Výlet za zámkem v Zákupech

Výlet za zámkem v Zákupech.

Na zámku v Zákupech jsem byla kdysi tak asi před 30 lety,nebo možná i méně,ale zkrátka už dost dlouho na to,abych si jej znovu prohlédla,navíc,když prošel mnoha opravami a já po tak dlouhé době dá se říci jako kdybych jej ani neviděla.

Cesta k němu z vlakového nádraží nebyla dlouhá,navíc jsme ještě okoukávaly další zákupské památky a tak jsme u zámku byly cobydup a zbytek kamenem dohodil,jak se lidově říká….

Zámek nás na první pohled oslnil svou majestátností,vyvýšen se vzpínal proti nám,ukazujíc nám napřed branou pohled do zahrady,ohraničené balustrádami s nikami a atlanty. Prohlídku zahrady a parku jsme si ale nechaly na pozdější dobu po prohlídce zámku. Než jsme ještě zašly na nádvoří zámku,chtěla jsem vidět medvěda,kterého tu chovají a tak jsem se rozhlížela po zámeckém příkopu,zda-li ho neuvidím….No jistě,chrápal u vody,natažen a nechával si zdát možná o nějaké slečně medvědici….Takhle,jak tam ležel na boku,ani nevypadal že je moc velký,ale byl,což jsme pak zjistily po prohlídce zámku. To už nevychrapoval,ale chodil kolem dokola v kleci, kde asi zřejmě čekal na svoje oblíbené papu….snažila jsem se ho vyfotit v té jeho maratónské pozici,ale moc se mě to nepodařilo,asi nemá rád fotografy a není rád modelem. Anebo měl už ukrutný hlad,to je možná další varianta.

Ale abych pokračovala dál,před prohlídkou zámku jsme se ještě porozhlédly po nádvoří s prázdnou kašnou,pak malou kašničkou a zamířily k pokladně zakoupit si vstupenky a také magnetky, které sbírám.

Na prohlídku zámku nás nebylo moc,jen já s kamarádkou a dva další zájemci,asi proto,že to bylo ve všední den a k tomu ještě v úterý,kdy bylo po víkendu a nám jako důchodkyním to bylo jedno.Naopak mám radši všední dny na prohlídky těchto památek,neboť je nás méně a mám větší zážitek z výkladu průvodkyně.

My jsme naši prohlídku zámku začaly v předkaplí,pak jsme pokračovaly prohlídkou kaple. V kapli,jak nás informovala průvodkyně zámku měl sňatek 1.7.1900 následník rakouského trůnu Ferdinand d’Este s hraběnkou Žofií Chytkovou, proslulý a známý tím, že byl na ně spáchán sarajevský atentát. Poté jsme pokračovaly dál do 2.patra,kde jsme si prohlédly další množství pokojů, ani jsem je nepočítala kolik jich bylo,ale na stránkách zákupského zámku píší že 20.Viděli jsme salony,ložnice,dětské pokoje,herny,toaletní pokoje a další a další.Dokonce tu je zabudovaný, přepychový výtah,ten byl z r.1870,kdy již nemocný a stárnoucí Ferdinand I. nemohl tak chodit.

No,musím říci že jeden pokoj byl hezčí než druhý,bylo to zkrátka úchvatné,výzdoba některých pokojů byla dílem našeho malíře Josefa Navrátila,jak zdobení stropů,navrhoval též konzole, tapety,dekorační látky,dokonce i kamna a některé druhy nábytku,nemám slov to nějak správně popsat. Ale vzpomínám si na zámek Ploskovice,kde se též podílel tento malíř na jeho výzdobě a ráda bych jej ještě v letošní sezoně navštívila.

Musím se ale vrátit k popisu naší návštěvy zákupského zámku,neboť o něm je tady řeč a sice že jsme viděli pokoje rakouského císaře Ferdinanda I.zvaného Dobrotivý,jemuž se dělal tak skvělý výtah tady v zámku a o němž jsem se už zmiňovala..Ten když v r.1848 abdikoval,tak si zvolil trvalý pobyt v Praze a zámky jak Ploskovice,tak i Zákupy využíval jako letní sídlo.

Zámek  •  Foto: Bruklin

Samozřejmě že zákupský zámek nevlastnil jen Ferdinand I., ale před zámkem tu stála původně gotická tvrz,na které bydleli páni z Vartemberka. Na konci 15.století patřily již Zákupy Berkům z Dubé.O výstavbu renesančního zámku se zasloužil Zdislav Berka, který zemřel v r.1553. Posledním majitelem tohoto zámku byl Zbyněk Berka- poslední člen tohoto rodu,kterým Zákupy patřily. Zřejmě se zasloužil o postavení kaple, která je zmiňována okolo r.1630-1631. Po smrti Zbyňka připadly Zákupy vdově Anně Magdaleně z Lobkovic,která se provdala za vévodu Sasko-Lauenburského.V r.1632 byl zámek vypleněn Švédy, poté začala přestavba zámku a mezi jinými staviteli se na ni podílel i Julius Broggio. Když majitel zámku Julius František zemřel,zdědila zámek jeho starší dcera Anna Marie Františka. Za jejího působení se zámek rozšířil na čtyřkřídlý, postavila se voliéra,byl vybudovaný velký hospodářský dvůr a terasovitá zahrada. Anna Marie Františka byla dvakrát vdaná. Podruhé se vdávala na naléhání císařského dvora za Giovanniho Gastona –posledního příslušníka rodu medicejského. Když zemřela,zdědila Zákupy Anna Marie Karolina,po její smrti syn Klement František. Po smrti Klementa Františka,protože neměl děti zdědil Zákupy Karel August bavorský, falckrabě rýnský a vévoda zweibrückenský.

