Ostrov Santa Maria.

Parco Nazionale dell´ Arcipelago di La Maddalena to je název národního parku, který se nachází severně od ostrova Sardinie. Mezi 62 ostrovy je 7 větších a mezi ně patří i výše uvedený ostrov Santa Maria. Najdeme jej na severním okraji národního parku. Jeho délka i šířka jsou okolo dvou kilometrů a je z větší části pokryt neproniknutelným porostem. V jeho jižní části je široká zátoka, kolem které je písčitá pláž. Velká část pobřeží je skalnatá a nepřístupná. V jihozápadní části ostrova je několik objektů, které slouží návštěvníkům ostrova. Moře tu je doslova průzračné a při pohledu na jeho hladinu se dostane návštěvníkovi odpovědi proč je Sardinie nazývaná „ smaragdovým ostrovem“.

Naše plavba touto oblastí začala v přístavu městečka Cannigione, odkud jsme pluli k severu na ostrov La Maddalena a odtud pokračovali dále na sever. Ostrov Santa Maria byl druhou zastávkou a praxe je taková, že se turisté na ostrově odeberou po přistání na pláž, kde se čas určený k pobytu využije ke koupání a opalování. Můj zájem byl projít se po ostrově, ale jak se po přistání ukázalo, stezky vedou k objektům v západní části ostrova a jen jediná opačným směrem. Na té druhé ležela dřevěná tabulka s informací, že se po ní dá dojít k majáku. Lákavá výzva, které se nedá odolat. Seznamuji se i se stálým obyvatelem ostrova, kterým je vyhublá kočka, která čeká na něco dobrého. Její nedůvěra přestala platit při pohledu na nabízený kousek sýra a dokonce začala i příst.

Rovnám si batoh na zádech a začínám stoupat po kamenité stezce. Za mnou jde několik dalších zvědavců, kteří postupně odpadávají až zůstávám na stezce zcela sám. Odměnou za výdrž jsou kouzelné pohledy na část ostrova a na několik ostrovů jižním směrem. Okolí stezky, to je husté křoví, které postupně získává na výšce. Po pravé straně je opuštěný dům a upomínkou na jeho dřívější obyvatele je jen několik rozměrných opuncií a barevné agáve. Stezka prochází křovím, které je vysoké okolo tří metrů, nikam není vidět a teplota je určitě nad třicítkou. Proč je kolem stezky natažen plot z rezivějícího ostnatého drátu je záhadou. Asi to tady dříve vypadalo jinak. Pod nohami se míhají desítky malých, ale hodně čiperných ještěrek. Něco o moc většího se mihlo přes stezku několik metrů přede mnou. Raději stahuji nohavice k botám a zjišťuji, že mně po zádech začínají stékat stružky potu. Stezka se několikrát stáčí, zastavuji se u kvetoucích myrt a velkého bodláku. Po několika minutách se křoví rozestupuje a přede mnou se objevuje čtvercová budova majáku.

Kolem budovy se tyčí kovové lešení, které tu musí stát již hodně let. Budova je prázdná a jako maják přestala sloužit. V jejím okolí je rozházená stavební suť a rezavějící plech a dráty. Ale je odtud kouzelný pohled k východu. Na nedalekém, malém ostrůvku je maják, který je funkční. V dálce je několik ostrovů a je odtud vidět i skalnatá část pobřeží. Velké agáve je připomínkou, že tu kdysi žili lidé. Na okolních kamenech se usídlily barevné lišejníky a ještěrky tu mají své ukryty. Čas je neúprosný a tak se vracím k přístavu. Slunce si snad umínilo, že mě vysuší a voda v lahvi rychle ubývá. Dostávám se na nejvyšší bod stezky a objevuji malou pěšinku k vrcholu. Ta končí asi po padesáti metrech na malých, bílých skálách. Dál je zase jen a jen husté křoví. Ze skal je ale nádherný pohled na celý ostrov a na další ostrovy na jihu a západě. Vracím se do přístavu, většina spolucestujících již opustila pláž a je na lodi. Zbývá se rozloučit s tímto zajímavým místem, které má něco do sebe. Loď odplouvá a vzdalující ostrov se ukládá do knihy vzpomínek.

Poslední aktualizace: 12.7.2016
Ostrov Santa Maria. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Ostrov Santa Maria.

Ostrov Spargi.
Odplouváme od ostrova Santa Maria a naším dalším a zároveň posled…
La Maddalena nebo také "Evropské Seychely či Tahiti" je sedm krás…
Severně od ostrova Sardinie se rozkládá poměrně velké souostroví.…
Ostrov Isola dei Gabbiani se nachází cca 10 km od městečka Palau na…
Palau je starobylým městečkem, které vzniklo v 19. století, aby podpořilo…
Nad Městečkem Palau se nachází jeden z nejkrásnějších skalních bloků, jaké jsem kdy měla možnost vidět. Capo d' Orso se nachází…
Na severovýchodním pobřeží Sardinie se nachází několik luxusních …
Posledním místem, které jsme při putování Sardinií navštívili, byl severní…
Nejkrásnější přístav Bonifacio je postavený 80 metrů nad hladinou moře na…
Při naší návštěvě Bonifacia, nejjižněji položeného města Korsiky,…
Poloostrov Capo Testa je lemován žulovými skalisky neuv…
Výborná Písečná pláž pod majákem asi hodinu chůze od Bonifacia. Cestou jsou krásné výhledy na mořské pobřeží a Bonifacio. Je také možné přiblížit se…
Bonifacio je opevněné středověké město na křídové skále je nejjižnějším…
K cestě do Porto Cerva mě zlákala pověst o nebývale luxusním leto…
Costa Smeralda /Smaragdové pobřeží/ je pobřeží žulových skal omývaných…
Prvním místem, které jsme navštívili po našem vstupu na sardinskou půdu…
  Palombaggia je jednou z nejznámnějších pláží na Korsice, a také v…
Trajekt z Livorna nás vyplivl v Golfo Araci a tak jsme se vydali hledat…
Přístavní město Porto-Vecchio /korsicky Porti Vechju/ leží v departementu…
Přelom červen - červenec 2014 Protože jsme s dětmi nechtěli cest…