Norskem za málo peněz

Když někomu řeknete, že jedete na dovolenou do Norska, první jeho otázkou, kterou vám položí je: „na ryby?" Néé! Do Norska jedeme za krásnou přírodou. Co může následovat za druhou otázku? „Ale tam je přeci zima, ne?" Nejedeme se koupat a opalovat (ale i to je v Norsku možné), ale za neuvěřitelně krásnou a čistou přírodou. Za dobrosrdečností lidí, kteří tam žijí.

Již takovým tradičním a osvědčeným termínem našich cest na sever se stal přelom května a června. Nejméně prší, počasí je velice příjemné, je už dlouho vidět, kempy jsou poloprázdné atd.

A teď na začátek cesty. Po pečlivě naplánované cestě, je prvním úkolem sehnat levný trajekt pro 4 lidi a jedno větší auto ( my máme VW Caravelle). Pro plán naší cesty byl nejvhodnější trajekt z Dánského Hirtshals do Norského Tananger (kousek od Stavanger).

Parádní zpestření programu - český rafting v Norsku www.smarttravel.cz/zajezdy/rafting-na-rece-sjoa/

Preikestolen
Preikestolen  •  Foto: mikeo

Z Mostu do Hirsthals je to cca 1140 km. Cena trajektu pro 4 lidi a auto je 3.100,- Kč, což je až neuvěřitelná cena. Doporučuji nakoupit všechny suvenýry na lodi, jsou až o polovinu levnější! Cesta trajektem trvá 12 hodin a je docela pohodlná. Dá se zakoupit i kajuta, ale je poměrně zbytečná. Kolem osmé hodiny večerní jsme připluli do Tananger. Naše cesta vedla směr Preikestolen. Pokud zvolíte silnici č.13, budete kousek za Tananger platit mýto (asi 13 NOK). Cestou absolvujete ještě jeden trajekt, který jezdí pravidelně až do půlnoci. Cesta trvá cca 20 min. a stojí 153 NOK za auto a 3 osoby, řidič neplatí (460,- Kč). Najít kemp v této oblasti je dosti složité. Byl zrovna víkend a norské rodinky zaplnily kempy. Po hledání padla volba na Preikestolen camping. Pozor, nejsou zde chatičky na ubytování. Buď budete nocovat v autě nebo si nezapomeňte vzít stan a dobrý spacák! Kempy jsou v Norsku na vysoké úrovni, čisté a hlavně je jich hodně. V našem kempu chyběla ale kuchyňka. Sprchy jsou neplacené. Totiž ve spoustě norských kempů jsou sprchové automaty na 10 nebo 5 NOK. Je dobré mít tyto drobné mince, fakt se hodí. Kemp je velký a na moc hezkém místě. Jsou zde informace a suvenýry. Paní majitelka mluví německy a anglicky. Kemp je takovým výchozím místem na jedno z nejnavštěvovanějších míst jižního Norska - Preikestolen. Cena kempu za automobil a 4 osoby 300 NOK.

My se ale přesunuli asi o 5 km výš, k hotelu Preikestolen. Je zde velké placené parkoviště za 80 NOK.

Cesta na 604 m vysokou skálu, která trčí nad Lysefjordem trvá cca 70 minut, ale to musíte šlápnout do kroku a nekoukat na krajinu kolem sebe. Nám to trvalo o dost déle - focení, kamenování. Vždy jsem se chtěl na toto místo podívat, jaké ale bylo mé rozčarování. Na obrázcích skály buď nebyl žádný člověk nebo jenom jeden. Kam se hrabe „Václavák." Davy turistů se ženou nahoru, dolu. Na úzké cestě se neustále vyhýbáte. Nedá se nikam pořádně uhnout, fakt síla. Cesta vede v dost drsném terénu. Doporučuji pevnou obuv! Jen polští turisté ji zvládnou v outdoorových žabkách! Blázni! Můžete si vzít i plavky, jsou zde dvě krásná jezírka s možností koupele.Na plošině Preikestolen je narváno, to sami uvidíte. Ale ten výhled, ten výhled... ách joo.

Přejezd od Preikestolen po silnici č.13 směr Voss. Opět musíme využít trajekt a to z Hjelmeland - Nesvik za 151 NOK. Hledáme opět ubytování. Našli jsem SUPER ubytováni v luxusním chatovém kempíčku OSA - BU se sociálním zařízením, s kuchyňkou, terasou. Cena 600 NOK. Mohu doporučit. V chatě se vyspí pohodlně 7 lidí.

Ráno vyrážíme směr Voss. Na cestě narazíte na překrásný vodopád Latefos (165 m). Je hned vedle silnice a určitě ho nemůžete minout. Velkou výhodou Norska je, že všechny hlavní přírodní památky jsou lehce dostupné autem.

