Loading...

Pátý den cyklocesty do Polska, Zielona Góra - Lubrza

Cestopisy

Praktické informace a podklady k přípravě cesty viz Rady.

Ranní snesení kol křivolakým schodištěm nebylo vůbec snazší, než včerejší transport vzhůru, ale zvládli jsme to bez úrazu. Při snídani na dvorku u hromady písku, jsme teprve viděli, jak penzion vypadá zvenčí (obr. 01). Po snídani jsme vyjeli na nejkratší etapu celého putování, do městečka Lubrza. Od penzionu jsme jeli k nádraží (dworzec kolejowy), přičemž jsme znovu vysoce ocenili, že na chodnících bývá vyznačen pruh pro cyklisty, a kde není, tam ohleduplná jízda po chodníku nikoho nepobuřuje. Jízda ve vozovce by v městském provozu byla nejspíš krvavou lázní.

V ulici Dworcowej (Nádražní) jsme s nádražní budovou po pravé ruce projeli jeden kruhový objezd a přijeli k druhému, kde jsme odbočili přes zbytky železniční trati vpravo. Ihned za kolejemi jsme jeli šikmo vlevo, kolem zeleného ostrůvku se vzrostlým kaštanem, do ulice Jana z Kolna. Ulice Jana z Kolna ústí asi po 500 metrech do ulice Generala Jaroslawa Dąbrowskiego. Po ní jsme jeli vpravo a těsně před silničním nadjezdem zatočili vlevo, proti srsti do jednosměrné ulice Słonecznej. Po pravém chodníku jsme vyjeli nahoru a na konci zatočili ostře vpravo na nadjezd, na čtyřproudovou ulici Zjednosczenia. Ta nás vyvedla na veliký kruhový objezd v lese za městem. Z kruháku jsme vyjeli směrem na Czerwieńsk a po silnici č. 280 přijeli do největší vesnice Zelenohorské oblasti Przylepu, kde v sedmnáctém století probíhaly procesy se zelenohorskými čarodějnicemi.

Przylepem prochází cyklostezka, která však za vesnicí nepokračuje, takže jsme do další vsi, Płoty, jeli po málo frekventované silnici. Za Płoty je les, na jehož konci, za opuštěnou benzínovou pumpou stojí moderní budova gymnázia Jana Pawla II. v Czerwieńsku. První možnou ulicí za gymnáziem (ul.Cicha) jsme odbočili vlevo, na první křižovatce vpravo do jednosměrky Granicznej, kterou jsme, částečně v protisměru, projeli až na hlavní. Nalevo jsme uviděli směrovou tabuli ukazující vpravo, po silnici č. 280 na obec Brody. Vrhli jsme se tam, přejeli dva železniční přejezdy a po čtyřech a půl kilometrech dojeli k přívozu přes Odru (obr. 02). Ze Zelené Hory jsme měli ujeto 19 km.

Na druhé straně Odry, v Brodech jsme odbočili podle ukazatele vlevo, na silnici č. 287 směrem na Krosno Odrzańskie a přijeli ke krámku s potravinami (obr. 03). Jako by se tu zastavil čas. Obchod je na malé návsi v domku ze začátku dvacátého století, průčelí zastíněno mohutnými lípami. Klid narušovalo jenom monotónní bzučení včel.

Na konci Brodů zatáčí silnice č. 278 vlevo. Od ní vpravo se odklánějí dvě vedlejší ulice. Jeli jsme levou z nich, zaznamenali označení ulice (Cmentarna = Hřbitovní) a s hřbitovem po levé ruce pokračovali po cestě, která byla, k našemu potěšení, označena jako cyklotrasa. Potěšení vydrželo do doby, než jsme vjeli do lesa. Cyklotrasa vedla po nesjízdné písečné cestě a v lese vedle ní to bylo stejné. Převážnou většinu ze šesti a půl kilometrového úseku jsme kola tlačili. Písek byl však tak jemný, že se nedalo ani kloudně tlačit (obr. 04). Po návratu domů jsem nastudoval, že lépe by bylo bývalo pokračovat z Brodů po silnici č. 278 přes Bródki do Nietkowic, a tam odbočit vpravo do Sycowic. Odtud pak znovu vpravo, po silnici č. 276 do Skąpe.

Když jsme vyšli na silnici, chvíli jsme nevěděli kudy dál. Jirkovi se z té nervozity natolik rozbouřilo zažívání, že nás musel na chvíli opustit, což mi poskytlo čas k orientaci. V popisu cesty bylo sice uvedeno, že máme vyhledat modrou turistickou značku, ale poučeni cyklostezkou jsme se raději rozhodli pro silnici. Vlevo jsem viděli most přes říčku Ołobok a zvolil směr vpravo, po silnici č. 276. Kousek za lesem jsme narazili na parkoviště s idylickým občerstvením u rybníčka, na jehož břehu byly stolky se slunečníky. Ten den jsme však už podruhé měli poznat, že není moudré se předčasně radovat. Se vstřícným úsměvem jsme vstoupili do lokálu, kde nás majitel s mobilem u ucha hrubě okřikl, že běží klimatizace a ať koukáme zavřít dveře. Dále se pak nerušeně věnoval svému protějšku v telefonu. Po deseti minutách nás přestalo bavit poslouchat cizí rozhovor, nasedli jsme na kola a pokračovali do Skąpe. Ve městě jsme se drželi hlavní silnice a u kostela na jejím konci odbočili vlevo na Świebodzin, Ołobok a Niesulice. Na další křižovatce pak znovu vlevo na Ołobok a Niesulice. Po 3,5 km, v obci Łąkie jsme zahnuli do třetice vlevo a po dalších třech kilometrech dopadli na židle u občerstvení na konci Ołoboku (39 km). Na obrázku č. 5 je spokojený Zdeněk s lahvovým Lechem.

