Muchovo Ivančicko a jeho okolí, část I. (Dolní Kounice, Ivančice, Řeznovice)

Název tohoto cestopisu je možná trošku zavádějící a ne zcela přesný, ale je nezpochybnitelným faktem, že pouze toto město a přilehlé Řeznovice jsme během naší cesty navštívili hned dvakrát. V každém případě se ale jednalo o jednu z výprav, na kterou dodnes vzpomínám nejraději. Možná i proto, že jsme během ní viděli věci nevídané a slyšeli báje neslýchané (no prostě jsme poprvé viděli Muchovu Slovanskou epopej a jeden krásný gotický klášter, resp. to, co z něj zbylo). A hned na úvod bychom si ještě měli prozradit, že se jedná o cestopis téměř ve stylu RETRO, protože se v něm vrátíme do památkových Dnů evropského dědictví, které proběhly v polovině září roku 2007.

Popis přesunu v kombinaci vlak – kolo vynecháme a začneme hned v místě naší první zastávky, kterou jsem já osobně považoval za hlavní klenot celého programu. Naším cílem byly Dolní Kounice, vinařské městečko s 2.500 obyvateli. A hned jsme zamířili ke zdejší raně barokní synagoze (jedna z nejstarších na Moravě, postavena v letech 1652 až 1655). A návštěva této stavby s galeriemi a barokní výmalbou, občas označované za maurskou renesanci, nám přinesla první nemilé překvapení: Přesto, že na internetu všude uváděli volné vstupy, chtěli tady po nás peníze. Šlo sice jen o pár desetikorun, ale nepotěšilo to. Horší ovšem bylo, že po nás ve finále chtěli peníze úplně všude, takže nás tento jihomoravský výlet přišel až nečekaně draho. To jsme ale v té chvíli ještě nemohli ani tušit …

Ivančice
Ivančice  •  Foto: markyz63

A abychom ty židovské památky vzali jedním „šmahem“, zašli jsme si rovnou na zdejší židovský hřbitov založený roku 1680. Hřbitov se nachází nad někdejším ghettem, najdeme na něm asi 1.500 barokních a klasicistních náhrobků, z nichž nejstarší pochází z roku 1688. Tím jsme měli první kolo splněno a vydali jsme se ke zdejšímu zámku, který býval původně goticko – renesančním hradem italského kastelového typu. Tento komplex byl v době naší návštěvy zpřístupňován jen velmi vzácně, takže jsme na prohlídku opravdu spěchali. A stálo nás to 2x tolik co synagoga.

Hradní nádvoří a brány, barbakan s erbem Dietrichsteinů, vnitřní dělostřeleckou baštu i obvodové hradby jsme ještě viděli zdarma, ale pak jsme se již stali milými platícími. Ocitli jsme se v části, která se v 16. století stala renesančně – manýristickým zámkem (s pozdějšími barokními úpravami). Čekal nás velký Rytířský sál předchůdců jednoho fotbalového „zázraku (Drnovických z Drnovic), který zaujal zejména vzácnou neckovou klenbou, cenné pozdně gotické fresky v Zelené komnatě umístěné v nárožní baště, pohled do kaple i na unikátní točité schodiště z poloviny 16. století nebo silně poškozené zámecké chodby. A také tuny a tuny betonu, který zde „moudrý“ bolševik svého času nastříkal na stěny. A také se nám naskytl pohled shůry na klenot dne, který nás čekal za chvíli.

Řeznovice
Řeznovice  •  Foto: markyz63

Tím skvostem byla romantická zřícenina kláštera premonstrátek zvaný Rosa coeli, tedy Růže nebeská. Klášter byl založen v II. polovině 12. století a zdejší hrad byl o něco později vybudován kvůli jeho ochraně. Nakonec ale vedl i k „neromantickému“ konci nejstaršího ženského kláštera na Moravě. Řádové sestry prý s mužskými obyvateli města i hradu hřešili natolik často a kvalitně, že místní ženy položily manželům nůž na krk (některé možná nejen obrazně), a tak na počátku 16. století došlo k vypálení a poboření sídla veselých jeptišek, kterým se prý říkalo klášterní víno milující hradní souložnice (ještě dávno předtím ale totéž zvládli husiti). Tak nám to alespoň popsali prapotomci hříšných lidí města dolnokounického …

Takže jsme kráskám u vchodu odevzdali další peníze (za co si pak ale má kultury a památek milovný člověk nakupovat chlast a cigára) a zakoupili si u nich i láhev červeného „klášterního“ vína a šli nasávat … samozřejmě atmosféru místa. A mě osobně hodně zajímalo, co všechno se dochovalo z období gotické přestavby, která zde proběhla v letech 1330 až 1400. A ke své nepopsatelné radosti jsem byl odměněn měrou vrchovatou.