My jedeme dál - další trajekt Brimnes - Brunšvik 165 NOK. Nezapomeňte, že v Norsku není velký provoz na silnicích, ale ty jsou úzké, klikaté a hlavně smí se zde jezdit pouze 80km/h. Kolem 13.00 hod přijíždíme do Flåm - zde jezdí nejpříkřejší železnice Evropy a snad i světa. Cesta trvá TAM a ZPĚT cca 2 hodiny a stojí 1.000 Kč za osobu. Cena trochu vysoká, ale v Norsku normální. Vy ty peníze za cestu dejte, protože budete unešeni. Trať měří 20 km, má 20 tunelů (18 kopáno ručně), převýšení 863,5 m ( 1:18). Vlak staví na vyhlídkové plošině, kde bude součástí vodopádu Kjosfossen.

Kjosfossen
Kjosfossen  •  Foto: mikeo

Po absolvování výletu se vracíme zpět, směr Bergen. Cestou nesmíte minout hotel Stalheim. Je zde vyhlídková plošina do údolí Stalheim - nejkrásnější pohled na světě! To není z mé hlavy, ale je to tak. Pokud budete větší skupina, počítejte se vstupným 30 NOK/osoba. Dolů se vrátíte po nejpříkřejší silnici Norska a snad i Evropy Stalheimskleiv (klesání 18 %). Cesta se šroubuje do údolí, kde jsou dva překrásné vodopády, které měří dobře přes 120 m. Jeden se jmenuje Stalheimfossen a druhý? Cesta dříve spojovala Oslo z Bergenem a byla to královská cesta.

Je 20.00 hod. a my se jedeme ubytovat. Kemp Tvindefoss pod překrásným vodopádem stejného jména. Hezké chatičky s kuchyňkou pro 4 osoby za cenu 400 NOK. Pozor, zde se již sprchy platí. Otužilci mohou vyzkoušet vodu (9°C).

Tvindefoss
Tvindefoss  •  Foto: mikeo

Bergen - druhé největší město Norska. Zde bude malinko problém s parkováním. Je dobré použít parkoviště u bergenského nádraží (cca 15 NOK/h) a dá se platit kartou. 90% všech věcí zaplatíte v Norsku platební kartou. Nejlépe Master nebo Visa. Co je v Bergenu k vidění. Jen ve stručnosti - Bryggen je stará čtvrť s domečky, které jsou barevné a krásně křivé. Jsou to repliky 300 let staré, neboť původní hansovní domy vyhořely. Jsou chráněné UNESCO. Kousek od nábřeží má kotviště největší trojstěžník světa. A když budete mít štěstí uvidíte zde kotvit i ponorku. Dále nesmíte minout bergenský rybí trh. Tolik čerstvých výrobků, ryb a produktů z moře, to jen tak v našich končinách neuvidíte.

Lanovka na horu Floyen (cca 30NOK), krásný výhled na Bergen a fjord. Krásné uličky Bryggen.

Staré přístavní hospůdky (WI-FI zdarma).

Jeden den na Bergen je málo, ale zde jsem byl již po páté, tak jsem to oželel. V okolí Bergen je spousta kempů, které ale okupují němečtí turisté posilněni alkoholem a to mi za pokažení cesty do ráje nestojí. Dá se ubytovat i v samotném centru Bergen za solidní cenu.

My ale jedeme dál po silnici E 39. Nalézáme velice pěkné ubytování v horské hotýlku Dyrkolbotn. Mezonetový pokojík s WC a sprchou pro 6 za 750 NOK (nedá se platit kartou).

Ráno vyrážíme ukrojit další část z naší cesty. Stále jedeme po silnici E39. Opět trajekt na cestě a to do Lavik za 183 NOK. Je to trajekt přes největší fjord světa Sognefjord.

Bryggen
Bryggen  •  Foto: mikeo

V Byrkjelo odbočíme na silnici č.60 směr Olden a dále pak k dalšímu cíli naší cesty - ledovcový splaz Briksdalbree (modrá šlehačka), který je jedním z 24 splazů ledovce Jostedalsbreen. Jostedalsbreen je největší pevninský evropský ledovec. Má cca 424 km2. Cesta od parkoviště trvá k ledovci asi 60 min. a je velice příjemná. Můžete si i pronajmout za solidní cenu vozítko, které vás vyveze až k ledovci. Cesta vede podél ledovcové řeky a pod krásným vodopádem. Až k vodopádu v roce 1760 sahal ledovec! Teď je o několik set metrů dál. Pod vodopádem je krásné jezírko s vynikající vodou. Nezapomeňte ochutnat. Na cestě jsou toalety, které se rozhodně nemusíte bát použít, ale po požití vody je rozhodně nebudete potřebovat. Až k ledovci se nesmí. Je velice nestabilní a obrovské kusy ledu se mohou odlomit každou chvíli, o čem jsme se přesvědčili! Ohromné hřmění a pak už nestačíte utéct! Nepodceňujte výstražné cedule!

