TOTES GEBIRGE - výstup na Grosser Priel 2515 m.n.m

Impozantní a velice zajímavá horská skupina Totes Gebirge (Mrtvé hory) se rozkládá na území rakouských spolkových zemí Štýrsko a Horní Rakousko. Při pohledu od západu se zvedá za jezery Grundlsee a Altausseer-See rozlehlá náhorní planina o rozloze 400 kilometrů čtverečních, která je jádrem tohoto horského masivu a z níž se tyčí nejvyšší vrchol pohoří- Grosser Priel s 2515 metry nadmořské výšky.

Oblast Totes Gebirge je od jihozápadně ležícího Dachsteinu oddělena spojnicí, která začíná u jezera Ebensee a vede přes sedlo Pötschenpass a Bad Mitterndorf až do údolí Ennstal, které vymezuje pohoří Totes Gebirge od jihu. Východní hranicí pohoří tvoří spojnice od města Liezen přes sedlo Pyhrnpass a údolí Windischgarstener Tal až k soutoku řek Teich a Steyr. Severní hranice pak probíhá od soutoku těchto řek k západu přes kotliny jezer Ödsee, Almsee a Offensee až k jezeru Ebensee.

Celá oblast je rájem pro vysokohorské turisty i horolezce, neboť na náhorní planinu do centra skupiny se lze dostat pouze vlastními silami bez možnosti využití lanovek či silnice a výškových 1000 metrů výstupu z kteréhokoliv údolí tak alespoň odradí zástupy svátečních turistů.

Na nejvyšší horu pohoří – Gr.Priel (2515 m) lze vystoupat od severní či jižní strany náhorní planiny. Na severní straně je východiskem turistická chata Almtalerhaus, ležící ve výšce 710 metrů, poblíž jezírek Gross a Klein Ödsee. Z Dolního Dvořiště se sem dostaneme přes Linz, po dálnici E 55,60 směrem na Salzburg a na dálničním exitu Vorchdorf sjedeme do této obce a pokračujeme dál na Pettenbach, kde se dáme vpravo na Scharstein. Odtud pokračujeme po místní silnici na Grünau a dál do obce Habernau, za níž odbočíme vlevo po lesní silnici až k parkovišti u chaty. Chata je otevřena od začátku května do poloviny září, telefon 0043 0663 079071. Od parkoviště u chaty vychází značená cesta č.215, která pomalu stoupá dolinou Hintere Hetzau, lesem proti toku potoka Straneggbach. Po vystoupání nad horní hranici lesa do výšky 940 metrů začíná od spodní stanice nákladní lanovky poněkud strmější výstup k chatě Welserhütte. Pěšina se pomalu klikatí kamennou sutí, překonává zajištěný úsek přes skalní práh a dál stoupá až k chatě. Zde již máme za sebou přes 1000 metrů převýšení, výstup z údolí sem trvá kolem 3-4 hodin. Chata Welserhütte leží ve výšce 1740 metrů, otevřena je od poloviny června do poloviny září a ubytování tu přijde člena Alpenvereinu asi na 80 šilinků. K vrcholu Gr.Prielu je to ještě nějakých 800 výškových metrů,značená cesta č.215 pokračuje od chaty stoupáním do sedla Fleischbanksattel ve výšce 2122 metrů. Odtud pokračujeme již po značce č. 262 kamenitým svahem až na hřeben, táhnoucí se k vrcholu Grosser Prielu. Vpravo pod námi se se objevují nádherně vyerodované vysoké stěny kotle Kühkar a my se po nepříliš širokém hřebenu dostáváme mezi balvany až k vrcholovému kříži. Cesta od chaty sem zabere asi 2,5 hodiny chůze. Při cestě přes hřeben je třeba při snížené viditelnosti či špatném počasí dbát zvýšené opatrnosti.

Velice hezkým výchozím místem při cestě z jižní části pohoří je obec Hinterstoder,kam se z Dolního Dvořiště dostaneme přes Linz,po dálnici E 55,60 směrem na Salzburg a na dálničním exitu Voralpenkreuz sjedeme na silnici č.138 směr Krems. Projedeme až do Windischgarstenu, kde pak odbočíme vpravo na Hinterstoder a vpravo na konci obce ponecháme vozidlo na neplaceném parkovišti před můstkem přes potok Steyrbach.