Ambit křížové chodby s dochovanými žebrovými klenbami mě uhranul natolik, že jsem ho odmítal opustit. A to se mohlo i do patra a nárožní kaple (pův. kapitulní síň). Kdyby mě kolega neodlákal za pomoci vína so někdejší chrámové lodi klášterního svatostánku Panny Marie, asi bych tam zůstal dodnes. Navíc lze zříceninu kláštera považovat i za lapidárium, takže bylo pořád co hledat, nacházet a obdivovat.

Klášter byl prošmejděn, láhev dopita a nastal čas k přesunu. Poprvé nás čekaly Ivančice (město, téměř 10.000 obyv.), kde jsme ovšem plánovali zatím jedinou „atrakci“. Tou byla návštěva zdejšího farního kostela Nanebevzetí Panny Marie a výstup na chrámovou věž, což znamenalo zdolat 140 strmých dřevěných schodů. Kostel je trojlodní, jeho mobiliář barokní, ale výrazných stop původní gotiky 80. let 15. století je zde k vidění poměrně hodně. A ona – původně samostatně stojící – věž pamatuje dokonce 13. století (její současná podoba je však již výsledkem několika úprav z let 1591 a 1853).

Prošli jsme se ještě po – a kolem – Palackého náměstí, ale nebezpečně se horšící počasí nás donutilo pokračovat dál. Do cesty se nám ovšem brzy „připletly“ Řeznovice (vesnice, necelých 400 obyv.) s kostelem sv. Petra a Pavla. Jedná se o krásnou románskou stavbu z I. poloviny 12. století -  a takové u nás na severu nemáme. Kostel byl postaven za údělného knížete Konráda v letech 1120 až 1150 a dodnes zde můžeme vidět původní apsidový presbytář s fragmenty pozdně gotické freskové výzdoby z poloviny 15. století.

Závěr dne tvořila cesta podél toku řeky Jihlavy, podjetí zříceniny hradu Templštejn a ubytování se v nedalekém kempu s LDT. Sice zde měli jen 1. TV program (takže jsem neviděl fotbal), ale do chatky nezatékalo, zatímco teplá voda ve sprchách i studené pivo v občerstvovně teklo přiměřeným průtokem. Žádný bujarý večírek jsme si ale dovolit nemohli, protože program následujícího dne byl opět více než bohatý …

Poslední aktualizace: 16.9.2021
Muchovo Ivančicko a jeho okolí, část I. (Dolní Kounice, Ivančice, Řeznovice) na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Muchovo Ivančicko a jeho okolí, část I. (Dolní Kounice, Ivančice, Řeznovice)

Pension Rosa coeli v Dolních Kounicích
Pension Rosa coeli se nachází v romantickém prostředí bývalého kl…
Zámek je významnou památkou města Dolní Kounice na Brněnsku v…
V Dolních Kounicích, na pravém břehu řeky Jihlavy se nachází…
Na hlavní vyhlídku na město, která se otevírá od kaple sv. Antoní…
Tento novorenesanční objekt z let 1877-79 nahradil starší kostel, který…
Jednou z dominant města Dolní Kounice je i výrazná vyvýšenina Sva…
Informační centrum se nachází v centru na hlavním Masarykově náměstí v…
Zdejší křížová cesta, která má celkem 14 objektů zděných výklenko…
Při naší cestě po Moravě se stále pohybujeme jižně od Brna. Moc to tady…
Dolní Kounice leží na Jižní Moravě, jihozápadně od města Brno. Dolní Koun…
Poutní Kaple sv. Antonína se vypíná na kopci nad řekou Jihlavou a obcí Dolní Kounice, viditelná z širokého okolí. Od řeky k ní vede…
Víno na Dolnokounicku se začalo pěstovat se vznikem a existencí kláštera Rosa Coeli. Prvé zmínky o vinicích lze vysledovat z let 1202-1240. Například…
Poutní kaple sv. Antonína Paduánského (místními lidově zvaná Antoníček) je jednoduchá barokní stavba na kopci…
Nachází se v centru města poblíž Masarykova náměstí naproti budov…
Autem do Dolních Kounic navštívit klášter Rosa coeli. Kousek od B…
Rozcestník stojící na okraji Masarykova náměstí v centru Dolních Kounic ukazuje směr zde procházející červené turistické trasy.…
Po prohlídce kláštera Rosa Coeli v Dolních Kounicích jsme ještě j…
Židovská synagoga byla postavena v roce 1652–1655 v raně barokním slohu a patří k nejstarším synagogám na Morav…
Interiér novorenesančního kounického farního kostela sv. Petra a Pavla je sice zařízen převážně novodobě, ale přesto stojí za to si…
Byla postavena v letech 1652-55 v raně barokním slohu a patří k n…