Pátek 11. 9. 2020
V noci byl úžasný klid, nikdo nás z parkoviště rekreačního areálu v Sobotíně nevyhodil, takže super. Vstáváme v devět, venku svítí sluníčko a je úžasné teplo. Takové ráno už dlouho nebylo. Ota chtěl na snídani odjet jinam, ale nakonec jen přeparkoval. Na noc jsme parkovali tak, abychom neměli hlavu z kopce, teď jsme auto jen otočili, abychom si za ním vytvořili trochu soukromí a tam se perfektně nasnídali. Mohli jsme se kochat i dalekým okolím.
Ve zdejším pivovaru Albert jsme toho moc nevyřešili, jen jsme viděli varnu a stylovou pivnici, která však není asi otevřena každý den, aspoň včera nebyla. Pivo v petkách prodávají jen v recepci hotelu. Tam jsme je včera koupili, víc toho nevaří.
Odjíždíme dále k jihu – přes Petrov nad Desnou do Rapotína. Parkujeme u informačního centra, ale teď je polední pauza. Vyrážíme po okružní naučné stezce Bukovka na výlet k rozhledně Bukovka. Okruh s převýšením 270 m, který tady začíná, je 7,5 km dlouhý. Na trase je 9 moc hezky udělaných informačních panelů, které informují o místních zajímavostech, ale můžeme si přečíst i zdejší pověsti. Hned na té první si čteme info o založení obce, ale také o zdejší sklárně.
Okruh je značený žlutou turistickou značkou. Z obce vyrážíme po silnici na Terezín, ale jen kousek. Ještě v obci scházíme vlevo na místní komunikaci. Vpravo je zahradní kolonie, vlevo míjíme malou výklenkovou Švédskou kapličku, která tu byla postavena r. 1659 na památku Švédů, kteří zde zemřeli na mor.
Na okraji lesa je krátká odbočka ke Skalní krčmě – jeskyni v bývalém lomu. Tady je určitě ráj místní omladiny.
Až do současné doby cesta vedoucí po rovině začíná docela pěkně stoupat. Naštěstí vede lesem, takže dusno není tak zničující. Míjíme rozcestí Pěticestí – ve svahu Bukového kopce je křižovatka čtyř značených a jedné neznačené cesty. Barvu trasy neměníme, jen se k nám zprava přidává modrá, která vede ze Šumperka. Nemění se ani charakter cesty – stále jdeme do kopce po poměrně pohodlné lesní cestě.
Konečně se blížíme k nejvyššímu dnešnímu bodu (624 m) a už také vidíme dřevěnou rozhlednu Bukovka na Předním Bukovém kopci. I když se už r. 2003 o rozhledně jednalo, až na podzim r. 2015 se začalo se stavbou nejdřív vysokého kamenného podstavce, kde je možno se v případě špatného počasí schovat, pak i rozhledny s ocelovým schodištěm, která je volně přístupná. Její slavnostní otevření bylo v sobotu 26. listopadu 2016, současně i s nově vybudovanou naučnou stezkou. Je 21,7 m vysoká, 111 schodů vede na zastřešenou vyhlídkovou plošinu ve výši 17,9 m, odkud je daleký kruhový výhled na Rapotín, údolí Desné, Zábřežskou vrchovinu, Šumperk, Kamenný vrch, rozhlednu Háj u Šumperka, Hanušovickou vrchovinu, na část Hrubého Jeseníku a Králického Sněžníku. To všechno je pěkně popsáno na panoramatických tabulích. Kousek pod vrcholem je další možnost posezení v dřevěném přístřešku.
Dnes je vidět poměrně daleko. Vidíme řadu kopců, které jsme pokořili nebo v jejichž blízkosti jsme se toulali nebo kam se v budoucnu chystáme - Králický Sněžník, nedostavěnou Dalimilovu rozhlednu, Červenohorské sedlo, Vozku, Praděd, Maršíkov, rozhlednu Háj a samozřejmě řadu dalších. Dokonce na vrcholu byl zdarma přístupný dalekohled, tak jsme se mohli kochat ještě více.
Od rozhledny se už téměř jen klesá. Míjíme rozcestí Samota, kde u lesa vidíme nějaké dřevěné přístřešky. Do 2. světové války tady stával výletní hostinec (jak by se tu dnes hodil). Teď je tady základna táborníků.
Cestou jsme během 10 minut 2x překročili 17. poledník. Příjemné osvěžení bylo na rozcestí Lesní balneo, kde je relaxační turistická atrakce. Nejdřív je možno se bosky projít po různě velikých kamíncích (tzv. Kneippově chodníku) a pak ve dvou různě hlubokých speciálních kádích s pramenitou vodou. To nejen osvěžuje, ale také prokrvuje končetiny. Další speciální káď slouží k osvěžení rukou a předloktí. Já samozřejmě neodolala a docela dlouho jsem se tam procházela. Jen Otovi se nechtělo se zouvat. Jeho chyba. Ale počkal na mne.
Tentokrát to byl první les, kde rostlo víc prašivek než hřibů. Vždy to bylo naopak. Pár hub však máme. Zítra budou asi s těstovinami. Dnes odmítám vařit. Po návratu si Ota kupuje v infocentru pohlednici rozhledny, hned vedle je restaurace, kde točí pivo Zlosin z Velkých Losin. Chceme tam zajít na oběd. Jenže je už po 3. hodině, pro ně je to pozdě, už nevaří. Kupujeme aspoň petky piva z tohoto nám známého pivovaru a popojíždíme o kus dál, kde je restaurace U řízků. Ota řízky miluje, zastavujeme tam. V nabídce mají velké množství řízků různých úprav a velikostí, Ota si dal snad ten největší, já si dala zeleninový salát s kuřecím řízkem a taky si pochutnala.
Jsme spokojení. Pokračujeme v naplánovaném směru a doufáme, že někde šikovně přespíme. Od r. 2017 se v Šumperku vaří pivo v minipivovaru U Jirsáka. Zastavujeme se jen, abychom koupili jejich dvě piva. Město jsme si r. 2014 prošli, takže není důvod se tu zdržovat.
Na jižním okraji města jsou tři rybníky (U lípy, Třecí, Velký rybník), které patří do kdysi rozsáhlé rybniční soustavy Třemešské rybníky, která byla vybudována v 15. století. Tyto tři rybníky jsou snad dokonce již ze 14. století, patří tedy mezi jedny z nejstarších rybníků u nás. V 19. století byly ostatní rybníky vysušeny. V okolí rybníků rostou vzácné druhy rostlin, žijí zde chráněné druhy obojživelníků, na březích hnízdí velké množství ptactva. Proto zde byla r. 2013 postavena 4,5 metru vysoká vyhlídková věž - ptačí pozorovatelna. Na plošinu ve výši 2,5 m vede 12 schodů. Ryby jsme viděli, ale ptáčky jen na obrázku. A to jsme se tam docela i zdrželi.
Po dnešním až horkém dnu by se docela hodilo se před spaním někde vykoupat. Jedeme do Bludova k přírodnímu koupališti Vlčí Důl. Před rybníkem je u lesa velké a pro nás zcela vhodné parkoviště. Tady se bude spát dobře. Jdeme se podívat ke koupališti. Je to tady víc než zajímavé. Skutečně velké koupaliště je oplocené, vstup je volný, jsou tady i otevřené a čisté toalety. V areálu je budova, prý ubytovna, výčep tady funguje pouze o prázdninách. Aspoň je tu teď klid. Podle cedule na otevřených vratech to vypadá, že je za ubytovnou plocha, která slouží ke kempování – bez dalšího zázemí. My nepotřebujeme ani jedno. Na parkovišti se nám líbí víc. Vodu však jdeme vyzkoušet. Píšou, že má dnes 17,5 stupňů (zda je záznam aktualizován, to nemáme tušení), ale je studenější, než byla v úterý v lomu Transgranit. Po dnešní procházce je to však osvěžující. Jsou tu však i tací, co tvrdí, že je to teplé. No, je to věc názoru. Už se však těšíme na zítřejší ranní koupel.
Po lehké večeři zůstáváme v autě, i když je docela teplo. V osm je ještě 21 stupňů. Po studené koupeli máme však raději teplíčko.

