Návštěva hodonínské ZOO

Na loňský svátek 17. listopadu, připadajícího na pátek, jsem podnikl cestu do Křtin, navštívil jeskyni Výpustek a stavil se ve Vyškově u přítele Honzy. Bláhově jsem si myslel, že budu po té štrece zbytek víkendu už odpočívat. Jenomže ženuška mne večer po příjezdu překvapila přáním navštívit město Hodonín a jeho ZOO, neboť prý má být v sobotu ještě hezky.

Nu což – přání se mají plnit nejen o vánocích... a přání našich manželek pokud možno ihned (kdo by to pak s nimi jinak vydržel) - takže co?

Jedeme!

Naštěstí není dnešní cestování nijak dlouhé: stačilo se jen ze Zlína trolejbusem dopravit do Otrokovic, nasednout do povozu na kolejích a za půl hodinky se za okny na nádražní budově objevila cedule s nápisem Hodonín. (Upozornění: Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají – se bohužel neozvalo. Taky jsme sem nepřijeli metrem, ale rychlíkem, že ano?)

Pozdně podzimní obloha je dnes skutečně přívětivá, a tak se pod ní sídlištěm přesunujeme na sever, kde se má za novou sportovní halou na okraji lužního lesa nacházet i hodonínská ZOO.

Je tam!

Akorát nás trošku zarazí, jak je její areál maličký. Sedm a půl hektaru opravdu není bůhvíjak velká plocha, ale přesto se sem vleze na 700 chovanců, zastoupených ve 170 živočišných druzích. K nejoblíbenějším a nejcennějším patří šimpanzi, drápkaté opičky a kočkodani zelení. K těm nejobdivovanějším (a nejnebezpečnějším) pak párek „bílých lvů“ - Nadira a Samba z Jihoafrické republiky, tygři ussurijští s mládětem a žralok černoploutvý. Ten je kromě Hodonína u nás chován už jen v ZOO na Svatém Kopečku nad Olomoucí. Titul nejkrásnějšího „Missáka“ z opeřenců si už delší dobu nenechá vzít tukan obrovský, ale toho jsme bohužel viděli jen na obrázku vyvedeném před ZOO na vlnitém plechu, neboť zrovna chudák trčel někde v karanténě.

Ještě před zakoupením lístků přistupujeme k informačnímu panelu a orientačnímu plánu zahrady a seznamujeme se s její nedlouhou historií.

Na jejím počátku stál nápad, zbudovat v Hodoníně zařízení, které by zpříjemnilo a obohatilo život občanů a příznivě působilo na děcka ve škole k jejich vztahu k přírodě. Projekt byl schválen v roce 1973 a o čtyři roky později byl areál otevřen veřejnosti. Od r.1982 už je veden jako zoopark a o deset let později se může pochlubit titulem Zoologická zahrada.

Od té doby prošla velkou rekonstrukcí a krom proměny výběhů v ní byly vystavěny i nové pavilony. Můžeme zde navštívit pavilon exotického ptactva, primátů, terárií, akvárií či pavilon s plameňáky. Navíc se ZOO může pochlubit výběhy velkých kočkovitých šelem a vzdělávacím centrem. Z jeho ploché střechy, kde se dá posedět, je na již zmiňované „přerostlé kočičky“ do jejich výběhů skvělý výhled.

Posedět se na zahradě dá samozřejmě také u dvou bufetů, no a malí neposedové se mohou vyřádit na několika dětských hřišťátkách. A po zklidnění navštívit tzv.dvorek a tam nenechavými prstíky ošmátrat živá domácí zvířátka.

Jak jsme se dál dozvěděli, v současnosti u ZOO v korunách stromů vzniká 3D Bludiště, na kterém se vyřádí hlavně děti: dřevěnými lávkami s cestami ve výši 4 až 10 metry se budou proplétat mezi dřevěnými „stavbami“, ukotvenými ve stromech.

Tak, přečteno - a teď už zakoupit biléty a hurá dovnitř!

Říká se, že co je malé, je i milé a prohlídka nás opravdu nezklamala. Doufám, že některé živočichy, kteří si v okukování lidmi přímo libují, ani pohled na nás.