Od parkoviště vyrazíme po značené cestě č.201 do lesa,procházíme kolem jezírka Schiderweiher a selské usedlosti Polstergut. Přecházíme můstek přes potok Krumme Steyr a pomalu stoupáme lesní cestou nad dolinu Polsterlucke. Za dalším můstkem přechází značka již na lesní pěšinu a počíná serpentinami šplhat do svahu. Procházíme kolem vysokého vodopádu Kleiner Ofen a pomalu se dostáváme nad horní hranici lesa, odkud spatříme bíle zářící vápencový masiv Totes Gebirge s vrcholem Grosser Prielu. Po třech hodinách výstupu z Hinterstoderu docházíme k chatě Priel-Schutzhaus,kde máme v nohách převýšení 800 metrů. Chata leží ve výšce 1422 metrů, je otevřena od 20.dubna do 26.října, ubytování tu člena Alpenvereinu přijde na 80 šilinků (tel.0043 7564 5347). K vrcholu Gr.Prielu (2515 m) je to odtud ještě asi 5 km s převýšením 1100 metrů, cesta nahoru potrvá zhruba 4 hodiny. Vášnivým fotografům a milovníkům přírody doporučuji vyrazit k vrcholu brzy ráno kvůli východu slunce, které mění barvu vápencových masivů od oranžové po červenou. Pěšinou č. 260 stoupáme nad chatu k rozcestníku, u něhož se dáváme vpravo na Grosser Priel cestou č. 260. Za tímto rozcestím začíná asi po 10 metrech další odbočka značená červenými tečkami do sedla Lokomotiva, kde začíná technicky i lezecky náročná zajištěná cesta (Priel-Klettersteig) severovýchodní stěnou. My pokračujeme dál kolem keříků kleče, mezi nimiž se popásají stáda kamzíků a přes suťovisko se dostáváme do kotle Kühkar pod hřebenem Grosser Prielu, jehož rozpraskané a vyerodované stěny ční vysoko nad námi. Poté traverzujeme sněhovým polem vlevo pod sedlo Brotfall-Scharte, k jehož vrcholu je cesta zajištěna několika ocelovými lany. Ze sedla je široký rozhled na takřka celou západní část Totes Gebirge s jeho rozlehlou náhorní planinou. Pěšina stoupá ze sedla k hlavnímu hřebeni, kde od rozcestníku připojujícího cestu od sedla Fleischbanksattel pokračujeme vpravo po nepříliš širokém hřebenu až k vrcholovému kříži Grosser Prielu (2515 m). Vrchol je natolik dominantní svému okolí, že se tu člověk cítí opravdu pořádně vysoko; při dobré viditelnosti je na západě vidět ledovcem pokrytý masiv Dachsteinu. Kolem poletují kavky, kterým české sušenky evidentně chutnají.

Po patřičné pauze a zápisu do vrcholové knihy se vydáváme na návrat. Od rozcestníku značených cest č.260 a 262 se můžeme buď vrátit na chatu po cestě výstupu anebo si udělat menší okruh přes náhorní planinu Totes Gebirge. Ve druhém případě tedy sestoupíme po značce č.262 do sedla Fleischbanksattel ve výšce 2122 metrů a pokračujeme kamenitou stezkou po značce 215 zhruba kilometr k rozcestníku Schutzhöhle, kde přejdeme na značku 263. Ta nás dovede do sedla Temlbergsattel, pod úpatí nádherné pyramidy Temlberg s výškou 2327 metrů. K jejímu vrcholu vede značená pěšina č. 261 s 250 metrovým převýšením. Ze sedla poté odbočujeme vlevo na značku 201 a kamenitou pěšinou sestupujeme z rozlehlé náhorní planiny do soutěsky Klinserscharte,nad níž se po pravé straně tyčí hora Spitzmauer, která je oblíbená milovníky lezení. Soutěskou, která bývá často vysněžená sestoupíme k chatě Priel-Schutzhaus. Dnešní okruh přes vrchol Grosser Prielu měří asi 13 kilometrů s převýšením kolem 1100 metrů a jeho absolvování trvá zhruba 7 hodin.

Doporučené mapy : Kompass Wanderkarte Almtal-Steyrtal, Totes Gebirge č.19

Autor: trek

Příspěvky z okolí TOTES GEBIRGE - výstup na Grosser Priel 2515 m.n.m

Zimní Totes Gebirge v červnu
Zimní Totes Gebirge v červnu S touhou vyrazit po letech s manželkou na …
Necelých 300 km od Vysočiny leží pohoří Totes Gebirge.…
Zářijová předpověď počasí byla příznivá a tak jsem se v…
Rakouské Totes Gebirge neboli Mrtvé hory jsou nejbližší vysoké po…
Almkögel se nachází v jihovýchodní části pohoří Totes Gebirge a je z něj…
V samém středu pohoří Totes Gebirge je umístěn štít Salzofen s výškou 2070…
Štít Traweng se nachází na jihu pohoří Totes Gebirge, poblíž horské…
Nádherné jezero sevřené skalami a horami. Na konci jezera je vodo…
Pro výstup celkem nenáročný kopec Rosskögel je začleněn v horském masívu…
Vyjíždíme autem po placené horské silnici z Bad Mittendorfu do Tauplitzal…