Moravským krasem I. (z Jedovnice přes Ruprechtov k Rudickému propadání)

Vzhledem k různým vládním opatřením jsme naši tradiční jarní (květnovou) akci museli letos posunout až na první měsíc letní. Ani náš cíl tentokrát nebyl tradiční a jako prioritu zájmu jsme zvolili oblíbenou turistickou lokalitu známou jako Moravský kras. Nebyli jsme ovšem zdaleka jediní, takže zajistit nějaké to ubytování bylo tentokrát o něco komplikovanější než obvykle. Nakonec se ale dobrá věc podařila, a tak jsme se vydali do téměř třítisícového městyse Jedovnice.

Bydleli jsme v těsné blízkosti kempu u rybníku Olšovec, na který z minulosti nevzpomínám zrovna rád. Před více než 10 lety jsme zde byli začátkem července na dovolené ve firemním přívěsu – bohužel právě v době, kdy tady probíhalo něco jako dětská škola v přírodě ve formě hip-hop campu. Přesto, že nás správce areálu ubezpečil, že akce bude každý den končit do 23,00 hod. a ráno se před 10. nezačne, skutečnost byla jiná. Příšerný rytmus duněl denně přibližně do půl páté hodiny ranní, a protože děti byly nezdolné, před 9. vše začínalo znovu. Po této dovolené jsme si pak vzali volno na zotavenou a spali a spali a spali …

Doufal jsem, že tentokrát bude lépe a docela se těšil, protože tento region má rozhodně co nabídnout. Pravda, jisté zvukové efekty v noci někteří spolunocležníci produkovali v dostatečné síle a počasí bylo stále tak trošku aprílové (díky tomu jsme, bohužel, zejména první den ujeli i viděli méně než jsme plánovali), ale spokojenost převládala. I když byly některé atrakce zavřené, žádné jeskyně jsme ve finále nenavštívili a celou lokalitu jsem již v minulosti v sedle bicyklu docela slušně „prošmejdil“.

Tentokrát jsem jel ve čtvrtek 10.6.2021 do Jedovnice poprvé sám a autem. Po dojezdu jsem narazil na zamčenou chatu, zjistil, že ostatní jsou na výletě a šel na pivo. A protože jsem na jejich dojezd čekal dlouho a marně, vyjel jsem za nimi po dalším telefonátu do hospody na náměstí (správně by v tomto případě asi bylo náměstystí). Cestou se přidal i další, právě dorazivší, člen výpravy. A tím veškeré čtvrteční sportovní aktivity skončily.

V pátek 11.6.2021 jsme si nejprve zajeli na jedno ranní U Hastrmana (byli na nás hodní a za krásného počasí nám natočili už před otevřením), potom zpět se doobléknout a kolem chaty zase vzhůru do kopců. Projížděli jsme přes různé žlíbky (nádherný výraz), kterým dala lesní technika pořádně zabrat) a Rakovecké údolí. Teplota klesala, naopak vlhkosti shůry nepříjemně přibývalo. Na druhou stranu jsme po dlouhé době potkali ve volné přírodě lišku.

Obloha nadále temněla, a tak jsme se rozhodli, že bude dobré rychle někde zasednout k obědu (a tím se i případně ukrýt před živly). První možností byl Ruprechtov, kde ovšem bylo zavřeno. Stejně jako u zdejšího slavného větrného mlýna (tady závorou). Mlýn je chráněnou památkou, pochází z roku 1873 o od roku 1884 je vybaven Halladayovou turbínou. Muzeum v něm už je ale zrušeno a dnes slouží jako ubytovací zařízení (jistě to víc nese). Takže jsme museli dál.

