Výlet do Přerova nad Labem

Jela jsem se zájezdem na výlet a sice do Přerova nad Labem do skanzenu a tak Vám o něm napíši……..

Abych Vás ale neošidila i o jiné poznatky ,které jsme cestou posbírali,musím začít tím,že první zastávka byla v Brandýse n/Labem- Stará Boleslav.Tedy nazvala bych to po svém a sice že je to dvojměsto.Někdo se mnou sice souhlasit nebude,ale jak jinak se dají nazvat tato dvě města,které na sebe navazují? Rozdělují je řeka Labe,Brandýs je postaven na levém břehu a Stará Boleslav na pravém břehu .My jsme se kousek Podél Labe prošli a byla to nádhera. Ale jistě to tam mnozí budete znát, kteří bydlíte v okruhu těchto měst. Podél řeky lze dojít též do lázní Toušeň,kde jsem byla zase se zájezdem nevidomých.Den byl jak vymalovaný a procházka podél řeky kouzelná.

Chtěla bych jen připomenout krásnou Radnici se znakem v průčelí v Brandýse nad Labem.

A také pěkný zámek ,který toto město má.Část zámku je využíváno komerčně.Můžete ale vejít volně na nádvoří zámku a též se poprocházet jeho parkem,který je před zámkem.Co mě velice zaujalo na první pohled, byla jeho krásná barevná věž.Zámek se postupně opravuje. Jinak bohužel zámek skoro žádné vybavení nemá,protože za doby státní správy zde sídlil lesní úřad a vnitřní vybavení zámku až na nějakou maličkost zmizelo do neznáma, a to co tam je,je vypůjčeno trvale z různých muzeí a objektů.I když toho není mnoho,je to zajímavá expozice a průvodce o tom dovede poutavě vyprávět.

Historie zámku sahá až do počátků 14.století,kdy nechal vystavit Jan z Michalovic na tomto místě tvrz při obchodní cestě na ochranu říčního přechodu.Tato tvrz se rozrostla postupně na hrad a později i na zámek.Změnou několika majitelů se postupně dostal zámek do vlastnictví Konrádu Krajířovi z Krajku,kterému jej ale zabavil císař Ferdinand I.za účast v povstání proti němu.Zámek byl v majetku více než 300 let královské komory a Habsburků.Svoji největší slávu zažíval Za Rudolfa II. Konala se zde i schůzka tří panovníků…Františka I.,Viléma III., a cara Alexandra I.,kteří se tu domlouvali jak porazit Napoleona.

O zámek se zajímal i T.G.Masaryk,ale nakonec dal přednost Lánům.

Ještě dodám,že posledním majitelem zámku byl až do r.1918 poslední císař rakousko-uherské monarchie Karel I.Rakouský

Vedle zámku je také unikátní mlýn.

Podél Labe
Podél Labe  •  Foto: Bruklin

To jsem jen letmo naznačila cípek historie zámku a my se přesuneme do nádherného skanzenu – národopisného muzea v Přerově nad Labem. V úvodu nás už vítá poutač skanzenu a další poutač „Mlynářského desatera“ a nádherné chaloupky .

Zdejší skanzen – čtvrtý v Evropě vznikl na konci 19.století z iniciativy majitele přerovského panství ,jenž pocházel z větve Habsburků….mořeplavce,etnografa arcivévody Ludvíka Toskánského.Ten nechal upravit bývalou panskou kovárnu a rychtu na staročeskou chalupu a vybavil ji předměty pocházejícími z obce a okolí.

V r.1967 převzalo „staročeskou chalupu“ Polabské muzeum v Poděbradech s dále pokračovalo v rozšiřování.V zařízených interiérech a dlouhodobých i sezónních výstavách je předváděn život venkovského lidu ve středním Polabí od konce 18.stol. až do poloviny 20.století. V dubnu a v prosinci se v celém areálu pořádají tradiční výstavy „ Jaro na vsi“ a „ Vánoce“.

Myslím si,že více o tom psát již nemusím a že bude nejlépe,když se na tento skanzen vypravíte a sami poznáte,jak se žilo za dob našich babiček i prapra….babiček.Je to vskutku moc a moc zajímavé a jistě Vás to všechny nadchne.

Otevírací doba je od 19.března - 31.října mimo pondělí 9 – 17 hod.

V prosinci je otevřeno Pátek až neděle 10 – 16 hodin.

A POZOR KUŘÁCI !!!!!!! ZÁKAZ KOUŘENÍ !!!!!! A TO V CELÉM AREÁLU !!!!!

No,nebylo by lepší už s tím přestat????V hospodách se už nesmí kouřit,tedy v některých,ale postupně je to objektů čím dál víc!! A těch peněz do toho vložených!!!!!!!No jo, někdo rád holky,někdo zas vdolky,někdo rád cigarety a někdo zas tretky a někdo oboje a nebo všechno! Holt jsme jen lidé se svými klady a zápory.

