Nový hrad a vodní nádrž Palava - Blanensko

Zajeli jsme si   na zříceninu Nového hradu, nacházející se na  Blanensku, oživit  vzpomínky na  společné chvíle,  strávené  zde před 9 lety   s dobrou  partou ( a zároveň odtud  poslali tichý  pozdrav do nebe jednomu z parťáků, který nedávno – velmi  předčasně -  odešel).  Za    zdmi hradu   jsme se tenkrát (posíleni  16° pivečkem a omámeni vůněmi pochutin, které nabízeli prodejci v kostýmech) snadno přenesli do vrcholného středověku. Výbornou atmosféru vytvářely nejen  samotné zbytky  stavby, ale  i dobová hudba, šermíři, či řemeslné krámky.

Zřícenina Nového hradu  se nachází nedaleko od  Brna (v katastru obce Olomučany, v přírodní rezervaci U Nového hradu) a zároveň  zcela mimo civilizaci,  hluboko v lese, na hřebeni mohutného ostrohu, který ze tří stran obtéká řeka Svitava. Tenkrát jsme na  hrad  chodívali z Adamova.  Z ryze průmyslového městečka jsme se po ulici  Hradní (po zelené) dlouho   prokousávali  kolem nefunkčních továrních  komplexů.  Tyto nevzhlednosti nás doprovázely   cca  třetinu cesty  k cíli. Potom už  jsme  mašírovali  po asfaltové stezce   přírodou.   Až ke  Studánce pod Novým hradem  (2,3 km od startu) jsme po levé ruce  kopírovali tok řeky  Svitavy, pak  jsme  se stočili doprava a  lesní cestou funěli do kopce  (cca 1 100m)  až  k rozcestníku Nový hrad  odbočka. Zde jsme barvu  zelenou vyměnili za   červenou a   po cca 250 m  dorazili do cíle.

Historie hradu je veleobšírná  a některé informace o jeho vzniku  se liší. Existují dohady zda – li byl hrad nově vybudovaný  po zaniklém Starém hradu (mimochodem s prapůvodním názvem Nový hrad) nebo byl součástí jednoho hradního komplexu (předsunutým opevněním  jádra Starého  hradu) - viz stránky.

Na konci 14. stol. (1381) byl vystavěn (strážný) Starý hrad.  Zničen byl vojskem Matyáše Korvína. Jeho zachovalé pozůstatky (příkopy, fragmenty hradeb a věže) se nacházejí nedaleko  Nového hradu. O zbudování současného hradu se na opačném konci ostrohu zasloužili páni z Boskovic.

V pol. 17. stol. hrad dobyli Švédi. V 18. stol. byla vystavěna  nová věž,
která se však  musela v pol. 19. stol. snížit kvůli obavám ze  zřícení (kvůli výstavbě železnič. tunelu   v údolí pod hradem – tedy z důvodu otřesů).

V 19. stol., za Lichtenštejnů, byl hrad přestavěn na lovecké sídlo. Další úpravy proběhly počátkem 20. stol. V tom samém stol. se  hrad stal majetkem státu a později postupně chátral. Opravován začal být až  od  roku 1990 zásluhou  nadšenců (pod hlavičkou Českého svazu ochránců přírody).

Letos  jsme   k hradu vystartovali  z rozcestníku  Kateřinský most, nacházejícímu  se mezi Blanskem a obcí Svatá Kateřina. Dostavník jsme zaparkovali  na vyhrazeném miniparkovišti a  vyrazili po červené  poměrně krátkou (1,3 km)  lesní cestičkou prudce  vzhůru.  Stromy vytvářely  v parném   dni příjemný   stín, zároveň však bránily pohledu na Nový hrad  zvenčí (nafotit lze  patrně mnohem lépe v zimním období). K Novému hradu, obehnanému vysokou hradbou,  jsme dorazili v podvečer,  těsně  před  zavíračkou.  Padacím mostem  přes  skalní  příkop jsme  vstoupili do uzavřeného   areálu. Nad  branou hradu jsme  viděli pamětní desku  se seskupením znaků a  nápisem „Dobess a Beness z Boskowicz a Czerne hori“ a letopočtem 1493. Právě tito již  výše  zmiňovaní pánové (páni z Boskovic)  hrad  obnovili  (dotvořili na místě  předhradí  Starého hradu   skutečnou pevnost).

Shlédli jsme věže, hlásku a hlavní palác.  Krámky na nádvoří  zely  prázdnotou, ale  pivečko v krčmě  nám ještě  načepovali. Prohlédli jsme si přístupné  útroby  hradu. Čtyřhrannou obrannou věží jsme vystoupali přes  dvě  expozice (mučírnu a  funkční zbrojnici)  a  z jejího ochozu  jsme se pokochali výhledy  do lesnatého  okolí. I když je  hrad  stále ve fázi  (nekonečných) oprav, bylo tam  moc příjemně.  Před  odchodem  jsme do soudku umístěného na nádvoří přispěli na jeho opravy.

