Vrcholky jičínska 1. - Zebín 399 m.n.m.

Dominant Jičína je několik. Dnes Vám představím výrazný neovulkanický kuželovitý kopec Zebín. Tento cíl mé cesty se nachází v nadmořské výšce 399 metrů, necelé tři kilometry z centra Jičína.

Zebín se nachází v jičínské kotlině obklopen zajímavými vrcholy. Ze severu je to mohutný táborsko-kozákovský hřeben s vysokým Táborem s výraznými vrcholy Kumburku a Bradlece. Na jižní straně je hřeben velišský se zbytky hradu Veliš. Ze západu pak uzavírá kotlinu prachovský hřeben, kde se nachází Brada a na východě pak uzavírají kotel pahorky táhnoucí se až ke Zvičině.

Zebín je tvořen sopečnou vyvřelinou, z doby třetihor. Vrch vznikl tak, že se čedičová láva prodírala skrz jednotlivá křídová nadloží, která se postupně nadzvedávala. Zebín tedy není a nebyl klasickou sopkou, protože magma nemělo takovou sílu, aby došlo k sopečné erupci a vylití se lávy do okolní KRAJINY. Odborně se takovému procesu říká freatomagmatický výbuch. Pak už jen došlo k postupnému zvětrávání vrchních vrstev jílu. Zebín se stal významným zdrojem čediče užívaného v minulosti ke stavebním účelům a na jeho jihozápadní straně je tak masa kopce nahlodána rozsáhlým a poměrně hlubokým lomem.

Zebín jsem navštívil již několikrát a stále se k němu po pár letech vracím. Má poslední cesta na vrchol byla s dcerou v druhém červencovém týdnu r. 2013 a všechny fotografie jsou čerstvé a aktuální. Výchozím bodem byly Robousy (vesnice u Jičína). Cesta s koloběžkami utekla rychle a přes lipovou alej se dostáváme na přeměstí Valdic. Druhou ulicí, ještě před železničním přejezdem odbočujeme v levo do kopce. Začíná stoupání. Po chvilce narážíme na modrou turistickou značku, po které stoupáme ještě asi 200 metrů. Ta se pak stáčí doleva a kopíruje cestu pod Zebínem. Zamykáme koloběžky a stoupáme po úzké pěšince k vrcholu. Tentokrát východní cestou. Po zhruba 300 metrech jsme u cíle. Odměnou nám jsou krásné výhledy do okolí celé jičínské kotliny (některé popíši v dalších příspěvcích), ale i dále na Trosky, Ještěd a jiné.

Na vrcholu Zebína stojí kaplička, která dává kopci jeho typický vzhled, který je viditelný ze širokého okolí. Kaplička je zasvěcena svaté Máří Magdaléně. Vchod do kapličky uzavírají kovové dveře s malým zamřížovaným okénkem. Uvnitř je jednoduchý oltář, na kterém se po rekonstrukci v roce 2006 objevila socha Máří Magdalény.Kaplička byla postavena roku 1700 a iniciátorem výstavby byl kartuziánský řád sídlící v nedalekém klášteřu ve Valdicích. Po zrušení řádu Josefem II. v roce 1728 přešla správa a údržba kapličky do rukou místní správy. Problémem pro stavbu byly požáry, které občas zachvacovaly a dodnes vlastně zachvacují vysušené trávy na svazích kopce. Totální devastaci pak znamenal rok 1968, kdy si v kapličce zřídili rádiovou pozici sovětští okupanti. Kaplička se také stávala i cvičným terčem při střelbách na vojenském cvičišti, které se rozkládalo na severozápadním svahu Zebína. Ještě v nedávné minulosti to byl vojenský cvičný prostor. To mohu odpřísáhnout, protože jako voják základní služby v roce 1993 jsem tento vrchol se samopalem v ruce musel několikrát zdolat. Musím podotknout, že v červenci a s plnou polní to nebyl žádný med.Smile

Sestupujeme stejnou cestou, ale po modré značce jdeme k jižní straně. Na úpatí nalezneme Kostel Všech svatých a vedle stojící dnes krásně opravenou osmibokou zvonici s šindelovou střechou. To jsou jediné pozůstatky dávno zaniklé vsi Zebín založené ve 14. století. Od této zvonice stoupá k vrcholu jižní cesta. Od roku 2012 je zde nové řetězové zábradlí a popisné cedule naučné stezky, které popisují hlavně přírodovědné zajímavosti zdejší lokality.

