Naučná stezka Sivá brada-Dreveník

Chcete-li poznat překrásnou spišskou přírodu a seznámit se taky se spišskými památkami zapsanými do seznamu Světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO,tj. se Spišskou Kapitulou,Spišským Podhradiem,Spišským hradem a kostelem sv. Ducha v Žehre,vydejte se na naučnou stezku Sivá brada-Dreveník.Zde je její trasa:Sivá brada-Spišská Kapitula-Spišské Podhradie-Spišský hrad-Sobotisko-Dreveník-Hodkovce-Žehra.Je to celkem 14 pohodových kilometrů nepatrným převýšením,můžete klidně vzít sebou na tento výlet i děti.Spišský hrad,jeden z největších hradů v Evropě se jim bude určitě líbit.

Naučná stezka začíná na travertinovém pahorku Sivá brada,nedaleko Spišské Kapituly.Ranní červnové slunce ozařuje malebnou krajinu,nikde ani živáčka, jen poutní kaple sv. Kříže na Sivé bradě vybízí k modlitbě a zamyšlení…A pak jsem se již vydal na naučnou stezku.Na jejím počátku vyvěrá minerální pramen a kousek dál se nachází Jezírko v trávě.Pak okolo kaple sv.Jana jsem se dostal k vrchu sv.Martina,na kterém stojí církevní osada Spišská Kapitula.V katedrálním chrámu sv.Martina biskupa mě zaujal vzácně zachovalý soubor pozdně gotických křídlových oltářů a románská socha Leo albus-Bílý lev.Ze Spišské Kapituly cesta klesá do městečka Spišské Podhradie.Zde je taky několik hodnotných památek,například Kostel Narození Panny Marie opevněny hradbou,mariánský sloup na náměstí se sochou Immaculaty,nebo kostel sv. Jana z Boha a klášter milosrdných bratří.A pak již cesta stoupá majestátnímu Spišskému hradu,vždyť taky patří k nejstarším a nejvýznamnějším hradům v Evropě.Muzeální expozice představuje dějiny hradu a středověkých zbraní.Další cesta vede k travertinovým pahorkům Sobotisko a Dreveník.Na Dreveníku jsou romantické skalní věže a taky kamenolom,neboť travertin slouží nejenom jako stavební,ale taky jako ozdobný kámen.Z Dreveníku jsem šel cestou dolů do obce Hodkovcea kolem kaštěla s parkem jsem došel do obce Žehra.Zde stojí kostel sv.Ducha se vzácnými gotickými malbami a barokním zařízením.A ještě jednu radu,vyjděte na naučnou stezku hned ráno,chcete-li vstřebat všechnu tu přírodní a historickou krásu,potřebujete na to celý den.

Poslední aktualizace: 29.7.2008
Naučná stezka Sivá brada-Dreveník na mapě
Autor: jglet

Příspěvky z okolí Naučná stezka Sivá brada-Dreveník

Spišské Podhradí
Spišské Podhradí bylo původně staré sídliště pod Spišským hradem. Patřílo…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji…
Po pěti dnech cestování, převážně po dřevěných kostelících, se loučíme s o…
Spišská kapitula byla roku 1948 připojena k Spišskému Podhradí. Městečko…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplánovali na 5 - 6 týdnů. Chceme si udělat nějakou túru v…
Vyrazili jsme na nejrozsáhlejší památku střední Evropy- Spišský hrad.…
Nedávno jsem probíral archiv a přitom objevil materiály z naší, dnes již…
Podíváte se na Spišský Hrad který je nejrozsáhlejší hradní…
Jedeme na dovolenou na Slovensko. Jsme oba v důchodu, tak jsme si ji naplá…
Rozsáhlé zříceniny Spišského hradu se malebně rozprostírají na kopci…