Cestu  zpět jsme se po červené dostali  k rozcestníku Nový hrad  odbočka, potom po zelené po široké  lesní cestě  ke   studánce pod Novým   hradem   a odtud  doprava po asfaltce, kopírující tok řeky  a kruh uzavřeli u dostavníku, zaparkovaném  u rozcestníku Kateřinský most.

Použité webové stránky: http://www.novyhrad.eu/domains/novyhrad.eu/

Hrad je přístupný v sezoně. Konkrétně viz web.

Probíhají zde kulturní a  historické  akce. Přehled  akcí  2015 – viz web

Vstupné je dobrovolné (i touto formou se dá vypomoci na rekonstrukci hradu). Kasička stojí na nádvoří.

K hradu se váže několik  pověstí – viz  web

Návštěvě Nového hradu předcházelo osvěžení v Blansku. Přestože má  městečko moc hezký aquapark,  dali jsme  přednost přírodě. Součástí rekreační oblasti Palava je stejnojmenná  vodní nádrž. Koupaliště s čistou vodou,  písčitým dnem,  klouzačkami a skokanským můstkem (o rozloze  1,4 ha)  leží asi  1 km východně od  centra.  Lesní komplex, ve kterém se nádrž nachází, navazuje na území chráněné  krajinné oblasti  Moravský  kras. Nádrž  funguje od  roku 1971. Kvůli špatné  kvalitě  vody  v letech minulých proběhlo  v roce 2009 odbahnění nádrže.

Kolem vody   se rozprostírají pěkně  upravené travnaté plochy nepravidelné šířky  (o rozloze  3,2 ha), na které  v určitých místech navazuje les.  Pár  stromů zasahuje   téměř  až k vodě a  vytváří  tak  rekreantům přirozený stín. Nachází se tu  písková pláž, minigolf, dětské hřiště, půjčovna loděk a  šlapadel a stánky  s občerstvením.

Na cestu do  prudkého kotáru  k hradu  jsme se osvěžili nejen příjemnou vodou,  ale i   chlazeným pivkem (a  řidič  kombajnérkou), zakoupeným (i) v přilehlé restauraci  a  posilnili langošem.

Poslední aktualizace: 31.7.2021
Nový hrad a vodní nádrž Palava - Blanensko na mapě
Autor: Agnes

Příspěvky z okolí Nový hrad a vodní nádrž Palava - Blanensko

Údolí Svitavy mezi Blanskem a Brnem
Z geologického hlediska je řeka Svitava velmi mladou řekou. Ještě…
Zříceniny rozsáhlého gotického hradu Nový hrad se nachází na vysokém a…
Blíží se třetí květnový víkend a naši „neomylní“ meteorologové nám…
Rozcestník (foto 1) leží asi 300 m pod Novým hradem (foto 2, viz např. https://www.turistika.cz/mista/novy-hrad--1 ). Křižují s…
Vyrážíme z vlakové stanice Blansko po zelené turistické značce směrem na Adamov. Čeká nás asi 11 kilometrů z kopce do kopce,…
Jedná se o jedinečně dochovalý mozaikový komplex přirozených a přírodě blízkých lesních porostů s převahou buku ve stáří nad 130 let. Nachází se nad…
Protáhlý hřbet a strmé zalesněné údolní svahy řeky Svitavy u Star…
Studánka Pod Hradem Studánka leží společně s památníkem Jana Žalmana v těsné blízkosti cyklistické trasy údolím Svitavy z Adamova …
Severně od Adamova v jednom ze zákrutů řeky Svitavy se nachází oslí farma.…
Nachází se uprostřed vranovských lesů na výrazném skalnatém hřebeni nad pravým břehem řeky Svitavy v místní trati zvané Kolohnát. Je umístěn poblíž…
Studánka se nachází na lesním palouku s rybníčkem, na jehož břehu…
Uprostřed rozlehlých vranovských lesů v lesní trati Katov se vypíná stejnojmenná skála, která stojí při bývalé svážné lesní cestě z…
Studánka Zdrávas Maria
Studánka Zdrávas Maria se nachází 300 m východně od vranovské myslivny, která stojí v horní části obce u autobusové zastávky. Byla v…
Zámek v Adamově nechal v letech 1806-1809 zbudovat Jan Josef I.…
Nachází se v údolí Pytláckého potoka, který ústí východně od Vranova do řeky Svitavy. Historický kamenný most již dnes neexistuje, vzala jej velká…
Trasa vede z vlakové zastávky v Adamově po modré turistické značce přes…
Další vycházka směrovaná do blízkého okolí Brna vede na sever do města Adamova. Zde od železniční stanice Adamov-zastávka (trať 260) se vydáme po…
Na pozdně gotický kostelík sv. Kateřiny v malé vesničce Svatá Kateřina …
Krátký, i když v některých ohledech poměrně namáhavý výlet v okolí Brna se…
Sklaní sklep, lidově nazývaný Skalák, dříve němeci používaný název…