Za občerstvením jsme přejeli most přes říčku Ołobok, za ním odbočili vpravo na Wilkowo, projeli Borów, vjeli do lesa a asi 800 m za ním přijeli k silnici č. 95 ve Wilkowu. Hlavní silnici jsme přejeli šikmo vlevo, projeli okrajem parkoviště kamionů a s červeným domem po levé ruce pokračovali mezi vilky. První odbočkou polní cesty jsme se dali vpravo a asi po 700 metrech přijeli k železničnímu přejezdu, za nímž jsme zatočili vlevo na asfaltovou cestu podle trati. Nebe se zakabonilo a začalo poprchávat. Skončil asfalt a prašná cesta odbočila vpravo do lesa. V ztemnělém lese jsem zapochyboval, zda přátele vedu správně. Přijeli jsme na křižovatku lesních cest ve tvaru Y, kde jsem prosazoval tu vlevo, která byla zjevně používanější. Naštěstí jsem se nechal přesvědčit Jirkovou GPS mašinkou, která říkala, že lepší to bude vpravo tou zarostlejší. Záhy jsme vyjeli z lesa a přijeli do Nowe Wiosky, kde byl ukazatel „Lubrza 1,1 km“. V tu chvíli začal lijavec a Jirka (zase) ztratil vzduch z pneumatiky. To jsou ti závodníci. Jedou jako blázni a pneumatiky jenom hoří. Se Zdeňkem jsme rychle zamířili z deště pod okap nejbližšího domu, kdežto Jirka s Adamem zůstali pod košatým stromem, kde začali opravovat. Sotva učinili bicykl nepojízdným, objevila se sličná krávopaska se stádečkem dojnic (obr. 06), které neomylně zamířily pod strom. Chlapci naštěstí kola uchránili a podařilo se jim dokončit opravu. Jakmile kolo znovu sestavili, přestalo pršet. Po nové asfaltové cestě jsme byli za chvilku v Lubrze. Už v Ołoboku začalo mužstvo reptat, že se ženeme závratnou rychlostí a bylo by záhodno dát si alespoň jednodenní přestávku. V Lubrze se to ukázalo jako výhodné, neboť ta je centrem rekreační oblasti uprostřed jezer, něco jako okolí našich Doks a Starých Splavů na Českolipsku. Ubytovali jsme se ve vile pana Tadeusza Kozaka ve Swiebodzińskej ulici č. 24 za 35,- Zł na osobu a noc (obr. 07), a já se Zdeňkem jsme šli okamžitě okusit koupel v jezeře Goszcza, které bylo kousek za domem. Voda byla čistá, ale skoro horká, takže nás moc neosvěžila. Celková ujetá vzdálenost činila ten den 54 km. Od Kolína to dělalo 361 km.

Poslední aktualizace: 18.6.2015
Pátý den cyklocesty do Polska, Zielona Góra - Lubrza na mapě
Autor: Forstos
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Pátý den cyklocesty do Polska, Zielona Góra - Lubrza

