Povodím Kačáku 1 – k prameni

Při toulkách Kladenskem a Berounskem často chodíme kolem Kačáku, na mapách jmenovaném Loděnice. Ondyno dostali jsme se do debaty, který název je ten správný, zda se horní tok nazývá Kačák protože protéká kolem Kačice a dolní tok zase protéká obcí Loděnice. A potažmo kde vlastně ten Kačák pramení.

Takže průzkumná sekce našeho All Stars Teamu po studiu mapových podkladů určuje trasu a jednoho poněkud pošmourného rána vystupuje v síle dvou mužů na nádraží v Řevničově. Pramen Kačáku je na mapě určen asi 3,5 km severozápadně od Řevničova pod vesnicí Kroučová. No, šedivá je teorie a zelený strom života, či jak zní to přísloví.

Takže hned u nádražního rozcestníku se dáváme po žluté a noříme se na lesní cestu (tam se dobře houbaří, hned jste v lese, jen ještě něco najít) a přes rozcestí Pod Malým Louštínem po necelých třech kilometrech k Řevničovské líše a po dalších dvou kilometrech do Řevničova.

Tam Masarykovou ulicí, doleva do Palackého a chvíli váháme. Ke Kroučové by měla vést polní cesta s odbočkou k prameni ale je po vydatném dešti, raději volíme cestu po cyklo 304 do Kroučové.

Je to sice silnice, ale s hezkými výhledy na vrchovinu Džbán. Procházíme vesnici, orientujeme mapu a vycházíme na polní cestu pod chmelnicemi, směřující k prameni. Po necelém kilometru přicházíme k místu odkud je to asi dvě stě metrů k určenému prameni. Koryto je vyschlé a hustě porostlé keři a skoro dvoumetrovými kopřivami. Zkoušíme se probít dál korytem, protože z jedné strany vzrostlé řepkové pole a z druhé neproniknutelné křoviny. Karel se ztrácí v kopřivách a hlásí že po vodě ani stopy, a to je po dešti. Takže dokumentujeme situaci a vracíme se. No, vracíme se, prodíráme se k polní cestě řepkovým polem. Kdybychom věděli co nás čeká, přišli bychom na podzim až bude sklizeno.

Když se vracíme do vesnice, přecházíme můstek přes svižný potůček, který protéká kroučovským rybníkem a posléze se vlévá do koryta Kačáku. Při cestě tam jsem mu nevěnoval příliš pozornosti. Pramení pod chmelnicí na místě zvaném Na Bělce (viz mapu trasy) asi 500 m severně od původního pramene a zřejmě převzal jeho roli.

Procházíme znovu vesnicí kolem kostela sv.Markéty a mohutné památné lípy vzhůru podél chmelnice a na silnici Doprava po přicházející modré na rozcestí Kalivodský les a z ní ostře doprava po silnici k Řevničovu.

Po necelých třech kilometrech procházíme okrajem Řevničova Tylovou ulicí a dáváme se doleva po cyklo 8192 k Třtickému rybníku s úmyslem projít k Mackově rozhledně a do Nového Strašecí (New Bubu) na vlak.

Za Třtickým přicházíme k Buckému rybníku a za jeho hrází doleva po modré a cyklo přes přírodní rezervaci V bahnách na silnici u Třtické hájovny. Odtud doprava k hlavní silnici na Strašecí kterou přejdeme a prodíráme se k Mackově rozhledně.

Vše marno. Obloha se zatáhla a je tma jak v pytli, citelně se ochladilo a déšť je na spadnutí. Uhýbáme doleva na polní cestu a mydlíme to do Strašecí nejkratší cestou k nádraží. Docházíme suchou nohou, ale byl to planý poplach, nic velkého z toho nebylo. Šli jsme vlastně celou cestu podél Kačáku takže plánujeme že projdeme celé povodí až k Srbsku kde se vlévá do Berounky. Samozřejmě na několik etap. Takže první máme za sebou. Dalo to asi sedmadvacet km. Zdrávi došli. Seventy

Odkaz na mapu trasy: http://www.mapy.cz/s/8jZX

Poslední aktualizace: 12.9.2013
Povodím Kačáku 1 – k prameni na mapě
Autor: Seventy

Příspěvky z okolí Povodím Kačáku 1 – k prameni

Džbán
Pohoří Džbán tvoří křídová tabulová plošina vyzdvižená tektonickými pohyb…
Hředle je vesnice s necelými šesti sty obyvatel v oblasti Podžbánska. Najdeme ji zhruba 60 km od Prahy po karlovarské silnici, ve vesnici Krupá na v…
Kamenné řady u Kounova, resp. u železničního nádraží Mutějovice, jsou jedinou památkou tohoto druhu ve střední a východní Evropě a již proto stojí z…
Výrazná budova základní a mateřské školy v Krušovicích, postavená na členité…
Historie pivovaru sahá až do roku 1517, kdy místní šlechta mo…
Královský pivovar Krušovice je jedním z deseti nejstarších evropskýc…
Zakládající listina obce je ze 4. listopadu 1325 a byla vydána králem Janem…
Vydáváme se asi padesát kilometrů západně od Prahy po karlovarské silnici.…
Řevničov leží v okrese Rakovník mezi Rakovníkem a Slaným. Poku…
Řevničov je jedna z mála našich obcí, o nichž bezpečně víme, kdy přesně byly založeny. V případě Řevničova 14. listopadu 1325 Král…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych Vás pozval na výlet…
Obec Krupá leží ve Středočeském kraji v okrese Rakovník, asi dva kilometr…
Kostel v Krupé nenajdeme tak, jak je zvykem v okolí, např. v Řevn…
Svou cestu ke kamenným řadám začněte na nádraží (zastávce) Mutějovice - ale pozor, nádraží nehledejte v Mutějovicích, musíte pár kilometrů pokračova…
Historie:Písemné prameny o hradu mlčí, ale téměř jistě se jedná o…
Blížíme se do cíle našeho dnešního putování. Tam někde bychom rádi přespali a druhý den vyrazili na výlet podívat se na kamenné řad…
Mutějovice je obec s přibližně osmi stovkami obyvatel, nacházejíc…
Poddžbánský pivovar a restaurace se nachází 50 km od Prahy, směrem na …
Jdeme na vrch Louštín, který leží asi 4 km od Lužné u Rakovníka. Výchozí…
Na tomto výletu se podíváme na zříceninu hradu Džbán a navštívíme i…