Výlet zvaný Galilea

PO SVATÉ ZEMI - květen 1998

Vyjeli jsme pohodlným mikrobusem z Eilatu, přímořského střediska u Rudého moře , cestou jsme ještě vyzvedli ještě dvě dámy a jednoho pána z Walesu a německého učitele z Hofu. Průvodce nám dělal pan Shkolnik, který rovněž i řídil mikrobus a při výkladu bez problémů přecházel z angličtiny do němčiny a naopak. Vyjeli jsme na sever podél jordánské hranice pouští Negev. Zpočátku jsme míjeli dvoubarevné kopce: světlé z vápence, černočervené z granitu.

Negevská poušť zaujímá, pokud jde o plochu, téměř polovinu Izraele. Podle bohatých vykopávek sídlili lidé v této poušti již více než před 3000 léty. Je domovem kočovných beduínů, od r. 1948 je soustavně zavlažována až z oblasti Galilejského jezera, takže dnes je v oblasti Negevu přes 50 stabilně obývaných míst. Naprší zde maximálně 5 - 20 mm srážek ročně. V období deště od ledna do března i tato poušť ožije barevnými květy tropických akácií. Mají dlouhé kořeny, široké koruny. Malé listy se v období sucha skládají do ruliček, v období dešťů naopak svoji plochu rozšiřují.

Granitové kopce obsahují měděné rudy, z nichž se těží měděné nerosty - malachit (zelený kámen) nebo azurit (tyrkysový kámen). Jednotlivě se tyto nerosty vyskytují v různých částech světa. Pouze na sever od Eilatu se nacházejí pohromadě. Tento kombinovaný nerost se zrnitou strukturou se nazývá „eilatský kámen“, těží se v dolech pod přísnou státní kontrolou a vyrábějí se z něho nevšední šperky. Jedná se o polodrahokam a využitelnost vytěžené rudy je pouze 2%. Jeden kg eilatského kamene stojí před zpracováním za USD 120,-.

Cestou jsme se zastavili na občerstvení u malého motorestu, kde se zároveň pitím a modlitbou posilovali příslušníci izraelských ozbrojených sil. Vojenská služba v Izraeli je povinná pro muže (3 roky) i ženy (2 roky). Po dobu vojenské služby dostávají měsíční žold 320 šekelů (1 USD = cca 3 šekely). Navíc, pokud se rozhodnout sloužit v armádě i po skončení základní vojenské služby, dostávají od států výhodné půjčky na pořízení bytu. Pokud se takto rozhodnou oba dva manželé, mají to s veškerým zaopatřením. Vojenská služba v Izraeli má vysokou společenskou hodnotu. I k vojenskému stejnokroji pasovala zelená „jarmulka“ .

S tímto šikovným bílým mikrobusem jsme procestovali Izrael od jihu na sever, od východu k západu.

Vlevo jsme minuli známou pevnost Massada, která leží poblíž západního břehu Mrtvého moře. Je to 450 m vysoká, těžko přístupná skalní plošina, dlouhá 600 a široká 300 m. Král Herodes dal na ní vybudovat vojenskou pevnost s luxusní rezidencí, vybavenou pro případ dlouhého obléhání. Pevnost Massada má v dnešním Izraeli vysoce symbolický význam - i ve vojenské přísaze se praví: „Massada nesmí nikdy padnout!“ Pevnost je přístupná pěšky nebo lanovkou. Snad někdy příště.

Dále jsme pokračovali na sever skoro „měsíční krajinou“ - podél jižní části Mrtvého moře.

Uviděli jsme 200 m vysoký kopec z kamenné soli nazvaný v bibli Sodoma. Jeho arabské jméno zní Džebel Usdum. Po staletí připomíná jméno Sodomy její neradostný osud, jehož obyvatelé se svým neřestným životem znelíbili Hospodinovi. „Hospodin začal chrlit na Sodomu a Gomoru síru a oheň; od něho z nebe to bylo. Tak podvrátil ta města i celý okrsek a zničil všechny obyvatele měst, i co rostlo na polích.“ Hospodin chtěl zachránit rodinu zbožného Lota, ale jeho zvědavá žena se obrátila, aby uviděla Hospodinovo dílo zkázy a změnila se v solný sloup.

