Norsko 2003 - část 2

Pátek 1.8.2003 Na dnešek je naplánován přesun k dalšímu tábořišti do pohoří Jotunheimen. Cestou se zastavujeme v malém městečku Geiranger, kde se uskutečňuje plavba lodí po Geirangerfjordu, která trvá asi 2 hodiny, cena je cca 75 Nok. Plavba vede kolem známého vodopádu „Sedm sester“ a „Závoj nevěsty“. Bohužel je málo vody a vodopády nejsou tak okouzlující jako jindy. Počasí nám celkem přeje a tak se vydáváme na vyhlídkovou horu Dalsnibba, která se nachází ve výšce 1476 metrů a jsou z ní nádherné pohledy do okolí. Při příjezdu na horu se počasí zhoršuje, začíná foukat silný vítr, takže z vyhlídky moc nemáme a po 10 minutách místo opouštíme. Odjíždíme do městečka Lom známý svým dřevěným kostelem Stavkirke. Máme zde rozchod na nákupy a k večeru odjíždíme na naše tábořiště u řeky Bovra. Bohužel počasí nám stále nepřeje, začíná pršet a voda v řece prudce stoupá. Za 30 minut se zvedla hladina asi o 20 cm, což v nikom z nás nevzbuzovalo důvěru. I přestože prší, rozdělujeme se do družstev a teoreticky se připravujeme na zítřek, kdy nás čeká výstup na nejvyšší horu Galdhopiggen (2496m). Sobota 2.8.2003 Celou noc pršelo. Voda sice nestoupala, ale je zima. Proto je rozhodnuto, že na nejvyšší horu se nevydáme pro možný sníh a nepřízeň počasí na vrcholu. Hlasujeme o dalším programu a většina posádky souhlasí s návrhem hlavního vedoucího opustit toto místo, vynechat v programu výstup na nejvyšší horu a přemístit se do oblasti Hardangerviddy. Vyjíždíme cca v 10 hodin, máme zastávku v městečku Lom. Cesta trvá celý den, na tábořiště přijíždíme kolem 19 hod. Tentokrát táboříme u mohutného vodopádu Voringfoss. Večer na „schůzi“ dostáváme instrukce na následující dny, neboť nás čeká 4 denní přechod nejrozsáhlejší evropské náhorní plošiny Hardangerviddy. Neděle 3.8.2003 Ráno v 8:00 hod vycházíme na náš 4 denní přechod Handargerviddy. Dnešní túra trvá asi 8 hodin. Celý den panuje oblačné a větrné počasí. Sice neprší, ale není moc příjemně. Na tábořiště přicházíme asi v 16 hodin . Po bohaté večeři odpočíváme u stanů a kolem 22 hodin usínáme. Fotografie z Handangervidy Pondělí 4.8.2003 Ráno prší a fouká vítr, proto je odchod posunut na 9:00 hod. Pršet nepřestává ani v 9:00, ale i přesto balíme stany a vyrážíme. V průběhu dne se počasí trochu umoudřilo. Přestává pršet a občas se ukáže i sluníčko. Cesta vede přes visutý most a přes několik řek, z níž jednu musíme brodit. Naštěstí je málo vody a řeka se dá přejít „suchou nohou“. Již z dálky vidíme dominantu zdejší oblasti - nejvyšší horu Hardargerviddy Hortaigen, pod kterou dnes táboříme. Délka cesty je cca 5 hodin. Během cesty nalézáme spousty hub, všude je dostatek vody, takže nemusíme sebou nosit velké zásoby. Večer se citelně ohlazuje, zvedá se silný vítr a opět se obloha zatahuje. Od místních domorodců máme zprávy, že má být zítra jasné počasí, ale nikdo jim moc nevěří. Úterý 5.8.2003 Ráno se probouzíme do krásného slunečného dne. Někteří z nás si přivstali na východ slunce. Vstáváme brzy, protože většina skupiny chce ještě před další cestou vyjít na Hortaigen, který se nalézá ve výšce 1681m. Jdeme nalehko bez „báglů“ a vycházíme už v 7 hodin. Cesta vede suťovištěm a skalní rozsedlinou. Horní část cesty je jištěná lanem a tak není výstup příliš nebezpečný. Zvláštnosti je, že před vrcholem Hortaigenu se nachází jezírko. Na vrcholu se nezdržujeme dlouho, děláme skupinové foto a rychle se vracíme zpět na tábořiště, neboť zde hodně fouká a je velká zima. Po odpočinku vycházíme v 11 hodin z tábořiště. Tentokrát cesta vede překrásnou krajinou, kolem mnoha jezer. Slunečné počasí vydrželo celý den. V 18 hodin přicházíme na tábořiště, které nemá chybu. Stany stavíme na skále nad jezerem a ze stanu večer pozorujeme zapadající slunce. Nikde ani živáček, kromě naší výpravy. Panuje naprosté ticho. Večerní obloha se zrcadlí v klidné hladině jezera. Pro milovníky přírody je to nepopsatelný zážitek. Dlouho jen tak sedíme a pozorujeme hladinu jezera. Fotografie Hortaigenu Středa 6.8.2003 Tento den je posledním dnem na Hardargerviddě. Dnes je v plánu odchod z této překrásné KRAJINY. Z tábořiště vycházíme kolem 8.00 hod, celý den je slunečno. Odpoledne klesáme po žulových plotnách kolem nádherných vodopádů a kaskád do městečka Kinsarvik u Sorfjordu. Sestup je namáhavý a náročný, musíme překonat značné převýšení. Všichni už jsme unaveni a těšíme se na „studené pivečko“. K autobusu přicházíme mezi 17 -18 hodinou večerní, následuje občerstvení u řidičů a malý odpočinek, večer přejíždíme do placeného kempu v Kinsarviku. V kempu už jen odpočíváme, dáváme si dobrou večeři a také vytouženou sprchu ( teplá voda po 10 dnech). Večer nám opět prší, ale to už nikomu nevadí a dostatečně unaveni brzy usínáme. Čtvrtek 7.8.2003 Ráno je krásné počasí, dnešní den je vyhrazen na přejezd po trase Odda, zastávku máme u vodopádu Latefoss, dále zastavujeme u největšího dřevěného kostela Stavkirke v Heddalu. Cestu končíme v kempu, kde přijíždíme kolem 18 hodiny. Poslední večer v Norsku zakončujeme posezením u ohně a kytary, spát odcházíme asi v 1 hodinu ráno. Pátek 8.8. 2003 Ráno vyjíždíme z kempu směr město Oslo. Během dne máme prohlídku několika muzeí např. muzeum lodi Fram, Vikingské muzeum, dále sledujeme výměnu hradní stráže a následuje prohlídka Frognerparku s Vigelandovými sochami. Večer odjíždíme směr Švédsko , ve večerních hodinách přijíždíme na stanoviště karavanů, kde táboříme. Fotografie z města Oslo Sobota 9.8. 2003 Ráno odjíždíme ze Švédska na trajekt do Helsinborgu, ten nás přesouvá do Dánska. Autobusem se přemisťujeme do Kodaně, kde máme 4 hodinový rozchod na prohlídku města. Z Kodaně odjíždíme v 17 hodin směr přístav Gedser, odkud nám ve 21 hodin odjíždí trajekt do Rostocku. Plavba trajektem trvá asi 2 hodiny 20 minut, během níž někteří tráví čas na palubě. Většina však využívá občerstvení. Kolem 23 hodiny jsme v přístavu v Rostocku a celou noc jedeme autobusem přes Německo. Neděle 10.8.2003 Kolem 7 hodiny ranní přijíždíme na hranice s naši republikou a zhruba v 9 hodin se dostáváme do Prahy, kde nás velká část účastníků opouští, zbytek pokračuje směr Brno-Olomouc - Ostrava. Do Ostravy přijíždíme po 13 hodině. ..................................................................................... Přehled všech fotografií z výpravy do Norska:

