Ramena Dunaje a starý Dunaj

Nejznámější Dunajská ramena, včetně slepých, začínají hned za Bratislavou a konči kousek za hrází se zdymadly vodního díla Gabčíkovo. My jsme navštívili střední oblast Vojčianského ramene a prošli se okolo několika jeho slepých odboček. Plochu vodního díla Gabčíkovo překonáváme přívozem kompou od Kyselice k Vojce nad Dunajem. Nedávno rekonstruovaný přívoz nyní převeze celkem tři řady aut zdarma. Nepočítal jsem je, ale snad až nějakých 15-21 osobních. U přístavu si lze zpříjemnit čekání též v novém bufetu se zahrádkou. Převoz byl vybudován nejen pro obyvatele obcí na ostrovech, odříznutých vodní nádrží, ale i pro turisty. Další možností dostat se do CHKO Dunajské luhy je sezonní turistický převoz z Hamuliakova do Čunova (od Čunova k Bratislavě jsou ramena Rusovské a Jarovské, na na severním břehu Biskupické). Vzdálenější je silnice po hrázi u Gabčíkova. Tuto značnější zajížďku ke hrázi však vynahradí možnost pohledu na činnost zdymadla při proplouvání větších nákladních lodí a venkovní prohlídka vodní elektrárny. Jsme-li už u Gabčíkova, poblíž jsou také neméně zajímavá další ramena. Gabčíkovské a Bačianské. Pak uprostřed ještě Bodické a Šulianské. Mimo vyjmenovaných jsou i další, menší, a slepá.

Pokaždé, když sem zavítám, si smutně zavzpomínám na staré časy původních divokých lužních lesů. Zejména na malé, zastrčené místo v „amazonském“ pralese, u příležitosti potlachu jedné spřátelené bratislavské trempské osady. A nějakou dobu ještě při dalších návštěvách ramen a jezer přilehlých k přírodní divokosti sahající až k Dunaji, tehdy jen málo zcivilizovaných komercí. Po vybudování vodního díla zbyla tu už jen torza. Místo divoké liánové džungle jen divoké ostružiní a jiná plevelná divokost mezi původním vrbovým a topolovým porostem. Na maďarské straně zůstaly lužní lesy s více dunajskými rameny prakticky v původním stavu. Společný projekt vodního díla si Maďaři rozmysleli.

Foto: Traper

Už ani komárů tu moc není. V teplé noci na břehu Vojčianského ramene mi za celou noc zabzučela okolo obličeje v pootevřeném spacáku pouhá trojice komárů. Zato následující den v Šamoríně mně pěkně pohryzali. Nic netuše jsem se nijak nechránil ani dlouhými rukávy. Rovněž jsem neodložil pohodlné kraťasy. Až po prvních píchancích jsem obdržel na ochranu repelentní Indulonu, jejíž jednu dávku jsem oběma rukama rozetřel na dlaně a prsty rukou a na čouhající nohy, kde už jsem také nějaký komáří zásah cítil. Až ráno však zjišťuji podstatně těžší ztráty z tohoto zákeřného ataku. Nepochopitelně nejvíce obsypané píchanci jsou právě Indulonou promaštěné ruce. Zato nenatřené části těla téměř nepostižené. Po příjezdu domů se nakonec ponižuji tak, že poprvé v životě si pořizuji Fenistil. Možná se mi bude hodit příští týden v podširákových Krušných horách.

Další o Gabčíkovu včetně dalších míst lze nalézt v mém cestopise publikovaném v r.2014 na https://www.turistika.cz/cestopisy/samorin-vojka-gabcikovo-szeged-srpen-2014 .

Poslední aktualizace: 31.8.2016
Ramena Dunaje a starý Dunaj na mapě
Autor: Traper

Příspěvky z okolí Ramena Dunaje a starý Dunaj

Vojka nad Dunajom
Obec Vojka nad Dunajom leží na ostrově vytvořeném původním ramenem Dunaje a napájecím kanálem díla Gabčíkovo. První…
Obec Kyselica leží na Žitném ostrově na břehu Dunajského kanálu, asi 6 km jihovýchodně od Šamorína. Prvně je…
Obec Dobrohošť leží asi 5 km jihovýchodně od Šamorína, v sousedství obce Vojka nad Dunajom, na ostrově tvořeném na…
Obec Rohovce leží v jižní části Žitného ostrova, asi 15 km západně od Dunajské Stredy, mezi obcemi Báč a Blatná na…
Obec Horný Bar leží v jižní části Žitného ostrova asi v polovině cesty při silnici 506 spojující Šamorín s…
Obec Blatná na Ostrove leží v jižní části Žitného ostrova, asi 12 km západně od Dunajské Stredy, mezi obcemi…
Obec Bodíky leží v jižní části Žitného ostrova na pravé straně přívodního dunajského kanálu, asi 12 km jihozápadně…
Obec Holice leží v centrální části Žitného ostrova, asi 8 km západně od Dunajské Stredy. První písemná zmínka…
Obec Trstená na Ostrove leží v jižní části Žitného ostrova při břehu Dunajského kanálu asi 2 km severozápadně od…
Obec Veľká Paka leží ve střední části Žitného ostrova, asi 5 km severovýchodně od Šamorína. První písemné zmínky o…
Obec Lúč na Ostrove leží ve střední části Žitného ostrova, asi 6 km západně až jihozápadně od Dunajské Stredy a 2…
Rezort X-bionic v Šamoríne je pre vrcholových športovcov známy pojem.…
Obec Jurová leží v jižní části Žitného ostrova, asi 2,5 km severně od obce Baka a 2 km severovýchodně od Trstené na…
Rezort X-bionic v Šamoríne je pre vrcholových športovcov známy pojem.…
VD Gabčíkovo je největší přehrada na Slovensku.Leží cca 42 Km od …
Šamorín je město ležící na Žitném ostrově v Podunajské nížině. Rozkládá se při břehu Dunaje nedaleko vodního díl…
Baka je obec v jižní části Žitného ostrova, poblíž vodního díla Gabčíkovo. První písemná zmínka o ní pochází z r…
Nachází se v severozápadní části Maďarska při hranici se…
„Sypte“. Pět písmen, která změnila svět kolem Dunaje. Tento povel vydal na…
Danubiana je svým způsobem skutečným fenoménem. Jedná se současně o jedno…
Počas trojdňového pobytu v Bratislave sme navštívili jedno krásne miesto - galériu Danubiana.Na malý polostrovček pri Areáli Divoká …
Obec Gabčíkovo se nachází v samotném středu Žitného ostrova. První písemná zmínka o ní pochází z roku 1264, tehdy…
Největším lákadlem města Dunajská Streda je bez pochyb Thermalpark – nejoblíbenější a…
Dunajská Streda je město ležící v jihozápadní části Slovenska v Podunajské nížině, v samotném srdci Žitného ostrova…
Dunajská Streda nebo Dunaszerdahely. Název Dunajská Streda pochází z roku 1256, odkdy se používá ten druhý, to nevím. Ale maďarština…
Bratislava - Nový most
Nový most, od roku 1972 do počátku 90. let 20. století most Slovenského…
Bratislavský hrad
Hrad ležící na nejjižnějším výběžku Malych Karpat, svažující se až k Duna…
Bratislava je hlavním městem Slovenské republiky. Tato metropole na…
Hrad se nachází jihozápadním cípu Malých Karpat. Dominantním vrcholem…