My se vracíme zpět na silnici E39 a jdeme se ubytovat. Grodås camp - SUPER! Krásná chata v kempu pro 4 lidi za 300 NOK.

Bryggen II
Bryggen II  •  Foto: mikeo

Ráno vyrážíme vyhlídkový trajektem do Geiranger (nepamatuji si cenu ale cca 400NOK). Uvidíte nejznámější vodopády Sedm sester, Nevěstin závoj, Ženich. Z Gairanger jsme chtěli vyjet až na 1495m vysokou horu Dalsnibba , ale bylo hodně sněhu a silnice byla uzavřena v 1000. Ale i tak to byla hezká vyjížďka. Postavili jsme si sněhuláka a pokračovali jsme dál po silnici č.63. Po projetí Geiranger (nejfotografovanější fjord Norska) se začne silnice zvaná Orlí stezka šplhat k vyhlídce, odkud se vám ukáže překrásný pohled na vodopády, Geirangerfjord a Dalsnibba. Pokračujeme dál z Eidsdal za 129 NOK. Přeplavili jsme se na druhý břeh a jedeme k poslední naší zastávce k Trolí stezce. Překrásná silnice, která nás zavedla ze zimy kouzelného jara. Staví se zde nová vyhlídka, která vám ukáže Trolí stezku v plné kráse. Jsou to neskutečné serpentíny s malým poloměrem. Nejlepší zastávky jsou na začátku u restaurace, pak někde v polovině u vodopádu Stigfoss a dole na velkém parkovišti. Na Trolí stezce je i jediná značka v Norsku - Pozor Trol!

Frčíme hledat ubytování a nacházíme u lyžařského centra Dombås - Bjorkhol. Jak bych se sem hned nastěhoval. Nádherné chaty pro 6-7 osob s veškerým komfortem za 850 NOK.

Ráno vyrážíme směr Göteborg. Cestou se ještě zastavujeme v Lillehammer, ale jsme zklamáni a proto pokračujeme dál. Je to takové malinké a v TV to bylo takové impozantní. V Göteborg nalézáme příšerný 4*kemp za 3.000 ,-Kč! To bylo zděšení po těch nádherných kempech v Norsku, ale co, vyspat jsme se museli. Ráno směr přístav Hisingen a plavba lodí do dánského Frederikshavn za 2.205,- Kč. Trajekt pluje 4 hodinky a je velice příjemný. Z Frederikshanv to už máme jen 1150 km domů.

Briksdalbreen
Briksdalbreen  •  Foto: mikeo

Okruh, který zde popisuji z Mostu do Norska a zpět se dá ujet pohodlně za 10 dnů. V pátek odpoledne se vyjede, v sobotu ráno trajektem do Norska. V neděli začíná program. Do pátku se přepravíte do Göteborg. V sobotu vyplujete do Dánska a ze soboty na neděli jste zpět. Celá trasa měří po silnici 4270 km + něco po vodě.

Všem, kdo se bojí jet do Norska - NEBOJTE SE. Je to Ráj na zemi, ale i tak pamatujte. Příroda v Norsku začíná 100 km nad Oslem. A kdo nebyl na Lofotech, nebyl v Norsku.

Celá cesta ve 4 lidech nás vyšla na 7.700,-Kč/osoba (cena zahrnuje: nafta, výměna oleje a pojištění auta, jídlo z ČR, chléb v Norsku, ubytování, všechny trajekty, mýtné). Za tuto cenu vás žádná cestovka do Norska nezaveze!

Nezapomeňte, že Norsko je pro našince dost drahá země.

Dá se skoro všude platit kartou.

Co sebou: vařič, vhodné oblečení a pevnou obuv, pivo a jiné tekutiny, léky, drobné norské mince (rozměníte na lodi).

Hodně štěstí a věřím, že se v Norsku někdy setkáme.

Poslední aktualizace: 14.2.2024
Norskem za málo peněz na mapě
Autor: mikeo

Příspěvky z okolí Norskem za málo peněz

Bergen
Bergen založil na konci 11. století Olav Kyrre (Norský král 1066 …
Bergen se nachází v jihozápaním Norsku. Je to historické…
V nadmořské výšce 643 m. n. m. se vypíná hora Ulriken, což je nejvyšší ze…
Blízko města Bergen na Západním pobřeží Skandinávie v Norsku se nachází l…
Umíte si představit život v dešti? Vybaveni průvodci a černými zkušenostmi…
Do Norska a Norskem se dá cestovat různě. Nejčastější je asi cesta autem.…
Bergen leží na Západním pobřeží Norska. Ve městě najdeme pamítku zařazenou…
Bergen na Západním pobřeží Norska je druhým největším městem po Oslo v…
Do Norska můžete jet různě. Nejčastějším dopravním prostředkem bývá auto,…
>Bergen je město na západě Norska. Je světoznámý svým zařazením na seznam…