Zamykání Roháčů zasněženou Spálenou dolinou na vrcholek Pachola

Blíží se poslední říjnový víkend, to znamená, že se brzy uzavírají hřebenové trasy na horách. Předpověď počasí slibuje krásné babí léto s inverzním počasím a tak dlouho neváháme a naposled navštěvujeme Slovensko (dokud platí SK). Do Zuberce - místa naší výpravy dorážíme v sobotu večer do již zajištěného privátu. Předpověď pro Oravu - jasno až polojasno, teploty kolem 11 stupňů a tak na nedělní den plánuji výšlap na dvoutisícovku Pachola (2167 m.n.m.) pochodem přes Spálenou dolinou.

pohled na a href=

Ráno vyrážíme, sluníčko se dere na oparem a blížíme se k Roháčské dolině, odkud již vidíme ten nejkrásnější vrcholek - Ostrý Roháč - zasněžený. Od parkoviště se jde "nudnou" asfaltkou směrem k býv. Tatliakově chatě. Na začítku Spálené dolině zabočujeme k Roháčským vodopádům - cestička vede lesem, je bez sněhu a tak vládne pohoda a klídek. Nad vodopády se cestička mění - již brzy je mezi kameny zmrzlý sníh, který občas i klouže. Ledu přibývá a přibývá a ledovka nás provází asi 100 výškových metrů. Je nutné se držet čeho se dá. Naštěstí terén znám a vím, že již brzy toto stoupání končí a bude krásné místo k odpočinku u rozcestníku.

Odpočíváme a kocháme se - a je čím, před námi se otevřela zasněžená Spálená dolina, pohled na Kaktusovou horu, vrcholky Tri kopy, Hrubá kopa. V dáli pak Baníkov, Baníkovské sedlo a náš cíl - Pachola. Stáke vládne pohoda a klídek - totiž zatím nevíme, jak budou poslední metry stoupání náročné.

ve Spálené dolině

Stoupáme pomalu, ale jistě, kamenná cestička mizí a místo ní je vyšlapaná sněhová cestička. Sněhová pokrývka není příliš velká a tak občas ten kamínek trčí ven a je kam stoupnout. Sklon svahu se pomalu zvedá, cestička klikatí, nás zmátla spadlá malá lavina a stoupáme po ní, místo po cestičce. V hlouby duši nás něco hlodá a přepadají nás chmurné myšlenky, jak se nám asi půjde dolů. Cestička je užší a užší, ve třech místech si musíme trošku pomáhat a držet se čeho se dá. Nahoru to jde bez větších obtíží.

z Baníkovského sedla

Konečně v sedle (2040 m.n.m.) - máme za sebou zhruba 900 výškových metrů z toho 700 metrů po sněhu - v sedle odpočívá asi 15 turistů, sluníčko krásně hřeje a konečně jsme si ho mohli užít také, pohled dolů na tu ledovou cestičku v nás trochu vyvolává beznaděj a vlastně nechápeme, jak jsme se sem mohli dostat. Pár fotografií - nad Liptovskou Marou a vlastně celou dolinou je zamračeno a my jsme nad mraky, jdou vidět jen vrcholky. Takže jen pár metrů převýšení a jsme na vrcholu Pachola. Cestou potkáváme další turisty a ti nám sdělují, že při lezení na Pacholu z druhé strany nás bude čekat trochu sněhu a ledu a tudy cesta asi nevede. Odpočíváme na vrcholu, sluníme se a vyhříváme se, posilňujeme se řízečky z domova. A pak nastává rozhodnutí, kudy dolů - přes Baníkov a Tri kopy se nám nechce, sestup přes Pacholu a na Brestovou zamítáme kvůli sněhu a ledu a tak nezbývá stejná trasa.

Petánkův svět turistiky a fotek

Poslední aktualizace: 30.10.2008
Zamykání Roháčů zasněženou Spálenou dolinou na vrcholek Pachola na mapě

Příspěvky z okolí Zamykání Roháčů zasněženou Spálenou dolinou na vrcholek Pachola

Roháčské plesa a vodopád
Vydáváme se kousek od největší turistického centra v Roháčích od Zuberce.…
Vyrážíme do Západních Tater kousek nad turistické centrum Zuberec. Jedeme…
Máme dovolenou, chceme několik týdnů cestovat po Slovensku. Chceme…
Múzeum oravskej dediny
Ideme na výlet do múzea oravskej dediny,ktorá sa nachádza neďaleko Zuberca…
Posielam tip na predľžený víkend na Orave. Západne Tatry - Roháče sú…
Národná prírodná rezervácia Kotlový žľab bola vyhlásená v roku 1926 s…
Nevýznamnější turistické středisko v oravské části Západních Tater v Zuberecké kotlině (Podtatranské brázdě). Obec s 1200…
Pachoľa je mohutný vrch pravidelného ihlanovitého tvaru so skalnatým…
Hlboká dolina je jedna z vetiev Jalovskej doliny,ktorej horná časť sa…
Jsme na dovolené v Roháčích a již podruhé, když není zrovna nejlepší…