Motol - PkP

. . Motol leží v horní části toku Motolského potoka vytvářejícího údolí táhnoucí se od Vltavy k východu přes Košíře a Smíchov. Centrální část čtvrti se nachází při dnešní ulici Za opravnou, tedy poblíž nájezdu z Plzeňské ulice na Bucharovu a Kukulovu. U odvrácené strany tohoto nájezdu je tramvajová a autobusová centrální zastávka Motol sloužící rovněž pro přestup mezi řepskou tramvajovou tratí a autobusovými linkami, jež právě proto sjíždějí z Kukulovy vlevo, aby se podjevše nadjezd spojující horní ulice vrátily nahoru k pokračování po Bucharově; na druhou stranu jezdí jednoduše přímo dolů a nahoru. Na zastávku Motol byla před časem ještě prodloužena autobusová linka 347 končivší na Bílé hoře; bohužel bylo rozhodnuto o zvýšení významu této linky, při němž nahradila někdejší 357 a 358 a na druhé straně byla prodloužena na Zličín; sice se nejedná o jedinou linku PID, jež projíždí obcemi mimo město vracejíc se zpět do Prahy, ale zde je nelogické, že jezdí ze Zličína a na opačné straně končí v Motole místo toho, aby pokračovala na sotva 3 km vzdálené Nové Butovice; zajímavé je, že se ze žádné mapy nedočtete, jak se tato linka v Motole otáčí; ona přitom jednoduše zahne vlevo po Plzeňské, kde se má manipulační zastávku a pak se otočí přes středový pás do protisměru. Hlavní dopravu do Motola tedy zajišťuje tramvajová trať od stanice metra B Anděl - tato sem vede již řádně dlouho proto, že kousek východně od centra Motola stojí tramvajová vozovna, k níž ještě před prodloužením tratě do Řep jezdila linka 7; dnes už je obratiště v areálu vozovny jen příležitostné a zatahovací.

Nejvýznamnější památkou Motola je bezpochyby zámek při ulici Za opravnou; jihozápadně od centra se nachází bývalý mlýn (Plzeňská 229). Na severním okraji Motola leží rozlehlý areál fakultní nemocnice, na jihozápadní straně v údolí zase motolské krematorium s urnovým hájem. Na jihu Motol sousedí s přírodním parkem Košíře - Motol a přírodní památkou Kalvárie v Motole; vysoko nad údolím na skále chráněné coby součást PP Kalvárie v Motole stojí kříž, který je dominantou údolí, ale také velmi zajímavým výletním místem; celkem pěkný výhled na něj i na údolí je z protějšího srázu, na nějž lze rovněž vystoupat, nejzajímavější je ovšem vyjít rovnou ke kříži. Nejblíže je to k němu z centrální zastávky Motol, odkud přejdete podle tramvajové trati nájezd na Bucharovu a ještě před rybníčkem odbočíte pěšinou doleva; přirozeně se ještě před tím můžete podívat na zámek, případně až k motolskému mlýnu; vystoupavše prudký sráz, dejte se ihned pěšinou Doprava - dlouhým přímým úsekem se tak dostanete až ke kříži, od něhož se vám naskytne zajímavý pohled do údolí se silnicí Plzeňskou a krematoriem, ovšem především si budete moci užít neopakovatelné atmosféry kalvárie na nezalesněném skalním vrcholku. Zpátky se musíte vrátit lesem stejnou cestou; navrátivše se na pěšinu vystoupavší z Motola se však rozhodně nemusíte vracet dolů, naopak je dobré odbočit Doprava a okrajem lesa přijít na rozcestí se stezkou přicházející zleva - od silnice Bucharovy; tato cesta Bucharovu podchází a kdybyste se za touto silnicí dali doprava, dospějete na trojúhelník cest, kde do podjezdu pod železniční tratí 122 již vstoupíte spolu se žlutou značkou přicházející od golfového hřiště; právě díky podjezdu není problém najít tuto odbočku ani v opačném směru - odbočivši před Bucharovou doprava přichází žlutá k železničnímu podjezdu, ihned za nímž jde mírně vpravo; cestou mírně vlevo se dostanete právě k podchodu Bucharovy a vzhůru k vedení vysokého napětí, odkud lze pokračovat buď vpravo ke kalvárii, nebo vlevo směrem na přírodní památku Motolský ordovik. Do této památky se dostanete snadno, půjdete-li od Motola přímo, či od Cibulky vlevo; nad tratí definitivně zatočíte vpravo a shlíževše do železničního zářezu se dostanete na okraj osady Háje; v opačném směru byste z ulice 5. máje proti železničnímu podjezdu z ulice V borovičkách odbočili vlevo, avšak ihned za okrajem zástavby byste se dali doprava.

Text je přejatý z Průvodce k průvodci I - https://www.turistika.cz/cestopisy/show/pruvodce-k-pruvodci-i-okoli-prahy.html.

Poslední aktualizace: 1.3.2013
Motol - PkP na mapě
Autor: okalis

Příspěvky z okolí Motol - PkP

Praha - Motol
Původ jména není zcela zřejmý, pravděpodobně pochází od osobního jména…
Přírodní památka Kalvárie v Motole leží po obou stranách Plzeňské ulice u tramvajové zastávky…
Na dnešní výlet jsem se moc těšila, jelikož by tam mělo být i veřejné…
Jedeme autobusem č. 197 na Smíchovské nádraží a odtud tramvají č. 9 nebo…
Kostel Panny Marie Vítězné je poutní místo, které se nachází mezi ulicemi Karlovarská a Zbečenská v blízkosti tramvajové smyčky Bílá hora. V první…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokrát Vás pozvu na procházku Motolskou Kalvárii.Nachází se v Praze 5,nedaleko krematoria…
Na Bílou Horu a poté k letohrádku Hvězda     381 m n.m. 6.12.2016  Bílá…
Již čtyři roky po bitvě vyrostla na Bílé hoře malá barokní kaplička. Právě…
Bílá hora se svou nadmořskou výškou 381 m n.m. není zase…
Letošního 8. listopadu tomu bylo přesně 400 let, co se odehrála b…
Budova Ústavu makromolekulární chemie byla postavenáv…
Břevnovský klášter je pozoruhodný už jenom tím, že se jedná o první mužský…
Ve staré části Řep stojí masivní budova kláštera, jehož plný název je Klá…
Břevnovský klášter je klášter řádu benediktinů. Je to nejstarší mužský kl…
Pův. ves vystavěná z břeven, klád, po založení kláštera (Boleslav II. 993)…
Liboc (původně Luboc nebo Hluboc) je poprvé připomínána v zakládací listi…
Představujeme vám překrásné skalnaté údolí, které se nachází při …
Chrám Svatého Víta
Katedrála svatého Víta je největším a nejvýznamnějším pražským chrámem. Kromě bohoslužeb se zde odehrávaly i korunovace českých králů a královen.…
Pražský Hrad
Pražský hrad je největším klenotem hlavního města i celé České republiky. Pražský hrad je…
Praha je hlavním a největším městem České republiky. Leží na řece Vlta…