Poslední aktualizace: 23.2.2021
Směřujeme na severovýchod republiky – 23. den – 7,5 km dlouhý okruh po NS Bukovka a rozhledna Bukovka, Šumperk-minipivovar U Jirsáka, vyhlídková věž Třemešské rybníky, Bludov-koupaliště Vlčí důl na mapě

Příspěvky z okolí Směřujeme na severovýchod republiky – 23. den – 7,5 km dlouhý okruh po NS Bukovka a rozhledna Bukovka, Šumperk-minipivovar U Jirsáka, vyhlídková věž Třemešské rybníky, Bludov-koupaliště Vlčí důl

Na Bukovku
Cílem je katastr obce Rapotín, ale k hlavnímu bodu zájmu musíme částečně po svých. Ale zmíněná obec se jeví jako nejbližší výchozí bod. Vzhledem k to…
Tento cestopisně - výletní článek i…
Přední Bukový – rozhledna Bukovka
Když už jsem před léty napsal článek o Předním Bukovém kopci, vcelku…
První den v roce se ve velké části naší země konají různé novoroční výšlapy, vástupy a podobné výlety, jejichž hlavním účelem je…
V aktuálně uplynulým víkendem byl značný rozdíl v tom, co…
  Výrazný vrchol mezi Rapotínem a Velkými Losinami. Přístupný…
Na podzim r. 2015 začaly přípravné práce na rozhledně (úprava cesty) a s jarem 2016 se začalo se stavbou samot…
Vlakem jsem se vydal do obce Rapotín. Potřeboval jsem totiž natočit tip na výlet v Olomouckém kraji. Jisté bylo jen to, že je tady r…
Náš přibližně třináctikilometrový výlet začíná na vlakové zastávce Velké…
V zdravém těle zdravý duch. To samozřejmě věděli již staří Řekové…
Ani v dnešní pohnuté době by člověk neměl zcela zapomínat na Matku…
Nejen obyvatelé Šumperka, ale i návštěvníci tohoto krás…
Ačkoliv slibný název lokality naznačuje přítomnost nějaké…
Autobusem do Rejchartic. Když chce člověk ušetřit nějakou chvilku a námahu je to nejjednodušší. Pár jich jede ze Šumperka přes Rapotín v pracovní dny, jeden i v sobotu…
Zdání klame, ač blíže a dostupnější od Rejchartic je název Rapotínská…
Zkratka KKC ukrývá delší název Komunikační a Koordinační Centrum Rapotín.…
Když už bylo jasné, že na vrcholu Předního Bukového kopce vyroste…
Kulturní a komunitní centrum Rapotín najdeme u křižovatky silnic č. 11 a 44, kde se dělí směry cesty do Jeseníku na Rýmařov a…
Koutecký pohádkový les 12.7.2012 565m n.m. V samotném srdci Jeseníků…
Prohlásit o něčem, že je na odpis je asi dosti ošemetná věc. Asi …