Velikonoční Brníčko a bohutínské vejce

Letošní duben ukázal všem příznivcům turistiky – alespoň co se počasí týče a navzdory veškerým letitým pranostikám - svou nejlaskavější tvář. Je proto celkem logické, že snad každý, kdo ještě nepodlehl politicko-mediálnímu tlaku a koronavirovému šílenství, utíkal do lůna Matky Přírody pokaždé, když se mu k tomu naskytla příležitost. Vzhledem k povinnosti navštěvovat pravidelně pracovní proces se sice tyto možnosti omezovaly většinou pouze na víkendy, ale velikonoční svátky přišly o to více vhod.

A tak jsem místo přípravy na pyrenejskou výpravu sedl na Boží hod velikonoční s kolegou na kolo a vydal se známou cestou přes Dolní Studénky (povinná zastávka u zdejšího kostela nás trošku zaskočila – paní Syrakovská neměla roušku … na rozdíl od nás však byla v kruhu rodinném, takže jsme na rozdíl od spousty našich bdělých spoluobčanů policii nezavolali a byli rádi, že ji nikdo nevolá na nás), Sudkov a Kolšov k Brníčku. A protože zdejší – cyklisty i pěšími tolik milovaná – hospůdka má ze známých důvodů zavřeno, vyrazili jsme hned na kopec nad obcí, kde se nachází zřícenina hradu kdysi patřícího nejen legendárnímu Janu Tunklovi, který se stal z chudého zemana jedním z nejbohatších moravských feudálů, ale chvíli také např. markraběti Joštovi … a to už se pohybujeme v kruzích nejvyšších.

Hrad byl vybudován někdy mezi roky 1276 a 1330 a jako pustý je uváděn od 20. let 16. století. I tak je od roku 1964 zařazen mezi naše chráněné památky. V každém případě jsou tyto zbytky věžovitého hradního komplexu místem velice romantickým a Brníčko patří k vyhledávaným cílům výletníků všech věkových kategorií (i v době, kdy ČT málem pohřbívala celý svět a naše vláda dumala o stanném právu, se nás tady sešlo poměrně hodně). Díky vyhlášeným kulturním akcím s názvem Čarovná noc (jednalo se sice o klasické taneční zábavy, ale často s věhlasnými rockovými kapelami z největších měst naší země) se Brníčko pozitivně a výrazně podepsalo i na trvalém růstu populační křivky v někdejším Československu (a tyto snahy byly zaznamenány i v časech porevolučních).

Hradní zříceninu jsme si – snad už po tisícíprvé – poctivě obešli a prošli, kolega si vyzkoušel funkčnost svého dronu, pokochali jsme se pohledem k Pradědu, který ještě v dálce bíle zářil zbytky sněhové pokrývky, a pomalu se vrátili ke kolům. Přes Lesnici jsme se pak vydali k Postřelmovu. Zde jsme se jen krátce zastavili u zdejšího „kostelního náměstí“, protože průčelí renesanční hrobky Bukůvků z Bukůvky nebo barokní socha sv. Jana Nepomuckého stojí vždy za pohled.

Závěrečná část cesty byla již téměř čistě cyklistickou záležitostí ve stylu Tour de France … ne sice délkou tratě ani nadmořskou výškou překonaných velehor, ale křivkou profilu. První část, která vedla – převážně po polních cestách – do Bohutína, byla zcela rovinatá, druhá část nabízela dvě horské prémie, na které vedlo (jen s lehkou nadsázkou řečeno) dlouhé a prudké stoupání.

