Monument Valley

Celý název tohoto parku, který leží na hranici dvou států Utah a Arizona, zní Monument Valley Navajo Tribunal Park. S rozlohou 120 km2 je součástí rezervace indiánského kmene Navajo, který žil původně na severu USA. V rezervaci platí zvláštní indiánské předpisy, prohibice a indiáni mají svůj jazyk. Je to takový malý stát uprostřed velkého státu. Rezervace byla založena dohodou mezi indiány a vládou Spojených států v r. 1868, vlastní park pak založen r. 1958. Cesta z motelu, kde jsme měli snídani, trvala více než 4 hod., za den najedeme neskutečných 544 km. Projíždíme krajinou s širými pláněmi podél skalisk a holých hor různých tvarů a zbarvení od minerálů. Po cestách potkáváme náklaďáky, jak je známe z amerických filmů.

První fotografická zastávka s výhledem na panorama Monument Valley je od hlavní příjezdové cesty z Point Johna Forda. My jedeme dále k návštěvnickému centru, ale děláme malou zastávku u stánku s indiánskými suvenýry. Než naši průvodci najmou jeepy k okružní jízdě, vcházíme do obchůdku s různorodým zbožím - kovbojskými klobouky, koberečky a keramikou s indiánskými motivy a hlavně nádhernými šperky. Nasedáme do jeepů s indiánskými řidiči a jedeme na 17 mil dlouhou projížďku kouzelnou krajinou. Vstup do Monument Valley stál 26 USD (včetně 2,5 hod. projížďky po nejkrásnějších místech NP - asi 11 zastávek). U některých zastávek prodávají indiáni suvenýry.

Údolí leží vlastně ve výšce skoro 1700 m n.m. a z něj vystupují, někdy osamocené, jindy tvořící nádherný celek, skalní masívy s různými názvy - Palčáky, Sloní záda, Tři sestry, Totemy, Okno nebo Klíčová dírka. Červené skalní věže, pilíře a jehly se tyčí do výšky až 300 m (pro ilustraci 1000 stop). Není divu, že úžasné scenérie skal spolu s písečnými dunami, hrou barev a indiánskou atmosférou se staly kulisou pro filmaře (filmy- např. známý western Johna Forda Dostavník, nebo Forest Gump) a jsou stále a stále fotografovány.

Na jedné ze zastávek u okna, které vypadá jako obličej indiána s dlouhými vlasy je vystoupení. Jeden indián nám zpívá asi tři indiánské písně za doprovodu tlučení paličky na obdélníkový bubínek. Pochopitelně za toto vystoupení chce peníze navíc. Bláhově jsem si myslela, že vystoupení za zvuků bubnu a zpěvu bude i s tanečním doprovodem. Ale to bych asi chtěla moc.

Vracíme se zpět, po vystoupení z jeepu jdeme kolem hoganů. Hogan je tradiční obydlí kmene Navajů, kruhového nebo obdélníkového tvaru. Konstrukce je pokryta hlínou a uvnitř kdysi bylo ohniště, nyní jsou tam kamna zhotovená z 55 barelu s kouřovodem. Obydlí stavěl muž pro manželku a děti, dříve byla obydlí určená pro zklidnění a rozjímání zvlášť mužská a zvlášť ženská. Na krátkou chvíli navštívíme ještě muzeum a hajdy domů, na motel, dnes nocujeme v Page.

Poslední aktualizace: 14.12.2012
Monument Valley na mapě
Autor: daga.ti

Příspěvky z okolí Monument Valley

Monument Valley Navajo park
Monument Valley znamená údolí skal. Nachází se v indiánské rezervaci…
Monument Valley není národním parkem, ale indiánskou…
Na hranicich utahu a arizony vytvorila eroze velice zname utvary ktere fi…