Pálava - hrad Děvíčky a Soutěska - 2008

Na náš dvoudenní květnový výlet se sice nebudíme do příliš příznivého počasí - ( je zataženo )- ale to nám vůbec nevadí ... a jedeme trolejbusem do Otrokovic, Jana jde koupit nějaké pečivo na cestu a já urychleně kupuju zpáteční lístek na vlak, protože nám za 3 minuty jede osobák do Břeclavi. Takže rychle pro manželku do bufetu a hrrk na peron a do vlaku ! Cestou si luštím sudoku a Janička pozoruje krásy jihomoravské krajiny, která se nám míhá za okny. Je zajímavé, že čím dále se ocitáme na jihu, úměrně tomu se zlepšuje počasí - od Rohatce už je krásně... V Břeclavi stále probíhá mamutí rekonstrukce nádraží a tak se od vlaků musí koridorem mezi ploty. Poněvadž se my dva necítíme být příslušníky žádného "stáda", bereme to zkratkou bokem. Do dalšího vlaku chvilku čas a tak se jdeme podívat do hezkého parku s kašínkami, pak ještě obligátní focení u sochy "Hlavy" a zpět na nádraží. Tady koupě lístku a odjezd osobním vlakem do Popic. Cestou se nám ukazuje vápencové Bradlo Pálavy v celé svojí kráse.

V Popicích k našemu nezměrnému údivu nevystupujeme jen my dva, ale také dalších asi 200 turistů !! Turistická značka nás vede od nádraží do kopečka, nalevo i napravo od silničky žlutá pole s řepkou. Za nějakou chvilku jsme my všichni pěší roztáhlí na pořádně dlouhého "hada" a při pohledu z vrtulníku bychom vypadali asi jako účastníci pochodu Praha - Prčice ! Protože ale Jana ani já neočekáváme žádné diplomy, necháváme všechny ostatní, aby nás předběhli... Z vrcholku kopečka je nádherný výhled na Novomlýnské nádrže pod námi a na Pálavské vrchy na obzoru. Cestou z vyvýšeniny procházíme okolo vinice napravo - ( vlevo máme řepkové pole ) - a před hlavní silnicí také kolem hezkých žlutých Božích muk. Po asfaltu silnice pak do nedaleké obce Strachotín, která je pozoruhodná tím, že zde není v sobotu v 11 hod dopoledne otevřena ani jedna hospoda !!

Foto: Franta

A tak pokračujeme uondáni a žíznivi dál a hned za dědinou stojíme na břehu jedné z obřích vodních nádrží a otevírá se nám úžasné panoráma. Na břehu je spousta rybářů a daleko na vodní hladině ještě víc plachetnic. Fotíme si detaily s rákosím a poté jdeme po hrázi mezi Dolní a Střední nádrží. Napřed po okraji silnice a pak po koridoru pro pěší a nevíme na co se dívat dřív : jestli na jezero vlevo, kde kus od břehu trčí ze dna přehrady torza zatopených stromů a v dáli se na hladině z"roztaveného stříbra" bělají plachty lodiček - to vše ostražitě sleduje zřícenina hradu Děvíčky s nejvyšším vrcholem Pálavy Děvínem ...Anebo vpravo na Prostřední nádrž, která je plná ostrůvků s vegetací. Na jednom z nich v dálce vidíme Mušovský kostelík, na klidné vodní hladině loďky s rybáři, kolem hejna racků a nad námi modravý baldachýn nebe s beránky ...

Pak se ocitáme na konci hráze, loučíme se s nádhernými jezery a vcházíme do Dolních Věstonic - rozlehlé obce, proslavené -( kromě jiného ) - nálezem sošky pravěké "sex bomby" - ( v odborných kruzích je asi známější pod názvem Věstonická Venuše ...) Hned na první křižovatce narážíme na otevřenou hospodu - hurá ! - a tak si zde dopřáváme zasloužený půlhodinový odpočinek a popíjíme kávu a točenou kofolu. Pak zase dál. Za "krčmou" míjíme veliký kostel a pak mezi domky, spojenými s vinnými sklepy, menší stoupáníčko. Následuje chvilka chůze po rovině po lukách a kochání se výhledem na obec a jezera pod námi, napravo na nás shora shlíží nádherná a romantická zřícenina Dívčího hradu. Cesta loukou pak zamíří vzhůru do kopce na okraj lesa. Odtud máme poslední krásný výhled - Jana tu omylem natáčí videofrekvenci - a pak už nás čeká strmé stoupání lesem až nahoru těsně pod zříceninu.

Janě se točí hlava a tak si sedá do stínu. Já beru oba foťáky a napřed průzkum pěšiny vpravo : zde se před vlastním hradem nachází úžasná předsunutá dělová bašta se střílnami a ze skalnatého "hrbu" před ní je fantastický rozhled na celou zříceninu a na obec Pavlov, pole s řepkou a vinice a Dolní nádrž. Fotím jak o život, o zachovalé hradby totiž už téměř dŕcají první bouřkové mraky ! Pak zpět za Janou. Ještě stále jí není úplně dobře. A tak opět sám mezi hejna turistů a do útrob vlastního hradu. V hradních zdích je spousta oken a oblouků. Hodně se tu stavělo už cihlou a je poznat, že původní gotická stavba prošla na většině míst renesanční proměnou. Vše okolo velmi fotogenické, ale bez širokoúhlého objektivu neproveditelné. Chybí potřebný odstup ... a navíc do záběrů trčí ze všech stran buď hlava nebo jiný oud nějakého túristy či děcka !! Vracím se k Janě, vytahujeme svačinu a vzápětí se dává do deště. A tak rychle kapuce přes hlavy a jíst, než nám rohlíky se salámem promoknou ...

