Největší český menhir "Kamenný pastýř" u Klobuk

Největší český menhir – „Kamenný pastýř“ u vesnice Klobuky – dokončení cestopisu.

Z výletu z Panenského Týnce – od nedostavěného kláštera Klarisek jsme se vydali se synem do vesnice Klobuky, u níž měl být poblíž největší český menhir.Trochu jsme bloudili,nemohli nalézt ten správný směr,protože jsme byli pro nás v neznámém kraji a značení nám nepřipadalo dobré.Ale nakonec jsme přece jen najeli tím správným směrem a mířili již z dálky k viditelnému kameni na poli s ohrazením…..

2.....
2.....  •  Foto: Bruklin

Řidiči jsou ale neukáznění a přímo v zatáčce a v mírném sklonu bylo zaparkováno auto a proti nám se řítilo další,které muselo rychle přibrzdit kvůli tomuto zaparkovanému,a nebýt jeho duchapřítomnosti dopadlo by to špatně.Byla vidět i jeho brzdná dráha na asfaltce.A hned by byl malér…No,člověk se nestačí divit neukázněnosti řidičů,ten dotyčný řidič zaparkovaného auta si třeba neuvědomil,že se někdo půjde podívat na menhir,ale byla neděle,den na výlety…….ale to vůbec není omluvitelné…

My jsme zaparkovali o kousek výš ve vyčleněném prostůrku akorát pro naše auto.A zamířili jsme k malým schůdkách,které vedly na cestu k místu,kde stál menhir.Nad schůdkami byla informační tabule o menhiru a dál pak zastřešené místo se stolem a lavicemi k posezení. Poté pokračovala cesta až k menhiru. Ten byl vysoký 3,5 m,půl metru byl zapuštěný do země a jeho váha se odhadovala přibližně na 5 tun dle informační tabule.

Když jsme k němu přicházeli,dělal na mě dojem lidské postavy,hlavy a těla,ale jak jsme byli již u něj,postava se nějak rozplynula a byl to jen kus kamene.On totiž z každé strany vypadal jinak.

Kámen je vybarven do hnědorezavotmavěčervené barvy,zkrátka se mě to zdála taková směsice ale do hodně tmava… Podle vojenské mapy ze 17 století je nesmírně starý.Údajně dle literatury prý několik tisíc let…to jsem se různě dočetla v různých zdrojích. Zkrátka bych řekla,že je to svědek kdysi naší moc dávné minulosti……. mělo tu také být i kdysi dávno okolo něj několik malých kamenů ale ty tu již nejsou. Možná že ten název Kamenný pastýř dostal i s těmi malými kameny,které jej kdysi obklopovaly. Dnes je ale obklopen dřevěnými kůly,což se mě velice líbilo,neboť je tím menhir zvýrazněn jako monument,kdyby tam stál jen sám v širém poli,nebylo by to ono.

Od něj bylo vidět široko daleko,ale protože byl mírný opar,viděly jsme jen obrysy něčeho neurčitého. Ale nedaleká ves Klobuky,ta byla krásně vidět a té vévodil v zeleni kostel sv.Vavřince.Viděli bychom toho více,snad i horu Říp,jak se píše v Informační tabuli,ale bohužel….

No a my jsme se ještě na rozloučenou s menhirem vyfotili a odešli k vozu. Cestou jsme míjeli další skupinku zájemců o menhir.

Poslední aktualizace: 5.6.2012
Největší český menhir "Kamenný pastýř" u Klobuk na mapě
Autor: Bruklin

Příspěvky z okolí Největší český menhir "Kamenný pastýř" u Klobuk

Klobuky
První písemná zmínka o obci je z roku 1226, kdy obec patřila Klášteru…
Poblíž obce Klobuky na Slánsku stojí největší český menhir, známý pod…
Kostel byl postaven na začátku 14. století a první písemná zmínka, která dokládá j…
Menhir Zkamenělý pastýř je největším menhirem, který se nachází na území České republiky. Jedná se o přibližně 3,5 metrů velký kamen…
Pojedete-li po silnici z Klobuk do Peruci na hranicích Středočeského a…
Putování začneme v obci Klobuky. Tato obec leží mezi městy Louny a Slaný. Cesta vede po místních silnicích z Klobuk přes Panenský…
Malou vísku Třebíz s necelými dvěma sty obyvatel najdeme zhruba 8 km od…
Trasa naučné stezky „Putování okolo Třebíze“. Díky zachovalé návsi s…
Jedeme-li po hlavní silnici z Loun na Prahu, mineme po pravé straně obec Třebíz. Pro většinu lidí je to tuctová obec, která přece…
Třebíz najdete na rychlostní silnici z Prahy do Chomutova, osm km od…
Obec Třebíz leží přímo na rychlostní silnici č. 7. Praha - Slaný - Loun…
Třebízská obdélníková náves si zachovala původní vzhled především díky…
Obec Třebíz se nachází v okrese Kladno, kraj Středočeský, zhruba …
Na Slánsku je mnoho krásných dřevěných zvonic a patří k historicky nejcennějším u nás. Zvonice mívají jeden nebo více zvonů. …
Tento pomník, který nalezneme mezi Perucí a Vraným, zde byl postaven v…
Při svých toulkách po stopách napoleonských válek a bitvy u Chlumce jsem zjistil, že další památné místo je nedaleko Peruce. Pomník…
Obec Zichovec leží 13 km severozápadně od města Slaný, v blízkosti…
Panenský Týnec - kaple sv.Jana Nepomuckého
Panenský Týnec-kaple sv.Jana Nepomuckého               Historie kaple sv.Jana Nepomuckého není až tak přesná a tudíž kdo ji postavil a kdy lze se…
Obec v dávných dobách ležela na tzv."Královské cestě" z Prahy do Lipska. Dnes je v obci k vidění Kostel sv. Jiří na návsi s…
Vozem nebo autobusem,vlak tam nejezdí.Nejbližší zastávka 4km…