Výlety okolo Plzně: 5. naučná stezka Kokotské rybníky

Tato naučná stezka je další místo poměrně blízko Plzně. Byly jsme tu na podzim před 10 lety, když NS otevírali. To je hrozné, jak ten čas letí.
I když tomuto výletu dávám č. 5, patřil mezi ty letošní první, kdy jaro ještě o sobě nedávalo moc znát. Foťák jsem proto s sebou nebrala. Mám tolik fotek, že je často nemohu najít, když je pak potřebuji. Budu se tedy jen kochat a vzpomínat na to, jak jsme tudy šli minule.
Naučná stezka je téměř 10 km dlouhá. Na 11 místech seznamuje návštěvníky s Kokotskými rybníky, jejich okolím, přírodou a historií navštívených míst. Informační tabule jsou udělané tak, aby zaujaly i děti. Kreslené postavičky vysvětlují život v lese, vypráví legendy, které se k těmto místům vztahují. Na trase jsou i odpočívadla a lavičky, takže je možno posedět, odpočinout si, příp. si dát nějaké to občerstvení – tedy pokud ho s sebou nesete.
Naučná stezka začíná v Nové Huti (316,4 m) - v západní části obce Dýšina. Zaparkovali jsme na návsi s hrdým názvem Husovo náměstí, naučná stezka začíná hned za mostem přes řeku Klabavu. Tam je nejen první zastavení s historií Nové Huti, ale také informační tabule zdejšího regionu, kde se dozvíte, kde jsou další zajímavosti, které stojí za zhlédnutí.
Naučná stezka je obousměrná, ale abychom šli ve směru informačních tabulí, odbočujeme vpravo. Současně s NS vede i modrá turistická značka. Jen kousek od značené trasy je první odpočinkový přístřešek.
Cesta stoupá do kopečka. Kdo se chce zajít podívat k pramenu U Čůráčku, musí sejít kousek z kopečka vpravo. Voda je to prý pitná.
Cesta mine zastavení, které není zahrnuto v NS. Pravděpodobně zde vzniklo v době, kdy už byly tabule NS navrženy a vyráběny. Zde stával památný smrk, který se dříve ve zdejších lesích příliš nevyskytoval. Patrně zde byl vysazen kolem r. 1840 jako hraniční strom, protože jsme na hranicích lesních pozemků města Plzně, obce Dýšina a církve. Blesk r. 1938 mu srazil vrchol, ale strom se vzpamatoval a rostl dál. Ale jeho přírůstek byl čím dál menší. Až r. 2008 opadalo jeho jehličí a strom uschl. Na podzim 2009 byl z bezpečnostních důvodů poražen. V té době byl smrk 13,5 metrů vysoký s obvodem kmene 3,22 metry. Jeho pařez je zastřešen. Kláda leží vedle. Každý se může podívat, jak byl vnitřek stromu popraskán. Podle starých fotek je vidět, jak se za deset let kláda uvnitř pomalu rozkládá.
Cesta stoupá k vrcholu Ostrý kámen (474 m). Jen kousek pod vrcholem je skalní útvar, někdy zvaný Čertův kámen. Zde si můžete přečíst pověst, jak k tomuto názvu kámen přišel. Pověst je doložena i rytinou. Modrá značka cestu zkracuje rovnou k rybníkům, NS odbočuje. Vede nás k místu, kde stávala středověká ves Kokot, která byla vypálena asi roku 1450. Zde je vysvětlen i význam slova Kokot. Tady pochopíte, proč se NS i rybníky nazývají Kokotské.
Oklikou se i my dostáváme k přístřešku vhodnému pro odpočinek, který je na začátku sypané hráze Kokotského dolního rybníka (445 m). Zdejší rybniční soustava vznikla již r. 1505. Pokračujeme po hrázi a rybník ze severu obcházíme. Potůček Svatka spojuje rybník s Kokotským horním rybníkem (445 m). K němu přecházíme přes silnici, která spojuje Smědčice a Litohlavy. Provoz tu je nepatrný, u rybníka je možno parkovat, takže i tady se nechá na naučnou stezku napojit.
Cesta opět stoupá a téměř přechází přes vrchol Kokotsko (501 m), kde je další přístřešek. Pak následuje klesání až do Bušovic (390 m). Sem občas zajíždí dokonce i autobus MHD z Plzně. Tato obec má zajímavou historii. První písemná zmínka je z r. 1115, kdy zde měl poplužní dvůr kladrubský klášter. Osada zde byla založena r. 1181. Od 14. století byly Bušovice rozděleny na několik dílů. V jedné části byla již r. 1398 tvrz. V letech 1694 – 1741 obec vlastnil rytíř Petr Vidršpergár, kterému se podařilo panství sjednotit. Jeho rod tu nechal těsně před r. 1710 postavit barokní zámek, který se r. 1745 stal majetkem města Plzně. V letech 1827 - 1977 v něm sídlila škola, od r. 1986 ho využívá Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje jako depozitář. Zámek není přímo na trase NS, je to k němu však kousek.
Ze vsi se odchází po málo frekventované silnici, na kterou navazuje pěšina. Vede přes bývalou vesničku Myší Újezd. Byla známá pod názvem Kamenný Újezd, bývala zde i tvrz. Až když ves pravděpodobně v pol. 15. století zanikla a zpustla, začalo se jí říkat Myší Újezd. Pak už následuje jen cesta z kopce až do Nové huti a k autu.
I když to nebylo přímo po rovině, tak stoupání nebyla tak náročná a výlet byl perfektní.
Poslední aktualizace: 27.4.2020
Výlety okolo Plzně: 5. naučná stezka Kokotské rybníky na mapě

