Na zámek do Náměšti nad Oslavou a procházka Třebíčem

Naši dnešní malou ochutnávku skvostů Vysočiny začínáme v městečku Náměšť nad Oslavou. Od vlakového nádraží se kousek "svezeme" po červené značce do centra obce, kde procházíme Komenského a Masarykovo náměstí - ( obě ulicového typu) - až k raně baroknímu kostelu sv.Jana Křtitele. Oba jsme s Janou tak trochu nešťastni z dnešního počasí a osvětlení. Zatím je sice jakžtakž hezky a po nebi se honí mraky, odpoledne se má ale zatáhnout a prý bude i pršet. No a co se týče toho osvětlení, tak samozřejmě jak kostel, tak i nádherný barokní most přes řeku Oslavu za ním a dominanta městečka - zámek na zalesněném hrbu nad řekou - jsou v silném protisvětle ! (Takže stvořit foto bez "vypáleného" nebe prostě nelze...) Starý kamenný most má celkem 7 oblouků a zdobí ho velké množství soch světců (rovných 20). Most s mohutným zámkem v pozadí tak působí přímo pohádkovým dojmem !

Foto: Franta

Následuje zdolání krpálu hodně strmým asfaltovým chodníkem až po budovy zámku a parkovou úpravu před ním. Vcházíme na nádvoří, kde se zrovna odbývá svatba a novomanželé i s příbuzenstvem se fotí na mohutném dvojramenném schodišti. Ona i rozlehlá budova zámku působí mimořádně mohutně. Na místě původního gotického hradu, který byl založen pány z Lomnice a byl mnohokrát rozšiřován a přestavován, vznikl s využitím některých částí hradu renesanční zámek. Další majitelé -Žerotínové - podporovali Jednotu bratrskou a dokonce jim přímo na zámku dovolili využívat tiskárnu. Později přestěhována do nedalekých Kralic a tam taky vznikl i nejslavnější bestseller té doby - slavná Bible kralická. Víte, že toto dílo zestávalo ze 6 svazků ? Roku 1760 tu hodně hořelo a veliký zámek dostal barokní kabát, mnohé části byly upraveny a původní ráz mohutné pevnosti se stal minulostí...Po 2.světové válce byly některé místnosti v 1.patře upraveny jako letní sídlo prezidenta E.Beneše, později zřízen prohlídkový okruh, který má možnost vidět i dnešní turista.

V pokladně si kupujeme lístky a protože máme ještě asi 20 min čas, scházíme po schodišti do bývalého hradního příkopu a jdeme omrknout menší parčík pod nejvyšší stěnou zámku. Vlastní prohlídku začínáme na překrásném arkádovém nádvoří, pak už výstup do 1.patra a zde nás napřed čeká překrásný Čajový salon, následují menší i větší pokoje a komnaty, jejichž stěny zdobí převážně kolekce vzácných tapisérií, které jsou "poznávací" značkou zdejších interiérů. V místnostech dále uvidíme ukázky uměleckého nábytku a předmětů, používaných původními majiteli - tato instalace je ale víceméně náznaková. V každé komnatě pak visí od stropu nejméně jeden křišťálový lustr, z foukaného i štípaného skla. Kupodivu většina z nich není dílem českých mistrů sklářů . Každá komnata byla vytápěna krásnými kachlovými kamny, které mají samozřejmě taky místnost od místnosti jinou podobu. Dále nás zaujme pracovna prezidenta Beneše a úplně na závěr scházíme dolů na nádvoří a po točitém schodišti se dostáváme do výstavních prostor, kde probíhá aktuálně výstava Osvětlení v průběhu věků. Jako zlatý hřeb nás na závěr čeká prohlídka mimořádně rozlehlé prostory knihovny s válenými klenbami a freskovou výzdobou a čítárnou, která dostane každého milovníka umění téměř stoprocentně na kolena !! ( Málem bych zapomněl na samý úvod prohlídky zámku, kdy jsme navštívili hradní kapli sv.Václava, nádherné oltáře a sochy světců sem byly přemístěny z bývalého kláštera, patřícího řádu kapucínů...)

Loučíme se s krásným zámkem a spěcháme přes městečko zpět na nádraží, aby nám neujel vlak do Třebíče. Když přecházíme po mostě přes Oslavu, mohu si jen s bolestí v srdci představit, jakými krásnými místy voda v nedalekých kaňonech Oslavy a Chvojnice protéká, ale není v lidských silách za 1 den vidět vše !!!

