Podyjí Vranov 4

20.8.2013

Déšť do rána ustal, nicméně zůstává zataženo a je znát citelné ochlazení. Dnes určitě nikam do lesa nepojedeme, po důkladné bouřce bude dosti mokro. Vyrážíme tedy serpentinami do Lesné, cesta je celkem příjemná a díky poměrně silnému západnímu větru dojíždíme celkem rychle. Abychom se vyhnuli celkem hustému provozu, pokračujeme vedlejšími cestami na Horní Břečkov a Citonice, i přes nekvalitní asfalt jsme brzy na okraji Znojma. V zahrádkářské kolonii nacházíme zajímavé zařízení – pěstitelskou pálenici. Paní sice kořalku neprodává, ale je zajímavé nadýchat se ovocně-lihových výparů a mají tu i zajímavého křížence nějakého huňatého psa – nejspíš chow-chow.

Na okraji města musíme přejet mezinárodní E59, ovšem za ní narážíme na zajímavý objekt, prodejnu, spíš stánek ovoce a zeleniny a jak reklama praví, v nabídce je první burčák. Trošku sice pochybujeme nad původem šťávy (prý od Mikulova), ale kvašáky má prodejce dobré.

Na jeho radu přes pole dorazíme k okraji Přímětic, kde se chceme podívat na jednu zajímavost. Ovšem v hotelu nám slečna sděluje, že do Křížového sklepa se může až po 15 hodině. To je trošku pozdě, je sotva 1 hodina a tak dlouho se nám čekat nechce. Tak v nedaleké hospodě poobědváme a pokračujeme na sever. Hlavní zastávkou jsou Hluboké Mašůvky. Před obcí létá jakýsi modelář a brzy vidíme, že je tu přímo letiště leteckých modelářů. Hlavní pamětihodností obce je poutní areál. Tomu dominuje kostel Navštívení Panny Marie -  z l. 1948-50 (!), postavený ovšem na místě starší dřevěné kaple z doby kolem r. 1680. V areálu je barokní kaple Sv. Anny z r. 1733, ale hlavní část areálu se nachází v přírodě, hned za kostelem je palouček s Lurdskou kaplí, na návrší s lesíkem je křížová cesta, k ní vede stezka lemovaná obrázky jiných poutních areálů s mariánským kultem. Neobvyklé je použití atrapy božího hrobu, je tu i jakási Mariánská cesta (s tím jsem se zatím u nás nesetkal). Mimo poutního místa jsou Hluboké Mašůvky místem nálezu Mašůvecké Venuše, sošky z období 3.-4. tisíciletí př. n. l. Ač menší, trošku mi areál připomíná takovou napodobeninu Jeruzaléma, jakou jsem viděl ve Vambeřicích (ovšem daleko zmenšený).

V následujících Plenkovicích mě zaujala socha na hrázi Velkého rybníka. Z boku se mi zdálo, že je to nějaký indián kmene Delaware, ale z druhé strany je vidět, že jde o nějakého nosiče s malým Ježiškem (sv. Kryštof z r. 2006).

Další „zajímavostí“ obce je obydlí nějakého zdejšího kverulanta, který si z fasády a a zápraží svého domu zhotovil svérázné agitační středisko, kterým obšťastňuje kolemjdoucí svými protestními přípisy. V hospodě, kam nás zavedl Petr (kdysi tu byli) dle mapy vymýšlím další směr a nápis sekvojovec řeší vše. V nedalekém Kravsku nacházíme byť poněkud zanedbaný, ale krásný zámecký park, i neméně zajímavý (zavřený) zámek, spíše italskou vilu. Původně sídlo opatů z Louky nechal v l. 1789-96 hrabě Jan Václav z Ugarte přestavět na pozdně barokní zámek, poslední obyvatelé byli Italové Frasso – Dentice, po r. 1948 sloužil jako školské zařízení či rekreační středisko. Podle všeho je momentálně bez využití. Park je ovšem rovněž zajímavý, asi nejzajímavější (pro nás) je sekvojovec obrovský, zatím je to ovšem drobeček, zasazený kolem r. 1790 zatím měří 28m, velcí jedinci v Nevadě či Kalifornii jsou i větší než proslulé sekvoje (vršek jim většinou srazí blesk). Ovšem už teď je na stromu patrné, jak by mohl být velkolepý za nějakých 500 let (pokud ho někdo neskácí). Kolem stromu se dají najít poměrně malé šišky, nedaleko roste menší sekvojovec, údajně vypěstovaný ze semínka.

Kromě těchto stromů najdeme v parku již vzrostlejší douglasky (rostou rychleji), jinan dvoulaločnatý (památný strom ginko z foglarovek), i naše domácí druhy. Park prochází revitalizací, je tedy trošku divoký, i tak za to stojí.

Park nás tedy trošku zdržel, vracíme se tedy přes Žerůtky a Milíčovice k Hornímu Břečkovu a Lesné. Tady nás dohoní Viki, jediný z loupežníků, který se vydal někam na kole. Pro změnu vynecháme restauraci na náměstí a poslední podvečer navštívíme Country hospodu – a jak se tak dívám, byli jsme tu z volejbalisty před 4 léty.

Více foto:

Viz album 4.

všechny díly:

Poslední aktualizace: 22.12.2022
Podyjí Vranov 4 na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Podyjí Vranov 4

Hluboké Mašůvky
Hluboké Mašůvky leží 8 km severně od Znojma směrem na Jevišovice. Jsou ob…
Rok 1916, světová válka v plném proudu. V zákopech stovky tisíc mrtvých. Lidské zdroje se krátí… A na frontu už musí i čtyřicátníci,…
Obec leží 7,5km severozápadně od Znojma a 8km jižně od Jevišovic v Jevišo…
Romantické zříceniny hradu Lapikus stojí na skalnatém ostrohu nad ú…
Klasicistní zámek stojí na okraji obce Kravsko, Na Výšině v prostorném…
Kravsko se nachází ve znojemském okrese 8km severozápadně od Znojma a 8km…
Obec s asi 1100 obyvateli. Od města Znojma je vzdálená 4 km severním směr…
Nachází se okraji obce. Obklopuje zdejší zámek, který je přebudován na hotel a je veřejnosti přístupný. Rozkládá se na ploše 4 ha a patří mezi státem…
Obec se rozprostírá po obou březích řeky Jevišovky asi 10 km severně od m…
Další z našich letošních Jarních výletů nás zavedl zase jednou na rovinaté…
Bylo mu patnáct let. Jmenoval se Stanislav. A právě skončila světová válka. A všude bylo tolik hrdinů. „Staníku, doběhni králíkům na trávu“.…
Ve znojemské městské části Přímětice připomíná život jednoho z…
Nachází se v obci Přímětice na severním okraji města Znojma.…
Historie Obec Rudlice leží na potůčku v krásném údolí porostlém lesními a…
Historické Znojmo a Hradiště sv. Hippolyta od sebe odděluje…
Nejvýznamnější památkou a dominantou města Znojma, patřícího kdysi českým…
Znojemské podzemí je labyrint chodeb, který vznikl na přelomu 13. a 14. století, původní význam byly sklepy pod…
Podzemní chodby v historickém jádru vytvářejí rozsáhlý…
Informační centrum se nachází v historické části města na pěší zó…
   Nejznámější Vyhlídkou na historické jádro města Znojma se stal…