Rájec - Jestřebí a Blansko

Předkládám tímto cestopisem další tip na výlet. Není to ze Šumperka daleko a je to do míst, která mám rád a kde je prostě hezky. Obě navštívená místa bývala původně středověkou tvrzí a obě místa se proplétají s historií rodu Salmů. A obě se nacházejí na území někdejšího blanenského okresu ...

Jeli jsme první pátek v září, autem a zvolil jsem nejkratší možnou trasu. Díky tomu jsem poznal i takové osady jako je Hartinkov. Po krátkém zakufrování v Jaroměřicích (strašné značení) a neočekávané objížďce (kolem Cetkovic) jsme s mírným zpožděním dorazili k prvnímu cíli výpravy, salmovskému zámku v Rájci - Jestřebí (někde uváděn jako Rájec nad Svitavou). Bohužel jsme už nestihli první prohlídku a na další jsme čekali asi 50 minut. Alespoň byl čas na pivečko v zámecké restauraci, bohužel nekuřácké.

Zámek, který býval kdysi tvrzí, je vystavěn ve stylu Ludvíka XVI. a nahrazením rokokových interiéru romantickými údajně ztratil stylovou jednotu. To je asi celkem nedůležité, protože zámek je, zřejmě i díky tomu, vysoce koukatelný. A to se moc neudržuje, protože stát se o něj soudí s potomky (spíše s jednou potomkyní) rodu  Salmů z Reifferscheidu, kterému zámek patřil od roku 1763 až do zestátnění po II. světové válce. Zvolili jsme velký okruh (za 120,- Kč), což představovalo 2 patra zámku a zámeckou kapli. Zmíněnou koukatelnost zámku zvyšovala i květinová výzdoba sálů, připravená v rámci nadcházející jiřinkové slavnosti a počet lidí ve výpravě - pět. Nově se zde může i fotografovat, ale stovku jsem dát odmítnul. Takže jen něco málo oknem. Zámek je považován za výjimečnou stavbu, kombinující architekturu rokoka a klasicismu. Říká se o něm, že je hezký a milý. Je ...

Takovou třešničkou na dortu zde je místní prodejna, zaměřená zejména na "kočičkovou" keramiku. Po procházce zámeckým parkem se přesouváme ke krátké návštěvě synátora na jeho pracovišti v nedaleké obci Ráječko. A po společném obědě pokračujeme k druhému dnešnímu cíli, k okresnímu městu Blansko. Před tím si ovšem ještě udělám fotopauzu u rájeckého kostela Všech Svatých z r. 1699. Jsou zde i nějaké renesanční náhrobníky a barokní socha archanděla Rafaela.

V Blansku máme za úkol navštívit místní zámek. Když jsme tu byli minule, byla pondělní zavíračka. Jedná se o další stavbu, která patřila Salmům, ale o tento objekt zájem již nemají. Na budově je dodnes vidět stavební vývoj od středověké tvrze, přes renesanční zámek, barokní budovu s empírovými prvky až po neorenesanci. Zámek býval svého času i ubytovnou nebo nájemním domem pro významnější zaměstnance železáren a jeho současná podoba odpovídá rekonstrukci ze 60. let minulého století. Ta proběhla podle projektu arch. Lubora Laciny. Dnes se zde nalézá muzeum, zaměřené převážně na historii dekorativní a užitkové litiny ze salmovských železáren a blanenského ČKD. Je zde i několik zámeckých interiérů ve stylu přelomu19. a20. století a čtyři z těchto sálů mají dřevěné kazetové stropy. Vlezné přijatelné (za čtyři pětky), průvodkyně hezká a příjemná a fotit se může všude, všechno a zadarmo. A počet lidí ve výpravě ideální - dva.

Také jsme se dozvěděli, že se zde pořádají i koncerty a svatby. Svatba přijde na pětikilo za hodinu při pronájmu represálu a stejná částka je i za pronájem nádvoří. Velké Losiny, Bouzov a další památky v našem kraji by si mohly vzít příklad ...

A potom už jen krátká procházka ve středu města (doporučit lze snad již jen dva kostely) a domů. I nějaké to ovoce do bečky jsme dovezli ...

Psáno v září 2012.

Další fotografie k cestopisu naleznete na:

Poslední aktualizace: 25.12.2019
Rájec - Jestřebí a Blansko na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Rájec - Jestřebí a Blansko

Na Nový hrad
Krátká trasa pro návštěvu Nového hradu u Adamova, oblíbeného turistického…
Turistické rozcestí se nachází u stezky do Klepačova, nedaleko od soutoku…
Když se na trati z Brna do České Třebové začátkem 20. století bud…
Vstoupíte-li v Blansku do vestibulu zdejšího hlavního vlakového nádraží…
V Blansku jsou dvě vlaková nádraží, Blansko a Blansko-město.Hlavn…
Několikrát do roka se znovu a znovu rádi touláme po jeskyních, zříceninách, skalních stěnách a jiných krásách Moravského krasu a…
Nachází se před hlavním blanenským nádražím u mostu přes řeku Svi…
Nenáročná trasa na jedno odpoledne. Mezi Adamovem a Blanskem jezdí vlaky…
Vážení turisté a čtenáři ... předem se Vám omlouvám, neboť tohle vyprávěn…
Koncem července 2018  bylo v turisticky atraktivním městě Blansku…