Foto: Franta

Vlakem do Třebíče je to slabá půlhodinka cesty přes půvabnou krajinu Vysočiny s četnými mezemi, alejemi stromů a Rybníky. Město nás vítá už silně zataženou oblohou a na jeho letmou prohlídku máme vymezen čas pouhých 3.hodin ! A tak rychle z nádraží dolů do centra, rozkládajícího se poměrně hluboko v údolí okolo řeky Jihlavy. Napřed nás vítá jeden místní obyvatel - roztomilá bílá kočička, která má jedno oko žluté a druhé má zbarveno do modra - vidíme kostel s věží a vyhlídkovým Ochozem a o kousek dál přecházíme křižovatku.( Milí občané Třebíčtí, nechte si spravit semafory, přecházet cestu v silném provozu bez zapnutých světel je děs a běs !) V malém parčíku vidíme krásné erotické sousoší pištce a mladé dívky. Uličkou s už hezkými a starobylejšími domy se dostáváme k nárožnímu domu s překrásnou sgrafitovou výzdobou. Protože sebou nemáme plánek města, můžem jen hádat, že se asi jedná o tzv.Černý dům - v současnosti se mu bohužel opravuje střecha. Třebíčské Karlovo náměstí je překvapivě rozlehlé, není to ale žádný pravoúhlý čtverec, ale obdélník a ještě jaksi do "zatáčky". Jeho prohlídkou nyní nemarníme čas - to si necháme až na konec - nyní spěcháme na most přes Jihlavu a na "návštěvu" rozsáhlé a zachovalé židovské čtvrti. Ale už z mostu cítíme veliké rozčarování - nábřeží po proudu řeky vypadá jak po leteckém náletu !! Všude rypadla, dělníci a nábřeží se po obou stranách řeky opravuje, bohužel i ta část pod židovskou čtvrtí. Procházíme si jednu hlavní a několik menších uliček zdejšího bývalého ghetta. Je to hezké, romantické, ale hodně domů ještě musí na opravu počkat. Náladu ze zážitku nám začíná kazit počasí - obloha je kovově šedá a směrem k zemi vysílá první dešťové kapky ! Přes cestu a k další dominantě města Třebíče - budově zámku s muzeem - ( prý to dříve býval klášter, patřící řádu benediktínů) - a k nádherné bazilice sv.Prokopa. Při našem dnešním "štěstí" se už ani nedivíme, že i zámek je pro veřejnost uzavřen - ( taky se opravuje ) - a tak si aspoň obcházíme impozantní a skvostnou budovu baziliky. Na terase před ní se nachází novodobá bylinková zahrada a všechny záhonky opatřeny cedulemi. Z terasy pak máme nádherný výhled nejen na historickou část města. Poté si ještě procházíme část parku nad zámkem a po chodníčku scházíme k řece Jihlavě.

Po mostě opět na druhou stranu a jdeme se podívat kousek po nově zbudovaném chodníku proti toku řeky, odkud se nám otvírá nejhezčí výhled na zámek a baziliku. Nedaleko od nás krouží po hladině řeky žlutý člun a neznámý borec do vody umisťuje nahé figuríny muže a ženy - ře by recese ??? Z protějšího břehu je povzbuzován halasným křikem fandících kamarádů, studentů...

Úplně na samý závěr pobytu v tomto městě si obcházíme kolem dokola to velikánské třebíčské náměstí. Mají tu i historické domy a dostatek restaurací se zahrádkami, my ale přes velký hlad a " smed" nenavštěvujeme žádnou z nich, ale vracíme se do kopce těsně pod nádraží k hostinci, jehož vývěsní tabule s neodolatelně nízkými cenami za jídlo je pro nás velikým lákadlem...

Foto: Franta

Manželka si dává přírodní řízek s rýží, já klasický bůček se zelím, pak máme ještě každý velikou kofolu a kafé a za to vše platíme jen 181 korun!!! Protože vedle řvala televize a já jsem poněkud nahluchlý z poslechu "bigbítu", slyšel jsem číšníka říkat 189 kč. A tak aby měl nějaký "tringelt", tak jsem cenu zaokrouhlil na 195 korun! Číšník na mne hodil nevěřícný Pohled a převelice mi děkoval, Jana vybuchla v hlasitý chechtot a když jsme vycházeli ze dveří ven, tak mi číšník a i jedna servírka ještě jednou hezky poděkovali... ( Ano, takových blbců z Valašska, kteří dávají spropitné celých 14 korun,tu za rok asi moc neuvidí !!!! )

Ale to už se definitivně loučíme s centrem této části Vysočiny, sedáme do osobáku a následuje úmorná cesta až do Brna a zde přestup na rychlík a přes Břeclav a Otrokovice domů do Zlína...

Poslední aktualizace: 18.5.2011
Na zámek do Náměšti nad Oslavou a procházka Třebíčem na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Na zámek do Náměšti nad Oslavou a procházka Třebíčem

Procházka městem Náměšť nad Oslavou
Na okraji Vysočiny, západně od Brna jsme navštívíli malé město r…
Jedeme vlakem či autobusem do Náměšti nad Oslavou, hned kousek pod…
Výstavbou nového hřbitova začátkem 19. století se majitelé…
Spojte pobyt ve špičkově vybaveném…
Přijďte načerpat vánoční atmosféru a vyrobte netradiční dárky pro…
Náměšť nad Oslavou leží na Jižní Moravě, západním směrem od Brna. Město s…
Tato barokní Kaple tvoří centrální část souboru budov špitálu sv.…
Popis trasy naleznete na adrese:http://ondra-pdvyv.wz.cz/odkazy/L-S.htm …
Turistické rozcestí Náměšť nad Oslavou, žst.
Turistické rozcestí se nachází na Nádražní ulici asi 100 m od nádražní budovy. Prochází tudy červeně a zeleně značená turistická cesta a…
V první polovině letošního března jsme vymýšleli jarní výlet, a protože…
Nachází se bezprostředně před vlakovým nádražím. Na okružní komun…
Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k dispozici tyto s…
Byl postaven na základech původně románského kostela v barokním sloh…
Nachází se v historickém jádru města na Masarykově náměstí. Původně rene…
Po zrušení kláštera Kapucínů (v roce 1784), dal zde hrabě Jindřich Vilém …
Toto krásné barokní sousoší se nachází uprostřed Masarykova náměstí v centru města. Pochází z roku 1715 a jeho autorem je sochař…
První zmínka o faře v Náměšti pochází z roku 1345. Dnešní…
Zámek stojí na zalesněném kopci nad levým břehem řeky Oslavy. Z…
Nachází se mezi náměstím a zámkem a přechází zde řeku Oslavu. Nec…
Zámek v Náměšťi nad Oslavou
Původní mohutný a rozlehlý dnes státní renesanční zámek vybudova…