Příspěvky z okolí Výlety okolo Plzně: 5. naučná stezka Kokotské rybníky

Dolní kokotský rybník
Soutěž 3 body
Rybník o rozloze 3,6 ha vznikl v roce 1505.Na místě…
Rokycansko – Kokotské rybníky a Ejpovické tunely Trasa tvoří okru…
Horní kokotský rybník je menším z dvojce kokotské rybniční sousta…
Kokotská studánka Tato studánka je pravidelně udržovaným zdrojem vody. Mnoho místních zde stojí fronty s barely. Auto se dá…
Ostrý kámen nebo někdy také zvaný Čertův kámen je přírodní skalka nebo…
Obec Bušovice leží v Plzeňském kraji, přibližně 7 km severně od Rokycan v…
Je to okružní naučná stezka, která je v dosahu plzeňské městské hromadné…
Pomník sv. Jana Nepomuckého V roce 2010 byl v obci Bušovice znovu postaven pomník sv. Jana Nepomuckého, který podle záznamův…
Obec Bušovice leží v Plzeňském kraji, přibližně 7 kilometrů severně od Ro…
Litohlavy, obec o nadmořské výšce cca 400 m naleznete v údolí Oseckého…
Obec Dýšina leží 10 km severovýchodně od Plzně. Patří k ní osada Nová Hu…
Pátek 29. 9. 2023 Dnes jsme potřebovali zajet do Druztové do pivo…
Gotický kostel Šimona a Judy byl r. 1328 posvěcen ke cti a chvále Nejsv. …
Obec Osek se nachází asi sedm kilometrů severně od města Rokycany, při si…
Kamýk je vlastně skalka na jihu obce Oseka u Rokycan, která vystupuje nad…
Naše cesta začíná na Exit 62 dálnice D5. Odtud zamíříme směrem na Rokycany…
V obci Osek na Rokycansku, o níž je první zmínka z roku 1240, žije okolo…
První zpráva o obci Chrást pochází z roku 1242, kdy král Václav I. Darova…
Město Radnice se nachází v okrese Rokycany. Leží v nadmořské výšce 382 m n.m. v Plaské pahorkatině.Město obývá necelých 2000…
Kostel Nejsvětější Trojice byl vystavěný v roce 1609 rokycanskými protest…