Pod kostelem narážíme na rozcestník KČT Pod Zebínem. Cesta domů trvá na koloběžkách přibližně 20 minut. Cestou ještě zastavujeme a fotíme postupnou likvidaci bývalích jičínských kasáren, kde jsem prožil rok svého života. Ujeto máme 12 km. Byl to krásný lehký výlet, který můžu všem doporučit.

Příště zdarec na dalším vrcholku.wink

Poslední aktualizace: 13.7.2013
Vrcholky jičínska 1. - Zebín 399 m.n.m. na mapě

Příspěvky z okolí Vrcholky jičínska 1. - Zebín 399 m.n.m.

Valdštejnská lodžie - Libosad
Naším cílem je barokní areál Valdštejnské lodžie s přilehlým parkem…
Valdštejnská lodžie je jednou z nejvýznamnějších kulturních a stavebních…
Letohrádek Libosad naleznete ve východních Čechách v Českém ráji, v jičíns…
Trasu začínám ve Valdicích na železniční stanici Jičín - zastávka,…
Když vyrazíte z centra Jičína směrem severovýchodním, po necelých dvou…
Již tady bylo psáno skoro vše o Valdštejnské lodžii a Libosadu, ale…
Kostel Všech svatých se nachází na úpatí vrchu Zebín v obci Sedličky na…
Cesta Jičínskem Dnes máme v plánu výlet z Jičína, na východní výspě…
V pořadí třetí pomník T. G. Masaryka byl odhalen dne 27. 10. 2009 v…
Zebín - výrazný čedičový kuželovitý vrch cca 2 km severně od Jičína, který…
Kopec Zebín (399 m n. m.) je jednou z dominant Jičínské kotliny.…
Barokní plastiku sv. Jana Nepomuckého, která pochází ze sochařské dílny pražského sochaře J. Bendila nalezneme uprostřed obce na…
Jdeme k vrchu, který je znám i z kreslených pohádek o loupežníku Rumcajsovi, tedy na Zebín. Čedičový vrch Zebín se nachází cca 2 km…
         Městěcko, nebo chtete-li velká vesnice severozápadně od Jičína.…
Památník politických vězňů ve Valdicích je umístěn před bránou valdické…
Jičínský židovský hřbitov se nachází cca 2 km severovýchodně od města…
Valdice - kartuziánský klášter (Kartouzy)
Valdice - obec severně od Jičína „proslavená" věznicí. Barokní…
Jičínská lipová alej dnes neodmyslitelně patří k symbolům města. Vysazena…
Rybník Šibeňák se nalézá na jičínském Valdickém předměstí. Napájen je…
Jičínské Aqua Centrum slouží veřejnosti od roku 1998, nachází se v areálu…
Den je od rána jako vymalovaný a náš výběr pro odpolední výlet pa…
Jičín - Valdická brána
Valdická brána - dominanta Valdštejnova náměstí v Jičíně. Je jedinou dochovanou z původních tří bran, které byly součástí původních…
Jedeme do jednoho z nejkrásnějších českých měst, do vstupní brány do Českého ráje a do města pohádek…… Nejvýznamnější historie města…
Jičínský Zámecký park se nachází jižně od budovy zámku. První návrhy na…
Z Jičína se dáme po červené turistické značce a Libosadem…
Z Jičínského Valdštejnova náměstí se vydáme po modré značce k rybníku Kníže a dále do obce Kbelnice. Po překročení silnice č. 35 již…
Vydáváme se do Jičína. Z Prahy jedeme po rychlostní silnici R10 na Mladou Boleslav a odtud po šestnáctce až do Jičína. Je hezké…
Jičín leží v Severních Čechách, východním směrem od Mladé Boleslavi. Město Jičín proslavil spisovatel Václav Čtvrtek ve svých…
Přirozeným centrem Jičína je historické Valdštejnovo náměstí. Dominantní…