Lubrza, rekreační oblast v západním Polsku
Lubrza, rekreační oblast v západním Polsku
Rekreační oblast
Městečko Lubrza je sídlem gminy. Gmina je nejnižší správní celek administ…
0.5km
více »
Turistická známka č. 553 - Międzyrzecki Rejon Umocniony - Pętla Boryszyńska
Turistická známka č. 553 - Międzyrzecki Rejon Umocniony - Pętla Boryszyńska
Turistická známka
Międzyrzecki Rejon Umocniony jest jednym z największych założeń obronnych w Europie. Stanowi…
5.4km
více »
Turistická známka č. 551 - Międzyrzecki Rejon Umocniony
Turistická známka č. 551 - Międzyrzecki Rejon Umocniony
Turistická známka
System umocnień stworzony przez Niemców w latach 1934–1944 dla ochrony wschodniej granicy (Bramy…
8.2km
více »
Turistická známka č. 513 - Muzeum Regionalne w Świebodzinie
Turistická známka č. 513 - Muzeum Regionalne w Świebodzinie
Turistická známka
Powstało w 1971 r. z inicjatywy i staraniem miejscowego Towarzystwa Przyjaciół Ziemi…
9.2km
více »
Turistická známka č. 338 - Zamek Joannitów w Łagowie
Turistická známka č. 338 - Zamek Joannitów w Łagowie
Turistická známka
Zamek Joannitów został zbudowany na przesmyku dwóch jezior Trześniowskiego i Łagowskiego na wzgórzu…
10.4km
více »
Turistická známka č. 365 - Muzeum Ziemi Międzyrzeckiej im. Alfa Kowalskiego
Turistická známka č. 365 - Muzeum Ziemi Międzyrzeckiej im. Alfa Kowalskiego
Turistická známka
Muzeum w Międzyrzeczu to jedno z najbardziej urokliwych miejsc w województwie lubuskim. Na terenie…
17.5km
více »
Letiště Zielona Gora / Babimost
Letiště Zielona Gora / Babimost
Letiště
Letiště Babimost (IEG) spadá pod město Zielona…
31km
více »
Turistická známka č. 380 - Wieża Bramna Zamku w Zbąszyniu
Turistická známka č. 380 - Wieża Bramna Zamku w Zbąszyniu
Turistická známka
Ukończona w 1627 roku przez Abrahama Ciświckiego brama o trójkondygnacyjnej konstrukcji w…
33.2km
více »
Turistická známka č. 381 - Muzeum Ziemi Zbąszyńskiej i Regionu Kozła w Zbąszyniu
Turistická známka č. 381 - Muzeum Ziemi Zbąszyńskiej i Regionu Kozła w Zbąszyniu
Turistická známka
Otwarcie Muzeum Regionalnego Ziemi Zbąskiej w Przyprosytyni – pierwszego muzeum na wsi polskiej,…
33.4km
více »
Turistická známka č. 382 - Kościół NMP Wniebowziętej w Zbąszyniu
Turistická známka č. 382 - Kościół NMP Wniebowziętej w Zbąszyniu
Turistická známka
Budowę kościoła w 1757 roku podjął Stefan Garczyński, dziedzic zbąszyński. Po 20 latach ukończył…
33.4km
více »
Turistická známka č. 219 - Zamek Piastowski w Krośnie Odrzańskim
Turistická známka č. 219 - Zamek Piastowski w Krośnie Odrzańskim
Turistická známka
Zamek został wybudowany w XIII przez książąt piastowskich (czasy Henryka Brodatego), w miejscu…
37.2km
více »
Turistická známka č. 337 - Most na Odrze w Krośnie Odrzańskim
Turistická známka č. 337 - Most na Odrze w Krośnie Odrzańskim
Turistická známka
  Most stalowy na Odrze w Krośnie Odrzańskim jest jednym ze znaków rozpoznawczych miasta Krosno…
37.2km
více »
Turistická známka č. 307 - Zamek Piastowski w Krośnie Odrzańskim
Turistická známka č. 307 - Zamek Piastowski w Krośnie Odrzańskim
Turistická známka
Zamek został wybudowany w XIII przez książąt piastowskich (czasy Henryka Brodatego), w miejscu…
37.3km
více »
Čtvrtý den cyklocesty do Polska, Kliczków - Zielona Góra
Čtvrtý den cyklocesty do Polska, Kliczków - Zielona Góra
Cestopisy
Praktické informace a podklady k přípravě cesty viz "Rady" Když …
40.7km
více »
Turistická známka č. 332 - Neorenesansowy Pałac w Przytoku
Turistická známka č. 332 - Neorenesansowy Pałac w Przytoku
Turistická známka
Budowę rezydencji na terenie parku założonego w 1792 roku rozpoczęto w 1864 r. Do 1928 roku pałac…
41.4km
více »
Turistická známka č. 326 - Lubuskie Muzeum Wojskowe w Drzonowie
Turistická známka č. 326 - Lubuskie Muzeum Wojskowe w Drzonowie
Turistická známka
Lubuskie Muzeum Wojskowe jest położone w miejscowości Drzonów, około 15 km na zachód od centrum…
41.5km
více »
Turistická známka č. 318 - Ratusz w Zielonej Górze
Turistická známka č. 318 - Ratusz w Zielonej Górze
Turistická známka
Pierwotny ratusz w Zielonej Górze był budynkiem drewnianym. W drugiej połowie XV wieku stał się…
41.6km
více »
Turistická známka č. 319 - Palmiarnia w Zielonej Górze
Turistická známka č. 319 - Palmiarnia w Zielonej Górze
Turistická známka
Palmiarnia w Zielonej Górze położona jest na szczycie Winnego Wzgórza, a otoczona jest tak zwanym…
41.7km
více »
Turistická známka č. 331 - Lubuskie Centrum Winiarstwa w Zaborze
Turistická známka č. 331 - Lubuskie Centrum Winiarstwa w Zaborze
Turistická známka
Województwo Lubuskie słynie z pięknych krajobrazów jezior i lasów…
44km
více »
Turistická známka č. 336 - Zespół Pałacowo – Parkowy w Zaborze
Turistická známka č. 336 - Zespół Pałacowo – Parkowy w Zaborze
Turistická známka
Zabór wzmiankowano po raz pierwszy na początku XIV wieku. Imponujący pałac w Zaborze jest jedyną w…
44.4km
více »
zavřít reklamu