Říp a Mnetěš - PkP

Vysoko nad rovinu Dolnooharské tabule vypíná se bájná hora Říp, jejíž vrchol je ve výšce 455,5 m n.m. Říp je viditelný z velmi širokého okolí a stal se inspirací mnoha literátům i malířům. Podle pověsti právě sem vystoupal kmen vedený praotcem Čechem a na této hoře Čech rozhodl, že se usadí v této zemi; je pravděpodobné, že tehdy byl Říp holý (k zalesnění hory došlo až v průběhu 19. století), a proto z něj byl výborný rozhled. Dnes výhled umožňují tři vyhlídky - Pražská, Mělnická a Roudnická. Mystičnost hory zesiluje mnoho faktorů, mezi něž patří i to, že hornina, z níž sestává, vyvolává vychýlení střelek kopmasů. Na vrcholu už od pradávna stojí rotunda sv. Jiří, jež byla r.1126 doplněna věží. Celá hora Říp je v současnosti národní kulturní památkou.

Hora Říp je součástí katastru Mnetěše, ačkliv tato vesnice má v porovnání s Vražkovem, Ctiněvsí a Krabčicemi nejmenší část jejího úpatí; možná je to tak schválně, aby to bylo spravedlivé. Na vrchol můžete vyrazit ze všech čtyř vesnic. Do Mnetěše jezdí vlaky po trati Vraňany - Straškov a autobusy linky Nové Ouholice - Roudnice nad Labem - oba navazují na osobní vlaky z Prahy na Roudnici a Ústí nad Labem (v N. Ouholicích a Vraňanach). Oběma z nich se dostanete rovněž do Ctiněvsi; Krabčice mají spojení pouze autobusové; do Vražkova jezdí vlaky Roudnice - Straškov - Račiněves a lze tam také dojít z nedalekého Straškova, kde staví autobusy z Prahy na Litoměřice. Z Mnetěše k hoře vede neznačená cesta, na její vrchol pak stoupají červená a žlutá: Žlutá tam vede z Vražkova a na Řípu končí; červená označuje cesty z Krabčic a Ctiněvsi a dál pokračuje v severním směru do Roudnice nad Labem, k jihu pak na Kralupy nad Vltavou.

Text je přejatý z Průvodce k průvodci I - http://ondra-pdvyv.wz.cz/PkP/PkP1.pdf.
Anotaci naleznete zde - https://www.turistika.cz/cestopisy/show/pruvodce-k-pruvodci-i-okoli-prahy.html.

Poslední aktualizace: 14.4.2013
Říp a Mnetěš - PkP na mapě
Autor: okalis

Příspěvky z okolí Říp a Mnetěš - PkP

Silvestrovský výstup na Říp
Nápad, že bychom na Silvestra mohli někam vyrazit, se vyklubal už někdy v…
  Tam kdesi za druhým pruhem dálnice a lánem polí vyrůstá ze země kopec.…
Říp (460,7 m) je zdaleka viditelnou horou s románskou rotundou na vcholu,…
Po stopách praotce Čecha na horu Říp se dá vyrazit několika cestami.…
Hora Říp je zdaleka viditelná hora (456 m n. m.), přesněji…
Díky   dlouholeté činnosti  pro ČVK Brno jsme  v Račicích …
Určitě všichni známe pověst, jak na horu Říp přišel praotec Čech a rozhodl…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky a vážení lenoši,nedávno, jsem se jako…
Jedeme na horu Říp do vesnice Rovné a odtud pěšky na vrchol Řípu. Jedeme…
Už jste byli někdy na Řípu? Já už mohu říci, že ANO. Zajímalo mě,…