Toulání po České Třebové

Po dvouhodinové cestě Zlínským expresem vystupujeme na nádraží v České Třebové, kde po ránu vyfukuje docela silný vítr. Z fotogenických mraků občas vykukuje sluníčko. Některé města mají tu vlastnost, že na vás dýchnou svým kouzelem hned při východu z nádraží a Česká Třebová je toho příkladem.

Hned nádražní budova si zaslouží obdiv svou nádherně oranžovou barvou a opravenou fasádou ve stylu rondokubistickém.!

Před východem z nádraží nás překvapila neobvyklá fontána - na vodě se pohybuje velká koule - je to imaginární planeta - Globus se světadíly - a otáčí se. Je zde i přehledná mapa města a audivizuální panel s videem o městských atraktivitách.

Vyrážíme do ulic města, jeho mnohá zákoutí připomínají malebnou vesnici. Mezitím jsou ulice s typicky městským charakterem. Po hlavní třídě jdeme na nádherné Staré náměstí - je dnes středem města, bylo založeno spolu s městem koncem 13. století. Od roku 1996 je dokončena velká rekonstrukce s množstvím staveb v rondokubistickém slohu.

Pozoruhodný je blok s budovami z poloviny 16. století, stará renesanční radnice - dnes je využívána ke svatebním obřadům, vedle stojí nová radnice, dále vidíme měšťanské domy, místy s podloubím, kašnu, pak se ocitáme u empírového kostela - sv. Jakuba, okolo něj jsou cenné sochy.

Odtud jdeme zpět na náměstí, potom dolů k mostu přes říčku Třebůvku. Před námi vidíme románskou rotundu - kostelík svaté Kateřiny z 1. poloviny 13.století, je jedinou dochovanou rotundou ve východních Čechách. Vyjdeme k němu kolem malebných stavení se zahrádkami.

Kostelík je odlišný od jiných svou kombinací zdiva se dřevem, ohrazen je kamennou zdí, je volně přístupný brankou u zvonice. Naproti němu stojí fara. Za zdí je schován kolem něho menší park.

K dalším zajímavostem města patří i morový sloup - postaven v raně barokním slohu. Pokračujeme dolů k mostu pod železniční tratí. Za ním obdivujeme městský park - Javorky - roku 1885 byl založen v anglickém stylu a je kulturně přírodní památkou. Je v něm Rybník s vodníkem - lovící ryby, betonový altánek - hřib, vitrína s figurínami postav z pohádek.

Nejvíc nás ale zaujme soustava kaskád a splavů s čistými tůněmi, krásnými stromy a malými soškami kolem. Tento překrásný areál vznikl už před jedním a čtvrt stoletím. Vracíme se nadšeni z tohoto překrásného závěru výletu k hlavnímu nádraží městem, míjíme podzemní garáže, originální sochy, fontány a oba víme, že se sem ještě musíme někdy podívat v jiném ročním období, neb toto kouzelné město i se svými památkami nás očarovalo.

Ještě jedna zajímavost, kterou asi ne každý zná:

Znak města je kohout s lidskou hlavou

- podle pověsti se jednomu písaři ztratila městská pečeť. Celé město ji hledalo, ale nenalezla se. Pomohl až kohout, který na smetišti ztracenou pečeť vyhrabal. Písaři proto byla udělena milost, kohout ho zachránil od šibenice, na památku této události má dnes město ve znaku kohouta s lidskou hlavou.

Česká Třebová nás překvapila jak svou malebností, stejně tak i rozmanitostí a novodobou architekturou, i nádherným parkem - Javorky.

Přírodní památkou - je 4 km dlouhá březová alej s 5OO stromy kolem silnice - spojující Českou Třebovou s Kozlovem - kde roku 2001 byla postavena nová rozhledna.

Poslední aktualizace: 31.12.2012
Toulání po České Třebové na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Toulání po České Třebové

Drobné památky České Třebové
Tento příspěvek jistě nebude zcela vyčerpávající, ale nabídne alespoň menší ochutnávku drobnějších, nepochybně však také zajímavých…
Lyžařský areál Peklák, ležící v podhůří Orlických hor, na…
Severně od města Svitavy leží nádherné město Česká Třebová, …
800m dlouhá červená sjezdovka s převýšením 150m a umělým zasněžo…
Česká Třebová leží v Pardubickém kraji, severně od města Svitavy. Město j…
   Dnes chceme navštívit obě Třebové a hrad Cimburk u Městečka…
Prodloužený listopadový víkend nabízel šanci - letos pravděpodobně…
Česká Třebová láká na jednu z největších tradičních akcí tohoto…
Nachází se v historickém centru města (kousek za náměstím) v příz…
Nachází se na historickém Starém náměstí čp. 77 a spolu s Novou radnicí a hotelem Korado tvoří nejvýraznější průčelí náměstí. Nad vstupem do objektu…
Už jste navštívili vlakové nádraží v České Třebové, ve městě…
  Pro neznalé asi bude překvapením, že je jí románská rotunda, ale je to tak. Tahle východočeská je navíc v celé širé oblasti na se…
Vyjdeme z náměstí přes most přes řeku Třebovku.Vlevo na vyvýšeném místě upoutá naši pozornost věžička kaple sv. Kateřiny, jediné zachované románské…
Starobylá spolková chalupa, stojící pod rotundou sv. Kateřiny, postavená v…
Město Česká Třebová nás překvapila hned po vystoupení z vlaku…
Česká Třebová – rotunda sv. Kateřiny
Na stopu románské rotundy v České Třebové mě přivedly různé výsta…
Procházka k nejstarší Rotundě v České Třebové
Nejstarší dochovanou památkou, zároveń jedinnou románskou památkou ve…
  Děkanský chrám sv.Jakuba Staršího se nachází nedaleko hlavního městského rynku – Starého náměstí, ale z jeho plochy je vidět jen báň…
Městské muzeum v České Třebové
Všichni, kdo cestující vlakem znají Českou Třebovou jako důležitý…
Městská památková zóna v České Třebová byla vyhlášena v roce 1995…