Foto: Franta

Naštěstí je to jen přeháňka - bouřka se taky nekoná - a tak vyrážíme na další cestu. Po značce modré jdeme chodníčkem pěkně po vrstevnici přes zelený les, jehož barva by zasloužila zvěčnit štětcem impresionisty. V podstatě procházíme pod vrcholem Děvína - ten ale nevidíme - až na rozcestí u Soutěsky. Cestou míjíme pomníček jakéhosi Němce s rodinou. Prý tu za 2. světové války dělal hajného a místní lidi ho měli rádi, ale on se přesto z obavy před perzekucemi na samém konci války i s rodinou odstěhoval do zemljanky a pak při "mozkovém zkratu" všechny - i sebe a psa - zastřelil !! ( Brrrrr !!!!!) Nad Soutěskou je překrásné bělostné Bradlo - vypadá to tady skoro jako na Vršatci - já ale Janu táhnu chodníčkem směrem k Martince. Při konci je ale dost Ostrý zešup, manželka mi ale odmítá poslušnost a tak tam musím jít sám ... Útesy Martinky a okolí jsou sice impozantní, ale bez odstupu nevyfotitelné a tak se pokorně vracím za Janou a jdeme raději fotit krásy Soutěsky. Na tom úplně nejhezčím místě přes ni napříč procházejí stožáry s dráty vysokého napětí, no - tady je opravdu ŠKODA SLOV !!!!!!

Dole pod soutěskou je sad a rozcestí. Po krátkém odpočinku na hlavní silnici a po ní capkáme až do Klentnice. Cestou věnuji jednu cigaretku podnapilému chasníkovi,kterého potkáváme, protože vidím, že nutně potřebuje nějakou vzpruhu. Na okraji obce si v kiosku kupujeme minerálku na cestu a v prudké přeháňce pak míříme do středu Klentnice, kde se před proudy vody z nebe schováváme pod střechou busové zastávky.Za 10 minut je po dešti a tak mokří pomalu na konec obce. Odtud máme hezké výhledy nahoru na Sirotčí Hrádek - ( byli jsme tu vloni ) - a pak dupem dál po silnici až pod Stolovou horu. Nad zatáčkou stojí na polní cestě autobus a nakládá turisty, zestupující sem z kopců... Dostávám nápad a tak k nim zamířím a ptám se na vedoucího. Po chvilce hovoru - (a za mírný úplatek)) - nás berou busem do centra Mikulova a my tak máme ještě čas si před odjezdem do našeho dalšího cíle - města Znojma - si v klidu v jedné hospůdce v židovské čtvrti vypít kafíčko a Jana dokonce i něco vyfotit ...

Poslední aktualizace: 3.4.2014
Pálava - hrad Děvíčky a Soutěska - 2008 na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Pálava - hrad Děvíčky a Soutěska - 2008

Dolní Věstonice - kaple ve vinohradech pod Děvínem
Nachází se na zpevněné účelové komunikaci vedoucí z Dolních Věsto…
Zveme vás k návštěvě do nově zrekonstruovaného historického sousk…
Dolní Věstonice - obec, která se nachází na jižním břehu vodní nádrže Nové Mlýny a kousek od vinařských měst Pavlov a Mikulov v Jihomoravském…
Pěkná procházka v hodná i pro rodiny s dětmi. Auto necháte v Dolních…
Aktualizace příspěvku v roce 2013: Dolní Věstonice leží na Jižní…
Tentokrát vyrazíme na jih od moravské metropole Brna do Pavlovský…
Dolní Věstonice leží na Jižní Moravě, severně od města Mikulov. Městečko …
Jedná se o pozůstatek původního koryta řeky Dyje, která tudy prot…
První zmínka o mlýnu je z roku 1377, v urbáři lichtenštejnského p…
Dočasným uzavřením silnice mezi Dolními Věstonicemi a Pavlovem, z…
Tato nově zbudovaná socha se nachází uprostřed vinohradů nad Dolními…
Dolní Věstonice leží přímo pod hlavním hřebenem Pálavy na okraji Novomlýnských nádrží. Kostel sv. Michaela archanděla se nachází uprostř…
Nachází se na návsi před restaurací Pod Pálavou a zdejšího muzea s…
Nachází se ve východní části návsi za kostelem sv. Michaela archanděla.…
Nachází se ve východní části obce. Habánské náměstí, zbudované…
V souladu s titulkem příspěvku je potřeba této jihomoravské obci, poprvé…
Podíváme se na zoubek pálavským vápencovým skalám, které leží v méně…
Na tento výlet jsem našla tip přibližně před rokem na zdejším webu. A protože každý výlet je trochu jiný, každý najde jiná místa a…
Obec Horní Věstonice se rozkládá na severozápadním úpatí Pavlovských vrch…
Lokalita se nalézá na východním okraji obce Dolní Věstonice v CHK…