak zpět do lože, nahrnu na sebe obroskou kopu sena a pak už spokojeně lomím až do rána... kdy v polospánku slyším smích a tak prostrčím ruku senem a Aňos zamávám. Je 8 hodin, krásné červnové ráno a neděle k tomu. Společně s Aňos rušíme spánek i našim kamarádům a snídáme chléb s játrovou paštikou a k tomu se nám v kotlíku vaří čaj, který si malinko vylepšujeme rumem. Pak dáváme kopky sena na původní místa, uklízíme ohniště, balíme si svých " 5 švestek", loučíme se s hotelem Kopka pod skalní věží a vyrážíme dolů do vsi.

Cestou Aňos krade z jedné zahrádky pár jahod, ale jinak už v Sůlově nic zlého neprovádíme. Velice hezká stezka nás vede údolím pod bělavými štíty skal až k potoku v jeho závěru. Odtud stoupání loukou k turistickému rozcestí. Na tabuli čteme, že se na odbočce vpravo nachází Šarkania jaskyňa. Dlouho se nerozmýšlíme, batohy na zam a jdem. Není to ani tak daleko, ale je to šílený stoupák po žebřících a pak podél skalní stěny, kde se přidržujeme řetězu, až k obrovskému jícnu jeskyně. Vchod je alespoň 15m vysoký a 10 m široký, jeskyně má písčité dno a je takových 40 m dlouhá a končí závalem z kamení a postranními chodbičkami. Expozimetr mi bohužel ukazuje nedostatek světla a tak pořizuju snímek nevalné kvality až u východu z jeskyně. Stejně v nás ale Šarkaní sluj zanechala mohutný dojem - něco podobného se u nás dá vidět jen v Moravském krasu !!

Zestup je veliká sranda, ale dobře to dopadlo. Oblékáme si batohy a čeká nás velmi Ostrý výstup lesem do skalní soutěsky se žebříky. Když už si myslíme, že to strašné stoupání máme za sebou, tak se to celé ještě 3 x opakuje !!! Pak se konečně ocitáme pod vrcholem. Děcka si dávají po cigáru, ale já si ještě běžím z posledních sil vyfotit senzační skalní bránu Pod Roháčem...

Lesem vycházíme na nedaleký vrchol hřebene, míjíme turistické ukazatele a klesáme k hradu Hričov. Ten se před námi vynořuje jako pohádkový přízrak a je vystavěn na vysokém skalním Bradlu nad lesem.

Na louce pod hradem zhazujem batohy a jen tak nalehko se touláme překrásnou a romantickou zříceninou. Fotím, co to dá a přitom prolézám kdejaký možný šutr. Úplně na vrcholu nás čeká výhled tak na čtvrt Slovenska - a to ani moc nepřeháním ! Je tu jeden slovenský turista, dávám se s ním do řeči a on mi pak půjčuje dalekohled, abych se mohl podívat do dáli na - zatím můj nesplněný sen, na ohromnou zříceninu hradu Lietava...

Pak už nám pohled na časoměřiče ukazuje, že je nejvyšší čas na cestu k vlaku a tak prudkým zešupem z hradního kopce do Hričovského Podhradia. Tam čekáme na autobus a jedni strašně hodní lidé nám nabízejí jen tak sami od sebe džbán se šťávou na napití a my jsme jim za to velice vděční !!

V Dolném Hričově přestup na vlak a cesta domů. V Nimnici vlak chvíli stojí a on tam pod okny vlaku spí na hřišti mezi hejnem husí jakýsi chlápek a jedna husa má krk s hlavou opřen o jeho rameno. Z vlaku se ozývá bouřlivý smích a jeden pán si z borce utehuje a ten, když odpovídá, tak se k němu vždy svým kejháním přidají i ostatní husy !!!

Pak už přes Půchov do H.Lidče a přestup na motoráček domů...

Poslední aktualizace: 9.11.2010
Výprava na Sůlovské skály - ( Retro 1983) na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Výprava na Sůlovské skály - ( Retro 1983)

Manínská a Kostolecká tiesńava - okruh po naučné stezce.
    Jedeme na Slovensko do blízkého příhraničí. Přesněji do Trenčínského…
Nalézá se ve Strážovských vrších u obce Považská Teplá, 5 km severovýchodně od Pov. Bystrice, je to státní přírodní rezervace rozkládající…
Považská Teplá, nachadzajúca sa na ľavom brehu najdlhšej slovenskej rieky Váh, má približne 1500 obyvateľov. Do roku 1979 bola samos…
Jednu krásnu februárovú sobotu sme sa vydali na výlet do blízkeho…
Hrad se nachází na vápencovém brale v nadmořské výšce 497 m.n.m. …
 Pro milovníky Súlovských skal - jedná se o jednu s nejlepších…
        Manínska tiesňava, úzky vápencový kaňon, sa nachádza neďaleko mesta Považská Bystrica v geomorfologickej jednotke Súľovské…
Slovensko – Súľovské vrchy (2): Veľký Manín, Manínska tiesňava (08…
Považská Bystrica - dialničný most - v Považskej Bystrici bola Doprava…
Po rokoch sme opäť navštívili pomerne neďalekú Maninskú tiesňavu, ktorá je…
Prvá zmienka o farnosti v Považskej Bystrici je z roku 1332 z registra vyberačov pápežských desiatnikov. Stál tu vtedy pravdepodobne…
Kostel Navštívení Panny Marie nechal postavit ve 14. století hradní pán…
Jedným z najkrajších kútov Slovenska je Manínska a neďaleká Kosto…
Že je v meste Považská Bystrica kalvária som sa dozvedel až z internetu a…
Považská Bystrica je čtvrté největší město na Slovensku. Leží na řece Váh jihovýchodně od Žiliny. Hlavní dopravn…
Považská Bystrica na rieke Váh je mestom z viac ako 40 000 obyvateľov…
Považská Bystrica je okresným mestom v Žilinskom kraji. Leží na rieke Váh medzi Javorníkmi na jednej strane a Strážovskými vrchmi na…
Barokový kaštieľ Orlové leží na miernej vyvýšenine na ohybe rieky Váhu.…
Rada navštevujem mestá s ich historickými pamiatkami. K historii patria aj miesta posledného odpočinku. Tieto miesta navštevujeme hl…
Malebná vesnička mezi Manínskou a Kostoleckou tiesňavou v jižní části…