Praha - zámek Troja a ZOO Troja

Pokračování výletu v  pražské Troji.

Z virtuálního výletu po Zeměkouli (viz článek o skleníku Fata  Morgana  v  Botanické zahradě  Praha – Troja) jsme se dostali zase  „na tvrdou zem“. Doběhli jsme se posilnit  a  poté  se vydali podél Vltavy směrem k Zoologické zahradě a zároveň k  zámeckému parku. Bránou od  řeky  jsme vešli do pěkně  udržované  barokní zahrady  (s bludištěm a   kašnami  s vodotrysky), jež je součástí  jednoho z nejkrásnějších barokních zámků - Trojského  zámku.

Troja stojí na vyvýšené terase, kterou  zdobí terakotové  vázy.  Zámku dominuje dvojramenné schodiště, zdobené sochami, znázorňujícími  souboj olympských bohů s Titány. Zámek  byl postaven byl  v 17. stol. Václavem Vojtěchem ze Šternberka. Šlechtic hodně  cestoval, ke stavbě ho inspirovala Francie, ale hlavně   Itálie. Šternberkové též nechali ve vinicích, které jim  tenkrát patřily, postavit kapličku sv. Kláry (tato se pyšní nad zámkem).

Troja  je postavena  ve stylu římské  vily. Architekty byli Jean Baptiste Mathey (Mathey strávil léta v Římě  a tuto architekturu pak do Troje vnesl) a  Giovanni Domenico Orsi, stavitelem Silvestro Carlone.

Uvnitř jsem nebyla, nepřináleží  mi tedy  interiér popisovat. Z psaného průvodce je načteno, že dominantou zámku je veliký sál s rozsáhlou  freskovou výzdobou.  Zámek je zasvěcen především milovníkům umění,  slouží jako výstavní prostory Galerie  hlavního města  Prahy. Je možné si zde prohlédnout  sbírky českého malířství 19. století.

K zámku přináleží hospodářská stavení, včetně konírny.

ZOO Praha Troja

Výlet v Troji jsme  zakončili v těsném sousedství zámku, v pražské ZOO

Rozsáhlé prostranství o rozloze téměř 60 ha nás   prostřednictvím asi 4 000  zvířat na čas  zavedlo  do cizích  krajů… do pouští, tajgy i dopralesů.

Že  mi bylo zvířat v zajetí líto, asi není vhodné  zde  zmiňovat.

S potěšením jsem však sledovala  radostná očka malých návštěvníků.  Jedině touto cestou  mají možnost setkat se (naživo) se zvířátky, která znají jen z televize, či z knížek.

Prostory areálu  jsou pěkně   upravené a je zde  patrná snaha zvířátkům vytvářet  optimální prostředí pro  život mimo přírodu.

Pražská ZOO se  podílí na záchraně mnoha ohrožených živočichů. Areál zahrady je rozmanitý. Nachází se tu veliké skály, řeka, rovinatý prostor kolem ní a další prostranství, která jsou přírodní, přirozená. Ročně se  za zvířaty vydá  asi 1 000 000 návštěvníků.

ZOO založil (kdysi na 24 ha ploše) v roce 1931 cestovatel a zoolog Jiří Janda. Stal se tenkrát jejím prvním ředitelem.

V roce 2002 utrpěla ZOO kvůli povodni obrovské  hmotné škody a ztratila mnoho zvířat. I po další povodni  v roce 2013  probíhaly  rozsáhlé rekonstrukce prostor, ale škody na životech již byly minimální.

Cesty ke  zvířátkům jsou dobře  popsány na  informačních tabulích, záleží na chuti každého, který kout ZOO navštíví.

V areálu se nachází stánky s občerstvením. Kafčo s výhledy na Prahu z kavárny Černohouska bylo příjemně odpočinkové.

MAPA AREÁLU

Z téže horní části ZOO  do části dolní, k řece (i naopak)   je možné se  přepravit malou lanovečkou, dlouhou 105 m (převýšení 50 m).  My si to seskotačili po svých naučnou stezkou Zakázankou,  vykutanou  ve sklaním masívu. V prostorách  žijí teplomilní živočichové a  rostou vzácné  teplomilné rostlinky.

V  ZOO se nachází také  historická  štola z 19. stol. Původně  byla zdrojem pro rozvoj průmyslu (žíla železné rudy a břidlice)  a  za 2. sv. války sloužila jako protiletecký kryt

Velmi potěšilo setkání s panem Radegastem. Vzpomněla jsem  si  v tu chvíli na  výlet  v Beskydech. Socha  Boha úrody v pražské ZOO  je jedním ze dvou vyhotovených odlitků vytvořených Albínem Poláškem. Na Radhošti se  pyšní kopie  těchto dvou  bohů, vyrobená  z materiálu, který již odolává beskydským tvrdým podmínkám.

Články související  s  výletem: Botanická zahrada  Praha Troja

Vstupné  ZOO Praha

(Botanická + ZOO+ Zámek Troja ) – Trojská karta

Poslední aktualizace: 5.5.2024
Praha - zámek Troja a ZOO Troja na mapě
Autor: Agnes

Příspěvky z okolí Praha - zámek Troja a ZOO Troja

Vinařství Salabka
Na jihozápadním svahu v Troji, uprostřed zelených, svěžích hlav révy vinné můžete vnímat klid…
U dolní části serpentin vedoucích od zoologické zahrady v…
Pražskou zoo v Troji není třeba nijak připomínat, je to jeden z n…
Ve skleníku Fata Morgana v pražské Botanické zahradě se…
Poprvé od chvíle, kdy byl v roce 1992 areál Botanické zahrady hl.…
Jen pouhou náhodou jsem se dozvěděla o konání výstavy tropických motýlů v…
Troja se rozkládá v údolí na pravém břehu řeky Vltavy; na okolních svazích…
Tajemný život motýlů představí výstava ve skleníku Fata Morgana
Nejen krásní, ale i rafinovaní jsou exotičtí motýli, kterým je vě…
 Do pražské zoo, pokud nemáte vlastní dopravní prostředek, dojedete od…
Začíná Festival bonsají a japonské kultury. Koná se od 10. do 19.…
Na dnešní výlet jedeme metrem C do zastávky Nádraží Holešovice a odtud…
Pri posledenj návšteve Prahy sme navštívili aj Botanickú záhradu v Troji. Prešli sme len jej časť, ale s tým čo sme videli sme boli…
Zoo Praha patří mezi deset nejlepších zoologických zahr…
Zoo Praha se nachází v městské části Praha Troja a sídlí na adrese U…
Popis trasy naleznete na adrese:http://ondra-pdvyv.wz.cz/odkazy/P-0005.htm…
Rozhledna Obora v ZOO Praha v Troji se nachází na nejvyšším bodě zoologické zahrady. Postravena byla převážně ze smrkového dřeva, má…
Pražská zoo stále patří k nejnavštěvovanějším místům v České republice /více o zoo naleznete zde/. Své prvenství si udržuje již…
Pražskú zologickú záhradu otvorili 28. septembra 1931. Nachádza sa na…
Orchideje se nacházejí skoro na celém světě, i za polárním kruhem, ale…
Pěkný barokní zámek stojí na pravém břehu řeky Vltavy v Praze-Tro…