Úterý 11. 5. 2021
Večer se to zatahovalo, ale v noci už zase bylo jasno. Zima však nebyla, spalo se dobře. Od rána je horko, občas se někde objevují mráčky. Tak uvidíme, co nám dnešek předvede. Aktuální informace o předpovědi počasí nemáme, ale máme pláštěnky a to nám stačí.
Po třech náročných dnech jsme měli v plánu dát si skutečně odpočinkový 6,5 km dlouhý výlet na Doubravický vrch. Ale to bychom museli přejíždět, což se nám zdá skoro zbytečné. Také proto, že i přes Lipí máme naplánován jeden ze zdejších výletů - červený manětínský okruh. Celý měří 15,5 km, my si ho však zkrátíme a Manětín vynecháme. Část trasy vede po silnici - tu jsme projeli včera autem a ten zbytek oželíme. Zkrátili jsme to tak o 5 km.
Celá trasa vede přírodním parkem Manětínská, kde je rozsáhlý komplex borových a smrkových lesů. V minulosti tady byl vojenský výcvikový tábor. Možná proto je tady krajina lidmi nezničená.
Procházíme hezky upravenou obcí Lipí. Trasa je velmi dobře značená, tak se snad nedá ani zabloudit. Stačí jen koukat. Jenže čím se to zdá jednodušší, tím snadnější je z cesty sejít. Ota jde přede mnou, já si najednou všimla na odbočující cestě nějaké stavbičky. Až pak jsme si všimli, že právě po té odbočující cestě máme jít. A ta stavbička? To je r. 2014 vybudovaná studánka chutné železité minerálky. Vyléváme obyčejnou pitnou vodu a nahrazujeme ji minerálkou. Takovou změnu máme rádi.
Procházíme skutečně hezkým lesem. Cesty jsou různorodé - lesní pěšiny, rozpadající se asfaltka, drobná šotolina i cesta s většími kameny. Hodně zajímavý je i okolní les, jsou tu různé rokle, ďolíky a všude je mech nebo nyní nádherně zelené borůvčí. Prostě taková pohodička.
K rozcestí Dvůr Libenov pomalu stoupáme. Ani jsme netušili, že zdejší budovy tvořily historický barokní dvůr, který byl založen v letech 1670–1680 Karlem Maxmiliánem Lažanským. Hospodařilo se zde do poč. 20. století, pak pustl. Současný majitel ho zrekonstruoval. Tady je i památný Libenovský dub zimní. Je zhruba 320 let starý. Při měření r. 1977 byl 19 m vysoký s obvodem kmene 441 cm. Pro tyto hodnoty je od r. 1978 chráněn.
Zajímavou obcí na trase je Radějov. Obec v zalesněném údolí byla založena r. 1483. Po odsunu původního obyvatelstva nebyla znovu osídlena. R. 1995 tu byla vyhlášena památková zóna. Zachoval se zde hodnotný soubor venkovských usedlostí z 18. a poč. 19. století. Jsou to roubené statky s hospodářskými budovami, které slouží převážně pro rekreaci. Hezká je i malá roubená kaplička.
Po červeném okruhu jdeme až k rozcestí Hájovna Lipí. Pravděpodobně tady hájovna bývala. Ale žádné podrobnosti o ní jsme nikde nezjistila. Také tady mohlo být nějaké povídání. Jsou tady dva rybníky. Horní a Dolní. Na břehu Dolního rybníka je dřevěné posezení.
Od rybníků pokračujeme už jen kousek po zelené do obce Lipí. Až teď jsem se všimla nejstaršího zdejšího statku (čp. 1), který je hezky opravený. Nejzajímavější je však klepadlo - úžasná kovářská práce.
K autu už to máme kousek. Původně jsme se tady chtěli ještě najíst, jenže ranní mráčky se rozplynuly a všude tady je neskutečné horko. V lese bylo líp. Do hodiny jsme doma. Cestou jsme se zastavili v Loze koupit pernarecký chléb a pro osvěžení nanuka.
Domů jsme přijeli tak včas, abychom dobře zaparkovali. Za chvíli už Ota otvírá pivo a já jdu do sprchy. Zase to byl horký den, i když většina cesty byla v hezkém lese, kde bylo docela příjemně. A hlavně tady byl opět klid. Tady je to skoro jak na konci světa. Skoro žádní lidé, pohodička a hezká krajina.
Výjezd jsme byli nuceni ukončit, Ota je na zítra objednán k lékaři. Bylo nám to docela líto, ale nakonec to bylo ve správnou chvíli. Večer se to zatáhlo, v noci začalo pršet a pršelo další dva dny. Tak to jsme měli skutečně na počasí štěstí. Už teď nás však zajímá, kdy se sem vrátíme, abychom prošli i ty další naplánované trasy, prohlédli si další stolové hory. Ty už jsou skutečně na Manětínsku.
Poslední aktualizace: 19.5.2021
Manětínsko a širší okolí - 4. den - 10,5 km dlouhý okruh: Lipí - Libenov - Radějov - Lipí (větší část červeného manětínského okruhu) na mapě

Příspěvky z okolí Manětínsko a širší okolí - 4. den - 10,5 km dlouhý okruh: Lipí - Libenov - Radějov - Lipí (větší část červeného manětínského okruhu)

Radějov
Odloučená osada s lidovou roubenou architekturou v nádherné přírodní…
Rozcestník je umístěný zhruba uprostřed malé a roztomilé osady Radějov, rozkládající se jen kolem jedné širší cesty. Směrové šipky…
Rozcestí Hvozd
Rozcestník najdete na návsi obce Hvozd, která je v historických záznamech poprvé zmiňována v roce 1253. Směrové šipky rozcestníku…
Na návsi v obci Hvozd hned vedle bývalé hospody stojí vysoký hranolový odstupňovaný sokl a na něm je umístěný litinový kříž. Kříž…
Rozcestník je umístěný vedle cesty u Dolního rybníka na Malém potoce kousek od velmi pěkného odpočinkového místa, které najdeme hned…
Rozcestí Osojenský potok - ústí
Rozcestník najdeme na kraji lesa v údolní pasece, kde se setkává polní a lesní cesta. Směrové šipky udávají směr jediné turistické…
Kostel sv. Barbory stojí ve východní části obce Manětín u křižovatky…
Manětín leží v Západních Čechách, severozápadním směrem od Plzně. Město s…
Pozemek zahrady u zámku v Manětíně je už doložen v roce 1604, kdy byl…
Když se ve 3. dekádě února udělalo naprosto jarní počasí, byla naše…