PALLA BIANCA

PALLA BIANCA Výchozí bod je tentokrát vesnička Melag na konci silnice vedoucí skrz údolí Vallelunga. Nachází se zde velké parkoviště. Cesta od něj je široká a jde podél potoka Karlinbach až k většímu mostu. Zde se stáčí doleva do kopce, který překonává několika mírnějšími serpentinami a později již téměř rovně vychází u chaty Weisskugelhütte - 2542 m.n.m. Cesta na chatu trvá pohodovým tempem 2hod. Pod chatou je malé jezírko a lapač signálu mobilních sítí. Chata nemá witerraum, proto jsme museli aplikovat spaní ve stanech. Výstup začíná paradoxně pořádným (142metrů) sestupem na již ledovou morénu ledovce Langtauferer Ferner. Po té pokračujeme asi 30 minut, než se skutečně má cenu obouvat do maček a navazovat na lano. Ledovec byl na prosinec velmi málo zasněžen a o to to bylo nebezpečnější. Po zprvu mírnějším a bezpečnějším úvodu, jsme se dostali na velké zlomy a zpola zasněžené trhliny o šířce až 7 metrů. Skupina co to šla den před námi, právě na tomto místě otočila a bloudění vzdala. Po asi 20 min. byla cesta přes pár jistějších mostů vyhledána. Čím více se blížíme k sedlu Weisskugeljoch tím je ledovec prudší. I tak je to ale bezproblémová záležitost. Sedlo je větrné a jsou z něj krásné výhledy. Je to odsud ještě ale pěkně daleko. Za mlhy či snížené viditelnosti vůbec nepokračovat! Orientačně se musíme trefit do "mezisedla" v hřebínku přímo před námi, které je zhruba ve stejné výšce. Odtud klesneme asi 40metrů, obcházíme z leva skálu a vystupujeme po ledovci Hintereis Ferner trochu prudčeji do sedla Hintereisjoch - 3460 m.n.m. Zde se stáčíme prudce na severozápad a pokračujeme mírným svahem až k bubnu ledového předvrcholu. Ten je prudký cca. 30° a v závislosti na podmínkách je nutno mít mačky. Z tohoto svahu při sněhové nadílce rády sjíždějí laviny, ač je to 130 metrů výškových. Po překonání této překážky jdeme pozvolným svahem velikosti asi hektaru k výraznějšímu sněhovému hřebínku, který je poměrně prudce vyfoukán. Tím dojdeme k asi klíčovému místu výstupu. Tím je skalnatý vrcholový hřeben v délce asi 150 metrů a s lezením II.UIAA. Pokud je bez sněhu a nenamrzlý, tak zkušenému horákovi nezpůsobí problém, pokud je tomu naopak jedná se o velmi nebezpečné místo. Na vrcholu je nezbytný kříž a naprosto královský výhled od Ortleru, Berniny, Presanelly, Dolomit až po všechna bližší rakouská pohoří. Sestup jsme vedli stejnou cestou, i když 3/4 ledovce již potmě. Trasy mířící od chaty Bellavista na opačné straně masivu je lehčí a bezpečnější. V sedle Hintereisjoch se ovšem cesty stýkají. DOPORUČENÍ : Obtížnost cesty přes Langtauferer Ferner je dána množstvím sněhu na ledovci. Uprostřed ledovce je vážnější pásmo trhlin, které je nutno překonat a za sněhu i najít! Vrcholový hřebínek je II.UIAA. Za mlhy, či jiného marastu nebo snížené viditelnosti rozhodně nenastupovat. Při ideálních podmínkách v létě je to k vrcholu od chaty cca. 5-6 hod. My to šli v zimě za 8hod. nahoru a 4 hod. dolů !!! Jedná se tedy o túru pro zkušené vysokohoráky s ledovcovým nádobíčkem a především znalostmi jak s ním zacházet. NADMOŘSKÁ VÝŠKA : 3738 m.n.m. POHOŘÍ : Ötztaler Alpen OBLAST : Alpe Venoste, Tyrolsko, Langtauferer Tal, Weisskamm, Itálie VÝSTUP : z Melag - 1925 m.n.m. od severozápadu OBTÍŽNOST : 4 KOLIKA DENNÍ VÝPRAVA : 4 CELKEM KM : 23,8 km CELKEM PŘEVÝŠENÍ : 4326 metrů celkem / 1813 metrů z vých.bodu NA TĚŽKO : 41% DATUM VÝSTUPU : 28.12. - 31.12. 2005 TI KDO TO PŘEŽILI : PÉŤA, PEPČA, FRÝDEK, KRÁLÍK

Poslední aktualizace: 5.2.2007
PALLA BIANCA na mapě
Autor: drapalik

Příspěvky z okolí PALLA BIANCA

Mitterkarjoch
Sedlo (-joch) mezi druhým nejvyšším vrcholem Rakouska Wildspitze a štítem…
Breslauer Hütte, tj. Vratislavská chata, je horská chata v Rakousku nad…
Menší z předvrcholů v jižní rozsoše vybíhající z nejvyšší hory Ötztalskýc…
Druhý nejvyšší vrchol Rakouska a 4. nejvyšší vrchol Tyrolska vlastně tvoří dva vrcholy oddělené nízkým sedlem. Vyšší jižní měří 3770…
Výstup na II. nejvyšší horu Rakouska a IV. Tyrolska samozřejmě může začít přímo na parkovišti v osadě Vent, ale vzhledem k časové…
Dominantou osady Vent (vesnice, součást Söldenu) je (kromě přírodních scenérií Oetztalských Alp) především kostel svatého Jakuba…
Sedláci a pastevci z údolí Schnalstal v Jižním Tyrolsku již stovky let…
Weisser Kogel je jedním z vrcholů jižního hřbetu pohoří Rax. Je snadno do…
Sölden Ski Areál Sölden je jedno z nejznámější lyžařský…
     Ötztaler Gletscherstraße, druhá nejvýše položená silnice v E…
Tak trochu ukrytý klenot. Na svazích nad…
Máte rádi sníh a zimnń sporty? Zimní střediska se špičkovou nabíd…
              Od hotelu lanovkou pod vrchol Wurmkogel (3.082 m)20…
                      Ramosch, bývalá obec, nyní součást obce Val…
                                       Alpenhote…
Sattelklause se nachází cca 80 km jihozápadně od Insbrucku ve výšce…
Skvělé lyžování na dvou ledovcích Retenbach a Tiefenbach které jsou…
Top Mountain Motorcycle Museum 20.8.2019 2 175 m n.m.Timmelsjochs…
 Lanovky v Söldenu zvýšují kvalitu infrastruktury…
                               Freizeit Arena - SöldenF…
                   Giggijochbahn - nejvýkonnější lanovka na světě…
Lanovkou Gaislachkoglbahn I + II až nad oblaka                   …
                           Kaple a katolický kostel v SerfausLour…
              Dorfbahn Serfaus - nejkratší metro na světěobec Ser…
Skvělé a dobře vybavené lyžařské středisko,které je zpoloviny na rakouské…
Soustava vodopádů a kaskád na horním toku říčky Rabbiés (Torrente = bystřina Rabbiés) v horní části údolí Rabbi zvaném podle kaskád jako údolí Saent …
20.7.2015 Ačkoliv tedy přívěs na kola po včerejší srážce vypadá s…
Ještě nikdy se mi nepodařilo vidět Alpy jinak než v dešti a mlze.…
Přichází další dolomití ráno, s ním pondělí 20.7.2015, a nás čeka…