Rozhledna Dymník a Rumburské Stonehenge

Rozhledna Dymník

Měla jsem 14 dní dovolenou a byla jsem v Rumburku.Naplánovala jsem si,že za tu dobu musím zdolat tři rozhledny v okolí, podívat se na nedaleký hrad Tolštejn a vystoupat na Křížovou horu v Jiřetíně pod Jedlovou. To minimálně!

Říkala jsem si,že toho možná zdolám ještě víc.Ale opak byl pravdou.Pro vedra, která panovala a která já nesnáším se nedalo venku chodit,jen brzo za ranního rozbřesku, ale protože výlet nebyl jen na hodinku, tak by mě slunce zase dostihlo na zpáteční cestě.

Takže z plánovaných výletů po okolí jsem si splnila jen návštěvu dvou rozhleden a o tu se s Vámi tady podělím.

Rozhledna Dymník se nachází na okraji Rumburka v severních Čechách, který je v tzv. šluknovském výběžku.

Vyšla jsem brzo ráno se psem,abychom byli aspoň při cestě na rozhlednu ušetřeni slunečních paprsků a stačili dojít nahoru k rozhledně ještě bez žáru slunce, i tak na mě pot jen perlil,neboť bylo dusno, ale šlo to.V lese bylo příjemně, sem tam nám cestou prosvítalo sluníčko mezi stromy,mech, travička,kapradí, smrkový ozón nám osvěžoval dech, zkrátka pohodička.To mě v Teplicích chybí, tam jsou ponejvíce listnaté lesy,jehličnaté jen sem tam.Já jsem se ještě rozhlížela, jestli „neulovím“ nějaký ten hříbeček, po případě bych vzala za vděk i klouzka, nebo kozáka. Jeden podborovák na mě „zakukal“ a tak jsem se namlsala a chvíli jsem bloudila mezi stromy, ale kdepak….. to mě dal jen vědět, že houby v lese rostou, ale asi bych musela více hledat a vstoupit hlouběji do lesa, abych našla úlovek a na to jsem neměla čas.

Takže jsme pokračovali dál lesem, stoupali pomalu vzhůru až na nejvyšší vrchol k rozhledně, která se nazývá Dymník. Její název vznikl tím,že její vrch byl kdysi sopkou, a jak jinak, sopka přece dýmí…….takže Dymník.

Vrch Dymník je vysoký 516 m.

Rozhledna má zajímavou historii.Postavil ji na oslavu svých 60 narozenin radní města Rumburka August Wenschuch. Stavba byla dokončena v r.1896 na jeho náklady.Věž, která je vysoká 15 m se původně nazývala Augustova podle stavitele a má 82 schodů. Byla zde také pod rozhlednou postavena restaurace, během doby byla restaurována a slouží dodnes.

Z rozhledny je nádherný výhled na Ještěd, Luž, Smrk, Bezděz a i Milešovku, samozřejmě při dobré viditelnosti.A také na nejbližší rozhlednu Vlčí Horu,kterou jsem navštívila při zdejším pobytu též a o které Vám také napíši.

Nynější majitel restaurace se přičinil o jednu zajímavost.Za restaurací postavil kameny do kruhu, podobně jako je to v Anglii – Stonehenge, - nejslavnější megalitická památka na světě, ale v Rumburku je to samozřejmě něco jiného, ale svým způsobem činí objekt zajímavým a nevypadá to špatně. Je to taková zvláštnost, která přitahuje pozornost.

Já jsem si celý objekt prohlédla, bylo to skutečně velice zajímavé a nevšední, pokoukala po krajině a vydala se na zpáteční cestu lesem - se psem…….

Ještě jsem „ulovila“ asi tři houby, jen tak u cesty, mezi nimiž se honosil taky hříbek. To byl tedy vyloženě zázrak,neboť hříbka jsem neviděla několik let!!!A jak taky,že?Když na houby sama málo chodím.V listnatých lesích mě to neláká-protože ve spadaném listí nic nevidím!!A jehličnatých je v Teplicích málo a když,tak pro mě daleko.

No a my vyšli s Maxíkem z lesa u přehrady, kde se nějaký rybář pokoušel o štěstí.

Lesem......
Lesem......  •  Foto: Bruklin

Jestli ho našel nevím, ale my jsme měli ještě pěkně daleko domů, tak jsme se nezdržovali, slunce již začínalo pražit a tak jsem koukala,abych co nejdříve byla z jeho dosahu.Maxík toho už měl taky dost,nesnáší slunce jako já a tak jsme si pospíšili, neboť naše cesta vedla pláněmi, kde jsme se nemohli nikde před sluncem schovat.

