Rataje nad Sázavou - PkP

Centrum Ratají nad Sázavou stojí na strmém ostrohu nad soutokem Sázavy a Hubertky. Příjemné opevněné městečko vzniklo přebudováním trhové vsi před r.1338; tehdy tu vznikly dva hrady, přičemž dolní hrad - Pirkštejn - si zachoval svou původní podobu, a horní hrad byl později přebudován na zámek. Dnes městečko bohužel působí poněkud zašlým dojmem.

Ratajemi vede Podél Sázavy železniční trať Čerčany - Světlá nad Sázavou, od níž se zde odpojuje trať na Kolín, jež začíná už v sousedním Ledečku, ale do Ratají vede tunelem a po mostě společně s hlavní tratí, teprve přeševši Sázavu se kolej větví. Pod centrem - nedaleko mostu - jsou dvě železniční zastávky - Rataje n/Sáz (na trati směr Kolín) a Rataje n/Sáz zast. (na hlavní trati), další dvě ratajské zastávky jsou od centra vzdálenější. Z Prahy se sem dostanete nejlépe po trati od Čerčan, na niž v sezoně jezdí přímé vlaky z hlavního města, po zbytek roku musíte v Čerčanech přestoupit.

Od železničních zastávek do centra můžete stoupat po červené kolem hradu Pirkštejna, nebo po ulici vedoucí okolo kostela (k němuž se samozřejmě můžete také vrátit z náměstíčka); obě cesty vás přivedou na náměstí, na jehož horním konci stojí zámek. Obě značky před zámkem náměstí opouštějí, načež červená klesá zpátky k Sázavě a zelená směřuje k vyhlídce Ratajský výhled, aby to pak vzala kolem Kaple sv. Antonína a ven z městečka. Hrad Pirkštejn má 15m věž s dřevěnou zvonicovou nástavbou a hradní palác, v němž je dnes fara. Renesanční zámek byl na základech horního hradu vybudován v 16.stol. a v r.1672 byl přestavěn v raně barokním slohu; od r.1922 je majetkem obce, jež v něm zřídila školu, obecní přad a poštu; úřady tam jsou stále, ale teprve v posledních letech žačala potřebná oprava zámku. Na dolním okraji náměstíčka stojí raně barokní kostel sv. Matouše z l.1675-91.

Přes Rataje vede posázavská červená značka, po níž můžete jít do Sázavy, nebo Na Český Šternberk, a začíná tu zelená směřující do Uhlířských Janovic. Červená k jihu vede také přes pěknou vesničku Malovidy (součást Ratají), kde je zvonička a jižně od vsi - na rozcestí - kaplička.

Text je přejatý z Průvodce k průvodci I - http://ondra-pdvyv.wz.cz/PkP/PkP1.pdf.
Anotaci naleznete zde - https://www.turistika.cz/cestopisy/show/pruvodce-k-pruvodci-i-okoli-prahy.html.

Poslední aktualizace: 14.4.2013
Rataje nad Sázavou - PkP na mapě
Autor: okalis

Příspěvky z okolí Rataje nad Sázavou - PkP

Výlet do Ratají nad Sázavou
Vyrazili jsme zvláštním busem ze Zruče nad Sázavou do Ratají nad Sázavou, …
Rataje nad Sázavou leží ve Středních Čechách, jihozápadním směrem od měst…
Šipky rozcestníku stojícího pod zámkem v Ratajích nad Sázavou ukazují směry čarveně a zeleně značených turistických tras. Červená…
Zámek Rataje nad Sázavou
Už v desátém století byl na místě dnešního ratajského zámku postaven…
Rataje nad Sázavou mají několik velmi hezkých a zajímavých památek. Jednou z …
    Malebnost a výstavnost Ratajského zámku, je smazána časem. Bohužel se nezdá, náprava otázkou blízké budoucnosti. Příchod od kempu u řeky je zajímavý, avšak neutěšený. Je zde…
Socha se nachází na náměstí Míru ve svahu pod cestou, která vede …
O zámku se dá mluvit jako o dominantě města. Stojí na nejvyšším b…
Ve středočeském městečku Rataje nad Sázavou je od 14. května 2…
V centru Ratají nad Sázavou v parku v dolní části náměstí Míru se pod vysázenými lípami skrývá poměrně velký kovový kříž s Ježišem…
Kostel nechal postavit mezi roky 1675 až 91 v raně barokním slohu…
Dnešní městys Rataje nad Sázavou, ve kterém žije asi šest stovek obyvatel,…
Druhý den  ráno jsme se po snídani vydaly na nádraží a vlakem do  Rat…
Rozcestník se nachází mezi železniční zastávkou a železniční stanicí v Ratajích nad Sázavou a směrové šipky rozcestníku připevněné…
Pokud milujete procházky a výlety přírodou jako my, je pro vás tato trasa prostě ideální. Výlet z Ledečka do Sázavy je na celý den.…
Ledečko – obec rekreantů Ledečko je obec známá především …
Obec Ledečko se 162 obyvateli leží na břehu řeky Sázavy mezi Českým…
Krásný výlet podél řeky Sázavy po zelené turistické značce z Ledečka do…
Nádraží Ledečko má několik zajímavostí. V podvědomí předev…
        Posázavím z Českého Šternberka do Sázavy Poslední etapu svého…