Tím dál bylo Podomí, kde nás okamžitě zaujaly historické tramvaje z konce I. desetiletí minulého století nacházející se u hotelu Vrchovina a vzápětí i jídelní a nápojový lístek (pivo Kanec). Vzápětí přišel pořádný slejvák, nedaleko od nás prý i krupobití měnící zemi v bílou ledovou plochu. Setrvali jsme tedy déle, než jsme chtěli a při placení u pultu zjistili, že se zde nachází spousta hostů s jakýmisi bílými chlupáči na vodítcích. S těmi jsme se pak ještě párkrát setkat měli.

Olšovec
Olšovec  •  Foto: markyz63

Další plánovaný program byl zrušen z důvodu blížící se druhé vlny zavlažování a my se vydali – raději nejkratším směrem a po silnici – zpět do Jedovnice. Cestou jsme se zastavili krátce jen v Senetářově (u moderního kostela sv. Josefa, jehož interiér část výpravy ve čtvrtek náhodou navštívila, a doškové chaloupky). Následující Kotvrdovice s kaplí Božského Srdce Páně jsme jen projeli a za chvíli už zastavovali v Jedovnici, nedaleko kostela sv. Petra a Pavla. Většina však měla zájem jen o nákup uzenin na večerní opékání,

Protože se počasí v odpoledních hodinách pronikavě zlepšilo, vyjeli jsme (v pravém slova smyslu, protože to bylo pořád do kopce) ještě do nedalekých Rudic a jejich okolí. Nabídka je zde poměrně pestrá: neobvyklá kamenná pilířová boží muka, moderní kaple sv. Barbory (kousek za / pod ni jsme neodpustitelně minulí hospodu s Bernardem, protože nás jedna členka výpravy přesvědčovala, že na pivo je ještě brzy … a my jí chtěli udělat radost) a hlavně kamenný válcový větrný mlýn holandského typu z roku 1865. Muzeum ve mlýně mělo zavřeno, takže jen společné foto a zpátky do lůna Matky Přírody.

Čekají nás Kolíbky, což jsou zajímavé vápencové skály připomínající westernové kulisy (točily se tady ale spíše pohádky a ještě častěji se zde vždy pohybovali hlavně archeologové nebo horolezci), a zejména věhlasná přírodní památka známá jako Rudické propadání. Jedná se o místo v lese, kde se Jedovnický potok propadá do téměř 90 metrů hlubokého a přes 12 kilometrů dlouhého jeskynního systému. Smrdělo to tady peklem (spíše však nedalekou ČOV-kou) a strašně to klouzalo, ale návštěva tohoto místa je při putování Moravským krasem vždy nepsanou povinností.

Večer jsme zjistili, že se vedlejší kemp během dne až neskutečně rychle zaplnil (někteří zaznamenali i zahájení fotbalového ME nebo fakt, že Djokovič porazil na pařížské antuce Nadala) a vzápětí vzplanuly „táborové“ ohně …

Poslední aktualizace: 15.6.2021
Moravským krasem I. (z Jedovnice přes Ruprechtov k Rudickému propadání) na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Moravským krasem I. (z Jedovnice přes Ruprechtov k Rudickému propadání)

Z autokempu Olšovec kolem rybníků Olšovce a Budkovanu
Autokemp Olšovec je největším kempem Drahanské vrchoviny. Nachází…
Single traily u Jedovnic v Moravském krasu jsou přírodní stezky pro cyklisty…
Na první víkendový den nám původně slibovali počasí značně nevlídné, téměř…
Nachází se na jihovýchodním okraji rybníka Olšovec. Mokřad zde by…
Zdejší letovisko je nejvýznamnější rekreační centrum Drahanské vr…
Jedeme na Drahanskou vrchovinu do významného střediska letní…
Rychlostní závody motorových člunů v České republice se jezdí tra…
Nachází se na východním okraji městyse a svou rozlohou 42 ha je n…
Nachází se na hrázi Jedovnického rybníka Olšovce při cestě z měst…
Jedovnice - Francisova turbína na hrázi Olšovce
Na hrázi jedovnického rybníka Olšovce se nachází zajímavý histori…