Nevím jak je to s rybami, hady a jinými plazy, ale třeba některé ptactvo se nechá obdivovat moc rádo. Své by o tom mohli vyprávět papouši a plameňáci, ale ti jsou spíš exhibicionisté.

Když už jsme u těch ptáků, překvapila mne reakce jakéhosi jeřába (či co to bylo): prostrčil jsem aparát mříží, chtěje párek vyfotit, ale sameček družku zakryl svým tělem a výhružně na mne cosi zaskřékal.

I když řeči ptactva nerozumím, určitě se o žádnou lichotku nejednalo, takže jsem se omluvil – Neboj, ptáku, tu samici si klidně nech, mně stačí ta moje! - a hodil čelem vzad.

Dále jsme obdivovali živočichy chované v akváriích a teráriích, výběhy s velkých koček, lamy, velbloudy, kozy a jiná přítulní zvířátka, až jsme přišli k pavilonu opic.

Zlatým hřebem naší prohlídky se stal pohled do zaskleného výběhu se šimpanzi. Jeden z nich se vyvaloval na hamace, zavěšené mezi stromy a byl přikryt starou pokrývkou. Tu mu kapna spadla dolů na zem, opičák seskočil a přehodil si ji přes plece. Takto přioděn vkráčel volným průchodem do sousední klece, přisedl k dalším druhům a tou pokrývkou jednoho z nich (možná ji?) láskyplně přikryl. Pak usedl a rozhazujíc dlouhýma rukama, zahájil se svými druhy dlouhou diskuzi.

Při pohledu na ně až jednoho zamrazilo, jak moc jsou tahle zvířata svým chováním nám lidem podobna: tady by stačilo jen je trochu přiobléct, do tlam zasunout hořící cigára, do pracek podat po kelímku s pivem... a byl by to výjev jak z kterékoliv naší hospody!

My dva jsme šimpanzům zamávali na pozdrav a nadmíru spokojeni opouštíme hodonínskou ZOO a zamíříli směrem na jih do centra města...

Poslední aktualizace: 3.6.2018
Návštěva hodonínské ZOO na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Návštěva hodonínské ZOO

ZOO Hodonín
Je pondělí, většina kulturních památek má zavírací den, proto mám…
Hodonínská ZOO je menší, ale oblíbená. Je rozložena na severozápadním…
Jednu z nejmladších ZOO v ČR, založenou roku 1975 na severozápadním…
Zoo nájdete kúsok od slovenských hraníc v príjemnom tieni lužného lesa.…
Hodonínský Mariánský morový sloup stojí na Masarykově náměstí u farního kostela sv. Vavřince. V roce 1716 jej zbudoval brněnský…
Muzeum naftového dobývání a geologie Kasá…
Město Hodonín nabízí kromě monumentálního Mariánského morového sloupu na Masarykově náměstí ještě celou řadu dalších zajímavých…
Muzeum naftového dobývání a geologie v Hodoníně je jedinou expozicí svého druhu v České republice a v okolí města probíhaly i první pokusy a p…
Další přeshraniční trasou je nenáročný výlet z moravského Hodonín…
Trasa výletu začíná na hodonínském nádraží a odtud pokračujeme po…
Nachází se na ulici Wilsonově před železniční stanicí u hotelu…
Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k…
Trasa výletu začíná na vlakovém nádraží v Hodoníně. Celou trasou…
Hodonínské studánky a sv.JanTentokrát se vypravíme do dubových lesů v…
Trasa výletu začíná u železniční stanice v Hodoníně a směřuje po …
Turistické rozcestí Za Červenými domky
Jedná se o nejvýznamnější turistické rozcestí v Hodnínské Doubravě. Na malé světlině uprostřed rozlehlého lesního celku se zde setkávají a rozbíhají…
Nachází se uprostřed města a bezprostředně navazuje na…
Hodonín je rodištěm prvního československého prezidenta T.G. Masa…
Nachází se nedaleko vlakového nádraží u náměstí 17.listopadu na nároží Národní třídy a Blažkovy ulice. Kromě stálé expozice členů SV…
Galerie výtvarného umění v Hodoníně, která byla založena roku 1…