Ale mentorovat nemíním,ale chci Vám poukázat ještě na jednu zajímavost hned vedle skanzenu a to na zámek.Na tomto místě,kde stojí nyní renesanční zámek,stálo kdysi v 8.století staroslovanské hradiště.Později tvrz, která je uváděna až v r.1420, ale předpokládá se,že byla postavena ve 14.století a sice jako sídlo správy břevnovského kláštera.Po r.1437,kdy mají objekt již v držení páni ze Stráže,je tvrz částečně přestavěna a rozšířena.Je postaveno východní a jižní křídlo a v r.1524 je objekt psán už jako zámek.R.1560 začíná rozsáhlá přestavba a dostavba,která do r.1585 proměnila zámek v nádherně vyzdobenou residenci.Ale za 30leté války byl však zámek značně poničen a došlo ke zřícení několika křídel zámku,která již nebyla obnovena. V 19.stolení jej koupil arcikníže Leopold II..Dodnes se dochovalo pouze východní a jižní křídlo s částí zřícenin císařských pokojů.

Po smrti Ludvíka Salvátora koupil panství císař František Josef I., po něm jej zdědil poslední rakousko-uherský císař Karel I. Po r.1918 zámek přešel do státního majetku. Během 2.světové války jej koupil německý lékař Faifar. Po osvobození v r.1945 připadl zámek Fondu národní obnovy.Od r.1958 využíval zámek Československý rozhlas, který jej v r.1982 koupil.Do zámku byl v nedávné době umístěn archiv Českého rozhlasu, ale dnes je již bez využití a bohužel veřejnosti nepřístupný. V přerovském zámku, skanzenu a okolních lesích byla filmována řada televizních pohádek.

Ale když my jsme navštívili skanzen v Přerově nad Labem,tak se u zámku něco dělo,něco se tam opravovalo,tak snad nedojde k tomu nejhoršímu a nebude z něj zřícenina.

Poutač
Poutač  •  Foto: Bruklin

A ještě dodám, že když přejdete od zámku kousek cesty k silnici,kterou lemuje rybník,tak Vaše oči pohladí malebná náves s tím již zmíněným rybníkem,jak vystřižená z jižních Čech. No řekněte,není to krása….ta průčelí domů ….jako kdyby mávnul proutkem a Vy jste se ocitli na Domažlicku a v jeho okolí.

Přeji Vám při návštěvě tohoto místa krásné zážitky!

Zdroj:www.atlascesta.cz/stredocesky-kraj-zamek-prerov-nad-labem/

Poslední aktualizace: 15.6.2010
Výlet do Přerova nad Labem na mapě
Autor: Bruklin

Příspěvky z okolí Výlet do Přerova nad Labem

Polabské národopisné muzeum Přerov nad Labem
Vzhledem k tomu, že mám ráda staré chaloupky, vypravili jsme se do Přerova…
V Přerově nad Labem můžete navštívit například polabské Národopisné muzeum…
V bezprostřední blízkosti Prahy lze zažít oslavy jara jako za starých časů…
Renesanční zámek se nachází v centru obce Přerov nad Labem na Nymbursku v…
Příroda se už probouzí po vydatné zimě. K jarním měsícům neodmysl…
Přemýšleli jsme, kam se vypravíme poslední letní víkend tohoto roku na…
Polabské národopisné muzeum Muzeum v přírodě představuje…
Soukromé muzeum motocyklových veteránů a historických jízdních kol pana…
Břístevská hůra u Starého Vestce
Svědecký vrch Břístevská hůra u Starého Vesce s vrcholem ve výšce 240 m…
Barokní kaple Povýšení sv. Kříže byla postavena na vrcholu…
Barokní Kaple Povýšení sv. Kříže byla postavena roku…
Památné lípy Na Vrších Zmiňovanou skupinu památných stromů nalezneme cca 1 km jižně od Přerova nad Labem na kraji jasanového lesa a…
Přerov nad Labem, Kaplička sv. Vojtěcha nad studánkou Kapličku najdeme uprostřed úrodných polí cca 1,7 km jihozápadně od Přerova na…
BUDEČSKÁ HRÁZ Hráz nalezneme cca 1 km severním směrem od Přerova nad Lab…
Barokní socha sv. Jana Nepomuckého, nacházející se v středočeské…
Jedeme do Lysé nad Labem. Výstaviště je přímo u vlakové stanice. …
Ostrá u Lysé na Labem - Vybudovaná středověká vesnice řemesel, na kterou …
Na dnešní výlet pojedeme vlakem z Masarykova nádraží do zastávky Ostrá. Od…
Rozhodla jsem se jet do scanzenu v Ostré u Lysé nad Labem.Mám ráda…
Lysá nad Labem je veledůležité nádraží na trati. Jezdí odsud vlaky do…