*
Ráno přichází naše letošní první seznámení s norskou vnitrostátní lodní dopravou. Trajektem z Mannheller do Fodnes přeplouváme Sognefjord, nejdelší fjord v Norsku, který je svou délkou 205 km zároveň druhým nejdelším fjordem na světě. Jeho strmé skalní stěny se vypínají do výšky 1700 metrů. Impozantnímu Sognefjordu se proto právem přezdívá Král fjordů. Opět jsme mile překvapeni, jak jim to tady dokonalo funguje. Vykládka přijíždějících automobilů, nakládka těch čekajících, do toho pěší a cyklisté, vše jde jak po másle. Kam se člověk v Norsku podívá, tam je voda, samá voda. Jsou sice místa na světě, kde voda chybí, ale při toulkách po Norsku člověk snadno podlehne iluzi, že je vody na světě více než dostatek. (foto 4001-4005)
(
https://www.turistika.cz/mista/obrazky-z-norska-sognefjord-nejdelsi-fjord-v-norsku/detail)
Dlouhé či široké fjordy, velká jezera, řeky, říčky i potoky a vodopády plné vody. Když spadne jenom několik kapek deště, tak je to výhra oproti celodennímu dešti či mrholení. Termín „počasí“ je v Norsku velice relativní. Sice tady také předpovídají počasí, ale za dalším kopečkem či u následujícího fjordu to může vypadat úplně jinak. Nebo může celý týden svítit sluníčko, jak jsme to zažili my. (foto 4006-4009)
A opět pokračujeme do kopce. Podél potoků a řek s peřejemi a vodopády. Brzy nás opět vítá zasněžená krajina. Vzduch je nasycený uklidňující vůní okolních zasněžených hor. Stačí se vžit do toho ticha, neskutečného ticha norské přírody a postavit si dalšího sněhuláka. (foto 4010, 4011)
Sněhu okolo silnice je opět více než dost. To se musí zdokumentovat. Stejně nám budou říkat, že jsme to upravili ve foto shopu. (foto 4012, 4013)
Norsko se nepočítá mezi velmoci v železniční dopravě, ale Flåmsbana je úžasný železniční unikát, jedna z nejhezčích železnic v Evropě.
Do malebné vesničky na břehu ramene největšího norského fjordu občas zavítají po Flamské železnice slavné osobnosti. Flåmsbana je strmá spojnice vesničky Flåm, ležící na břehu Aurlandsfjordu, s horským nádražím v Myrdal. Koleje začínají kousek nad hladinou moře a vedou až do nadmořské výšky 865 metrů. Vlak se po nich houpá jako trajekt na moři. Dvacetikilometrová trať má jedno z nejprudších stoupání na světě. V tom nej…místě je to neuvěřitelných 55‰. Po cestě je zastávka Kjosfossen s vyhlídkou na stejnojmenný vodopád. Fantom vlaku se s námi namáhavě prodírá skrz kopce a skály. Dvacet tunelů, díky kterým se trať stavěla dvacet let, určitě není málo. Ten nejdelší měří téměř 1,5 kilometru. První vlak se po kolejích projel v roce 1940, pravidelný provoz pro cestující byl zahájen o rok později. V roce 1944 vybudovali u vodopádu Kjosfossen vodní elektrárnu, díky které mohla být celá trať elektrifikována. Ženušce říkali, že si má vyfotit toho inženýra u dolní stanice. Že jste ho poznali? No nevím, Ingolf Christensen, který je považován za "otce" místní dráhy, zase není tolik známý. (foto 4018-4030)
(
https://www.turistika.cz/mista/obrazky-z-norska-vlak-z-flam-do-myrdal/detail)
*
Pokračování: https://www.turistika.cz/cestopisy/norske-putovani-mezi-63-a-58-rovnobezkou-v-gudvangen-stalheimskleive-tvinnefossfjels-hardangebrua-latefossen-svartevatnet-svandalsfossen-hjelmeland/detail
Poslední aktualizace: 5.8.2023
Norské putování mezi 63 a 58 rovnoběžkou – IV. (Sognefjord, Stegastein, Aurlandsvamgen, Flåmsbana, Kjosfossen, Turlidfossen, Lærdalstunnel, Skahjem Gard) na mapě
Diskuse a komentáře k Norské putování mezi 63 a 58 rovnoběžkou – IV. (Sognefjord, Stegastein, Aurlandsvamgen, Flåmsbana, Kjosfossen, Turlidfossen, Lærdalstunnel, Skahjem Gard)
Žádné příspěvky v diskusi, buďte první!