pod hradem
pod hradem  •  Foto: markyz63

Náš prvotní úkol byl ovšem netajený a jasný: dát si točené pivo. V první polovině dubna roku 2020 se jednalo v takové případě vždy o chvíli vzácnou a nesmírně potěšitelnou. Možná i proto jsme si dali raději hned tři. Ty jsme vzápětí vypotili prvním stoupáním, které nás zavedlo mj. k legendárnímu areálu Pod Zbovou. Také tady i v době bolševického temna duněl big beat naprosto pravidelně a díky tomu rovněž nejbližší okolí bohutínského amfiteátru přispělo k tomu, aby se lékaři a sestry šumperské i zábřežské porodnice v pracovní době moc nenudili. Zdejší Karnevaly totiž byly na žebříčku obliby snad ještě nad akcemi v Brničku, pro šumperské to hlavně bylo místo bližší a dopravně dosažitelnější (ráno se domů většinou stejně klopýtalo pěšky a dost často i po kolejích, aby některý unavený zúčastněný náhodou cestou nezbloudil). Navíc my – skuteční znalci – jsme sem nejraději zajížděli na regulérní koncerty kapel typu Hladíkova M. efektu (Blue se tenkrát ještě říkat nesmělo, i to Modrý se raději zkrátilo … a my můžeme jen doufat, že současná doba není pouze snahou o znovuzavedení „starých pořádků“).

Po projetí Bludova nás ještě čekala vrcholová prémie na Bludovečku, poté sjezdová část a závěrečná, společná, spanilá jízda Šumperkem. Po přibližně čtyřech hodinách jsme byli doma. A pokud se ptáte, kde že se to v titulku vzalo to vajíčko, odpověď je jednoduchá. Při stoupání Bohutínem jsme zaznamenali zdařilou velikonoční výzdobu. A tak jsem se rozhodl, že si - vzhledem k datu - zaslouží své místo nejen ve fotogalerii …

Závěrečná poznámka: Tento článek by mohl být stejně dobře zařazen i do kategorie Tipy na výlet. Minimálně zřícenina hradu Brníčko totiž v tomto ohledu nikdy nezklame …

Poslední aktualizace: 30.4.2020
Velikonoční Brníčko a bohutínské vejce na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Velikonoční Brníčko a bohutínské vejce

Na romantické zříceniny hradu Brníčka
   Zhruba v polovině vzdálenosti mezi městy Zábřeh a Šumperk - ale stranou…
Brníčko je nevelkou podhorskou obcí a najdeme ji východním směrem od měst…
Asi 7 km východně od Zábřehu, byla ve 12. století, lovčím krále P…
Velká válka, později přejmenovaná na 1. světovou válkou, jejíž sté výročí začátku si letos připomínáme, byla do té doby nevídanou…
Cílem našeho výletu je obec Brníčko, ležící mezi městy Šumperk a Z…
Kdo byl v Brníčku a nebyl U Kouřilů, jakoby nebyl. Ne, že bych parafrází…
Brníčko je obyvatelům severozápadní Moravy snad dostatečně známé …
Určitě se nejedná o nějaké nepsané pravidlo, ale z neznámých důvodů navšt…
V krajině plné kopců Hanušovické vrchoviny stojí na jednom z nich…
Návštěvu několika obcí šumperského okresu chceme „ozdobit“ výstup…
Brníčko-hrad
Obec Brníčko najdete 9 km severovýchodně od Zábřeha v Úsovské vrchovině, p…
Ačkoliv v době snad končící všeobecné uzávěry prognostikové předpovídali, že…
Brníčko, hrad, v současnosti tedy zřícenina vzniklo koncem 13.…
  Dnes jedu na výšlap opět brzy ráno a sám, za okénky vlaku velmi pošmourné…
Lichtenštejnské (Liechtensteinské) pamětní kameny jsou svým způsobem nejen…
Vyjedeme si na 475 m.n.m. vysokou Markovici a budeme…
Strupšín většinou vždy sdílel osudu s nedalekým větším Brníčkem. První zpráva o vsi je z r. 1385 právě v souvislosti s panstvím na…
Po únorové nezimě je už jaro v plném proudu, takže příroda láká k výletům.…
   Náš dnešní, 11 km dlouhý výlet, směřuje do méně známých…
Jubilejní kameny knížete Jana II. z Lichtenštejna jsou dobovou připomínkou…