Zákupy ale poté začaly upadat. V r.1805 se dostaly výměnou do majetku toskánské větve Habsburků. Po přemožení Napoleona se mělo zajistit postavení jeho syna Orlíka a tak mu byl po povýšení Zákup na vévodství císařem Ferdinandem I.,který byl Orlíkův dědeček udělen titul vévoda zákupský. Ten ale nikdy v Zákupech nebyl, protože zemřel mladý v 21 letech.

A jak jsem již výše podotkla patřily Zákupy Ferdinandu I.,Dobrotivému, který byl posledním uživatelem zámku. Zemřel v r.1875 a poté byl zámek jen příležitostně navštěvován.

V r.1918, kdy u nás zanikla monarchie připadl zámek státu a je jím dodnes.

Snad jsem na nic nezapomněla a vylíčila jsem naši prohlídku zámku věrohodně a každému bych doporučovala tento zámek navštívit. Je tu vskutku na co se dívat. Po prohlídce pokojů jsme zašly do zámeckého parku,kde jsme viděly i jezírko,ale bohužel by potřebovalo vyčistit,neboť se na něm nachází žabinec a není to lahodné pro oko.Ale bylo vidět,že to asi nevadí kachničkám,které tu proplouvaly a hned k nám zamířily, a vyšly na břeh,asi jsou ochočené a zvyklé něco dostávat. V parku se nachází obrovská hospodářská budova ve zchátralém stavu,navazuje k ní skleník podobného rázu.

Z parku jsme přešly do zámecké zahrady,olemované dvojitými terasami s balustrádami,nikami a atlanty. Nad atlanty jsem zůstala stát v údivu,neboť jsem vždy viděla atlanty vysochané jako statné muže se statnou postavou, nesoucí na ramenou všechnu „tíhu světa“,ale tyto atlanti měli od pasu dolů něco jako rybí dvojitý ocas,což jsem viděla poprvé,ale asi toho tolik ještě neznám,byť již něco ve svém věku pamatuji…..

Takže jsem se ocitla na konci mého vyprávění o našem cestování za krásami naší české země a budu končit.Byl to moc hezký den,bylo teplo,daly jsme si ještě v malém bistru pivko a šly na vlak.

Vřele každému doporučuji návštěvu tohoto zámku, je na co se dívat. A navíc tady všude okolo a nedaleko Zákup je spousta dalších památek a míst, které stojí za to je navštívit. Jen připomenu nedaleký Hrad Ralsko, Bezděz, Zahrádky,kde je údolí Peklo,sice je tam nejkrásněji na jaře,kdy kvete tisíce a tisíce bledulí,ale i v jiné roční době stojí za to tuto lokalitu navštívit,procházka kaňonovitým údolím mezi skalami, ticho a klid a zpěv ptáků dává tu pravou atmosféru, kterou člověk občas potřebuje do sebe nasávat. V České lípě je zas skoro ve středu města hrad Lipý,krásné muzeum a jiné památky, o kousek dál malebné městečko Úštěk, mohla jmenovat dál a dál,ale je to na každém,kam jeho kroky zamíří.

A tak nashledanou někdy zase příště!

Poslední aktualizace: 29.9.2011
Výlet za zámkem v Zákupech na mapě
Autor: Bruklin

Příspěvky z okolí Výlet za zámkem v Zákupech

Dva dny za různými památkami - ZÁKUPY  - MOROVÝ  HŘBITOV
Dva dny za různými památkami - ZÁKUPY - MOROVÝ HŘBITOV
Dva dny za různými památkami  - Zákupy - Morový hřbitov s kaplí sv. Anny V…
Cesta za památkami města Zákupy.               Už dlouho mě přitahovalo město Zákupy,jenž leží v Ralské pahorkatině v severních Čechách nedaleko…
Zámek Zákupy stojí na Návrší nad stejnojmenným městem na Českolipsku v Li…
Kostel sv.Fabiána a sv.Šebestiána v Zákupech. Kostel sv.Fabiána a sv.Šebestiána pochází z let 1550 – 1562 a je mohutné stavby. Zdoben…
Ralsko poskytuje úžasné možnosti pro cyklisty, jedete hodiny a hodiny…
Součástí zámeckého areálu v Zákupech je mj. barokní zahrada italského – či…
Zákupy leží v Severních Čechách, jihovýchodním směrem od města Nový Bor. …
Zákupy se nalézají asi 8km východně od České Lípy. Zdejší zámek byl vystavěn na skalnatém podloží na místě bývalé gotické tvrze…
Barokní socha sv. Jana Nepomuckého v Zákupech je sice neodmyslitelně spojována se zdejším zámkem, přesto je však dílem až neuvěřitel…
Zámek Zákupy A jsme tady! Náš věrný škodovácký dopravce „Feďa“…