Poslední aktualizace: 16.6.2010
Rozhledna Dymník a Rumburské Stonehenge na mapě
Autor: Bruklin

Příspěvky z okolí Rozhledna Dymník a Rumburské Stonehenge

Rozhledna na Dýmníku.
Dýmník ( 515 m.n.m.) se nachází 2 kilometry západně od Rumburku. …
Čedičové varhany patří mezi turisticky nejoblíbenější a nejvyhledávanější…
Rozhledna na Dymníku je jednou z našich nejsevernějších rozhleden. Nachází se zhruba 2 km na JZ od Rumburku.  My k ní vyrážíme z…
Tentokrát jsem se vydal za rozhlednami nejsevernějšího kouta České republiky - Šluknovského výběžku jimiž tedy jsou Dymník - Vlčí…
Neboli od rozhledny k rozhledně. Vydáme se opět do Šluknovského výběžku. Vydáme se od rumburské rozhledny Dymník(517 m.n.m), přes Krásnou Lípu, prameny říčky Křinice (známé z K…
Dymník je rozhledna nacházející se dva kilometry od Rumburka ve Šluknovském výběžku. Cihlová rozhledna 15 m vysoká se nachází na čedičovém povrchu 516 m. n. m. Své jméno Dymník získala rozhledna díky středověkému zvyku, kdy zde místní zapalovali signální ohně.…
Z nádraží Rumburk jdeme kus rovně a pak po hlavní až dojdem na náměstí, cestou míjíme i známou památku Loretu. Z náměstí kde je i…
Rozcestím prochází modrá TZ. V jižním směru vás tato značka dovede do Krásné Lípy a dále až do Varnsdorfu. Ve směru západním dojdete…
Opět jedna z tras šluknovských výběžkem, tentokráte od rozhledny Dymník u Rumburka na rozhlednu Schlechteberg v sousedním Německu.Trasa není nikterat náročná, zvládne ji opravd…
Šmilovského ulice v Rumburku je památková vesnická zóna tvořená 1…
Lužické náměstí a Morový Sloup v Rumburku.               Uprostřed…
Barokní  kamenný most se třemi oblouky na Pražské ulici v Rumburku.               Jak jsem se již v jednom článku zmínila, protéká…
Kostelík sv.Jana Křtitele na Strážném vrchu v Rumburku.               V…
Památník Rumburské vzpoury se nachází v parku Rumburské vzpoury při Třídě 9. května v Rumburku.…
Rumburk leží v Severních Čechách, severovýchodním směrem od města…
Kapucínský klášter s Loretou a kostelem sv.Vavřince v Rumburku.         …
opět další turitistická trasa šluknovským výběžkem, která nebude dělat větší obtíže, navštívit přitom můžeme dvě rozhledny. Dymník a…
Cílem našeho víkendu nebo dovolené může být třeba právě toto městečko,…
První písemná zmínka o Rumburku pochází z roku 1298. Ve…
Přijedeme-li vlakem, tak z nádraží v Rumburku se vypravíme směrem do…
Naučná stezka Dymník Nově otevřená Naučná stezka Dymník (10/2010 Lesy…
Mariánský Morový sloup se nachází na Lužickém náměstí. Vztyčen byl roku 1681 na připomínku morové epidemie, která zemi postihla rok…
Kostel svatého Bartoloměje se nachází nedaleko Lužického náměstí. Přístupný je pouze v rámci…
Klášter kapucínů s kostelem svatého Vavřince a loretou se nachází na rohu ulic Třída 9. května a…
Rozhlednu Vlčí hora nalezneme v obci Vlčí hora ve Šluknovském výběžku v krasné přírodě CHKO Labské pískovce. Rozhledna stojí na…
Kde se pivo vaří tam se dobře daří. Věta je to sice poněkud…
Krásné Křinické náměstí v půvabném severočeském městečku Krásná…
Krásná Lípa leží v Severních Čechách, jižním směrem od města Rumburk. Měs…
Socha lva, kterou nalezneme v městském parku při Smetanově ulici je dílem…
Při cestě z Rumburka půjdeme po turistické trase v oblasti, které říkám oblast tří rozhleden. Dorazíme nejprve na Rozhlednu Dymník, dále…