Odemykání Dyje 2009

Jak jste si již mohli všimnout, Dyje patří mezi moje oblíbené řeky. Někdy jí také říkám "zapomenutá řeka", především proto, že je dosud "komerčně nezdevastovaná". Místo mýtného, které se vybírá na Vltavě, uvidíte hejna kaprů a cejnů plujících proti proudu se třít. Místo kelímkového piva za pade v uřvaném kempu uvidíte ledňáčky a potápky. Další ze zajímavostí je, že Dyje si při záplavách 1997/2002 vytvořila nové koryto v březích je vidět průřez celou geologickou historií oblasti od třetihorního oceánu až do současnosti. Současně podemleté a do vody popadané stromy dávají plavbě "dobrodružný" nádech. Bohužel Dyje je obvykle sjízdná maximálně do června.

Nejlepší start pro sjíždění Dyje je v Dobšicích u Znojma. Toto místo má dvě obrovské výhody, velké a bezpečné parkoviště prakticky u řeky a perfektní přístup k vodě i s malou pláží. Jedete-li jen na jednodenní projížďku, pak máte na toku dvě místa se slušným přístupem, kde můžete skončit. První je pod silničním mostem mezi Hrádkem a Jaroslavicemi, a druhé, o pět kilometrů dál u Dyjákovic, kde je další most přes řeku.

Tuto sobotu pořádal Znojemský vodácký oddíl NEPTUN slavnostní odemykání Dyje a nechal trochu zvednout hladinu řeky, aby plavba získala i"adrenalinový" nádech při sjíždění jezů. Na tomto úseku jsou dva hezké jezy; "adrenalinový" v Tasovicích a "kochací" v Krhovicích. (Další jez je pak až v Rakousku mezi Dyjákovicemi a Hevlínem. Ten je však záměrně udělán jako nesjízdný, je to o rozpárání lodě.)

Sešlo se nás zde kolem stovky skalních a v galerii přikládám pár snímků, abych se s Vámi o tento zážitek podělil.