TRESTNÁ VÝPRAVA NA SMR(T)K

Šestý den v týdnu. 19. dubna v 5:42h SEČ přesně, přibližně v roce 2014. Sedíme ve vlaku na hlavním nádraží v Karviné. Cíl: Smrk, druhá nejvyšší hora Beskyd a dvouvrchol mezi Ostravicí, STARými HAMRY, Podolánkami a Horní Čeladnou. S pracovním názvem „Moják Mafia“ vyrážíme na výlet v počtu šesti. Údaj o počtu členů je podstatný, protože jsme byli předem rozhodnuti v rámci přírodních zákonů nejslabší kus výpravy nechat napospas beskydské divé zvěři. A taky nás pořád všude možně bombardují ekonomickou krizí, tak z důvodu úspor. České dráhy nezklamaly a v souladu s jízdním řádem nás dopravily do místa startu. Pro turisty znalé místních poměrů jsme se vydali na vrchol nečekaně… z Ostravice po červené značce.

Cesta v mlze, která by se dala krájet i tupým nožem, byla tuze zajímavá. Fotili jsme jako o život. Tři aparáty na 6 lidí se může zdát málo, ale počítali jsme s těmi lidskými ztrátami… Probouzející se příroda a chladný vzduch nás taky dočista probrali, i když na začátku byla pro někoho ještě půlnoc… v 7:30h. Nejlepší na tom mlžném oparu bylo, že když si chtěl jeden užít samoty, tak se na pár kroků vzdálil výpravě. Šlo o to, aby tahle informace nebyla zajímavá pro smečku vlků, nebo medvěda… Pyšné stromy sahající někam do nebes, místy potůček v klidu si bublající i přes naši obuv, hlína a kamení nám byli společníky.

Výhledy, když se mlha na chvíli vzdala své nadvlády, byly duši povznášející. Hlavně majestátnost Lysé hory vynikala a nutila nás chtě nechtě se zastavit a dokumentovat to fotoaparátem.

V místě vstupu na nejhorší úsek výšlapu, ve srázu, pokrytém sněhem a kamením, jsme se setkali s tajemnou figurou v divném kabátě a prvorepublikovém klobouku, která si vykračovala po stezce mimo značenou turistickou trasu. V dobách normalizace byl Smrk místem setkávání beskydského disentu, tak jsem si myslel, že šel na sraz, ale poněkud se přestal orientovat v časoprostoru. Netrefil se o nějakých 25 let, což ještě jde. Tu samou postavu jsme potkali těsně pod vrcholem, když šla proti nám a jakoby prošla středem hory. Vyděšeně jsme ho pozdravili podruhé a nevěděli jsme, zda pro dnešek i naposledy… a ani "sejmout" foťákem jsme ho nestihli v té konsternaci. Jak se tam dostal, to je mi dodnes záhadou. Úvahy směřovaly od zbloudilého účastníka disentu k Vládci hor, nebo že by kouzelný dědeček? Buchtu v ranci jsme neměli a pochybuji, že bychom s tatrankou uspěli a on by nám splnil přání jako v pohádce.

Všudypřítomné mokro, které jsme museli vykličkovávat, není na aprílové počasí v této nadmořské výšce nic nenormálního. Trčící pahýly stromů v trávě krášlily sněhové mapy. Těsně před vrcholem jsme minuli lidové pomníčky Jana Palacha a Johna Lennona. Kam spolu chodili ti dva na pivo, netuším…

Samotný vrchol (1276m) je naštěstí bez budovy typu turistická chata, čili tam není lidu jako na Václaváku, což se běžně děje na Pustevnách nebo na kopci „Plešatá hora“. Klid, mír a pohoda vážně stojí za to. Foukalo docela chladně a drsně, že už už jsem sahal po mikině v batohu… Vydržel jsem bez. Výhled po okolí je z velké části omezen a tady by se rozhledna převyšující porost hodila. Přesto, když člověk sleze trochu níže, tak se může pokochat luxusními pohledy např. na Radhošť, Lysou horu, Kněhyni, Ondřejník. Při našem pobytu ale moc nebyly vidět ani pověstné Gorily v mlze… Imisemi v minulosti poškozený les se postupně obnovuje.

Pro cestu zpět jsme se demokraticky rozhodli (pouze jsem to všem oznámil) ze Smrku - sedla pokračovat po žluté značce, na které jsme míjeli i poutavé skalní útvary a došli jsme až na Šance. Poté po silnici až do Ostravice, což byla nejméně romantická část cesty… zato s nádherným výhledem na přehradu Šance.

Finále výletu proběhlo v Ostravici v Beskydském pivovárku. Geniální volba po túře. 4 různé druhy lahodného moku chmelového typu místní výroby zakončily parádní výlet. Konečný počet účastníků dosáhl kupodivu se přesně přiblížil počtu... šest. Rozhodli jsme se nakonec, že obětování nějak necháme na jindy, protože jsem neprozřetelně koupil všem jako Horský vůdce výpravy zpáteční jízdenky.

Poslední aktualizace: 18.5.2014
TRESTNÁ VÝPRAVA NA SMR(T)K na mapě
Autor: mirmoj

Příspěvky z okolí TRESTNÁ VÝPRAVA NA SMR(T)K

Malilinkatý beskydský trénink na tatranské Roháče, část závěrečná - výstup na Smrk.
      Pokračování předešlých dílů: https://www.turistika.cz/mista…
Největší ze tří "vysokohorských" veřejnosti nepřístupných loveckých chat…
Mezi tzv. české tisícovky (hory vyšší než 1000 m/m) splňující i další…
Jedeme z Ostravice brzy ráno, protože nás čeká horký červencový den. Auto…
Pískovcová skála na jednom z (před-)vrcholů hory Smrk souvisí s mrazovým…
Po dlouhé době se s kluky domlouváme na jednodenním výletě na Smrk. Vyrážíme vlakem z Opavy v půl 6 ráno. Po přestupech vysedáme v Ostravici.…
Jedeme vlakem do Ostravice, ze které už pěšky na Smrk a Malý Smrk…
Vzhledem k omezeným spojům na nový rok jsem si na výlet do Beskyd vybral…
Smrk je hora v Moravskoslezkých Beskydech, jíž chybí 24 výškových metrů do překonání 1300 metrové vrstevnice a která se nachází mezi…
O minulém víkendu jsem chtěl udělat alespoň jeden dobrý skutek a dát si…