Mrtvé moře, jehož středem prochází hranice mezi Izraelem a Jordánskem, je 80 km dlouhé a 3 až 18 km široké. Dělí se na dvě části, severní a jižní, uprostřed rozdělené poloostrovem Lašon. Jižní část je je mělká - sotva 6 - 10 m hluboká, severní část je mnohem hlubší, na některých místech až 400 m. Mrtvé moře leží 394 m pod úrovní moře a je nejhlubším volně přístupným bodem na Zemi. Z Eilatu jsme tedy celou cestu jeli dolů. Mezi Eilatem a Mrtvým moře je vybudována mimořádně zpevněná silnice, po které jezdí speciální tahače o nosnosti 80 tun, vozící do přístavu Eilat léčivé bahno na export. U nás se prodává jak bahno, tak výrobky z něj pod značkou AHAVA, což znamená hebrejska LÁSKA. Voda v Mrtvém moři obsahuje desetinásobné množství soli oproti normální mořské vodě, což neumožňuje žádný život v tomto vnitrozemském jezeře.

Na břehu jsou četné lázeňské objekty, ve kterých se léčí kožní onemocnění, revmatismus a artritida. Města En Gedi nebo En Boqeq jsou známá lázeňská střediska, bohatá na čistý vzduch přesycený kyslíkem, vodou plnou minerálních látek. V Mrtvém moři nemusíte umět plavat. Dá se ležet na vodě a nepotopíte se, ani kdybyste chtěli. Ostatně se to ani nedoporučuje. Vody se nesmíte napít, nesmí se Vám dostat do očí, nesmíte ji vdechnout. Do vody se nesmí vstupovat s otevřenými ránami. Doporučuje se odložit stříbrné šperky a šperky s drahými kameny. Doporučuje se plavat na zádech (to nám šlo perfektně). Jinak je voda úplně zdravá, příznivě ovlivňuje prokrvení orgánů, nervový systém, pomáhá lidem s dýchacími obtížemi.

Na pobřeží se léčivým bahnem proti lupence natíralo plno Rusek, jedna nám sdělila, že nemůže žít jinde, než zde.

Koupání v Mrtvém moři se nám velmi líbilo!

Po koupeli a následném osprchování se ve sladké vodě jsme pokračovali stále na sever, potom na severozápad a vzhůru směrem k Jeruzalému. Poušť se začala zelenat, míjeli jsme množství kibuců - zemědělských farem, kde se pěstuje při stálém zavlažování zelenina a květiny, které se letecky dopravují do terminálů v Evropě a jsou významným zdrojem deviz pro Izrael.

Počasí bylo mimořádně suché a teplé. Směrem k Jeruzalému se však stále ochlazovalo, takže jsem si postupně navlékala punčocháče, rolák a svetr, které jsem odkládala cestou k Mrtvému moři. N obzoru jsme ještě v dálce zahlédli Jericho, které je dnes sice jen malým kibucem, ovšem svými 270 m pod hladinou moře je nejníže položeným městem na světem. S Jerichem je spjata historka o biblických troubách, jejichž mohutným zvukem se zřítily hradby Jericha někdy kolem roku 1300 př.n.l. Bohaté prameny sladké vody zajišťují mimořádně bohaté výnosy banánů, datlí a pomerančů na polích, obklopujících město. V městě nyní žije asi 10 000 Arabů. Vykopávky dokládají, že Jericho má historii trvající deset tisíc let, bylo dvacetkrát zničeno a obnoveno. Počítá se proto za nejstarší město světa.

Příště: JERUZALÉM a BETLÉM, Galilejské jezero

Poslední aktualizace: 25.11.2009
Výlet zvaný Galilea na mapě
Autor: siki1948

Příspěvky z okolí Výlet zvaný Galilea

Tiberiadské jezero
Tiberias - město na břehu jezera - patří k svatým židovským městům -…
Řada historických vykopávek - mimo jiné i židovská Synagoga ze 3.st.
Jan Křtitel křtil v řece Jordán - na památku toho vzniklo u řeky…
  Cesta na pevnost Masada, která se tyčí na skále nad Mrtvým…
Letiště Mahanaim I Ben Yaakov (RPN) spadá pod …
Umm Qias je archeologické naleziště s ruinami starověkého města Gadara, ležícího na…
Hora proměnění Páně na horu vede klikatá cesta, kterou vyvážejí arabš…
Golanské výšiny jsou vyšší než Galilejské hory. Jelikož zde…
Nazareth je největším arabským městem v Izraeli. Jsou zde četná…
  Při pobytu v Jeruzalémě jsem podnikli výlet i do Betléma, který leží na…