Poslední aktualizace: 10.9.2003
Norsko 2003 - část 2 na mapě
Autor: pavel

Příspěvky z okolí Norsko 2003 - část 2

Obrázky z Norska – městečko Lom, řeka Bovra a mosty
Lom je městečko se 700 obyvateli, ale také především známé turistické…
Středověk, to jsou mimo jiné obrovské kamenné katedrály. V Norsku ale na…
Hotel se nachází blízko centra, a přitom na klidném místě. Na první pohled…
V dedinke Lom v Nórsku,neďaleko Otta nájdeme starý drevený kostol , ktorý…
V centru města Lom se nachází roubený kostel, který byl postaven v 50.…
Lom je městečko se 700 obyvateli, ale také především známé turistické…
Přímo v centru městečka jsme navštívili podnik, který se patrně jmenuje Milano – pizza – grill. Alespoň tak usuzuji z těch reklam. A…
Předchozí povídání: https://www.turistika.cz/cestopisy/…
Lom je město, které leží v údolí řek Bovra a Visy severně od národního…
Lom je městečko se 700 obyvateli, ale také především známé turistické…
Lom je městečko se 700 obyvateli, ale turistů je zde mnohem více. Většina…
Skanzen v obci Lom najdete v západní části města, jen kousek od budovy…
Lom je městečko se 700 obyvateli, ale také především známé turistické…
Peřeje Dønfoss a stejnojmenný kemp leží u osady Skjak na řece Otta,…
Sagasoyla je 32 m vysoký sloup zdobený reliéfy, znázorňující výjevy z norských dějin. Na vrcholu sloupu je umístěna socha…
Evesaeter najdete ve střední části jižního Norska na silnici č. 55 severně od národního parku Jotunheimen. V současné době je to…
Na začátku horské silnice Fylkesvei 55 ve směru od obce Lom se u hotelu Elveseter nachází zajímavý památník. Jeho název zní Sagasøyl…
Na Galdhopiggen vedú dve výstupové trasy,my si priblížime tú náročnejšiu…
Na začátek jedné z nejjednodušších výstupových cest na nejvyšší horu…
  Den devátý – pátek 16.7.2004 Vstali jsme už o půl sedmé. V noci byly…