Mamlas, Hamroň a spol. aneb sochy Michala Olšiaka na Žďárku

Michal Olšiak se narodil ve Žďáře na Sázavou, vystudoval gymnázium a nyní se věnuje sochařství malířství a cestování. Své sochy nejdříve tvořil z písku v Itálii, později již z betonu v Německu.

Sochy M. Olšiaka se v České republice nacházejí v okrese Žďár nad Sázavou.

Na malý okruh jsem se vydala se Žďáru po upravené cyklostezce, která vede kolem řeky od Kulturního domu až k Bránskému rybníku. Od rybníka jsem se vydala směrem na Starý Dvůr, kde „končí civilizace“ a začíná příroda. Ze Starého dvoru je krásně vidět na dominantu města – na Zelenou horu (kulturní památka zapsaná v seznamu UNESCO).

Odtud již cesta vede povětšinou z kopce. Po chvilce jsem došla k první soše M. Olšiaka. Jedná se o Mamlase. Mamlas je z betonu a je vůbec první sochou, kterou sochař vytvořil na Žďársku. Socha je umístěna pod stromem a díky schůdkům ze zadní strany na ní lze snadno vylézt.

Mamut
Mamut  •  Foto: XMogy

Po několika fotografiích jsem pokračovala po cestě dolů kolem Jedlovského rybníka, kde se za několik málo minut vynořila zvláštní nazelenalá příšerka, která měla každé oko jiné. Jednalo se o Hamroně. Hamoň je abstraktním pojetím žáby a šneka v jedné „osobě“. Socha má vítat příchozí návštěvníky Hamrů a místní k němu vymysleli i bajku: „Pověst o Hamroňovi“, kterou najdete na stránkách obce, jenž dala podnět k jeho vytvoření.

Od Hamroně jsem se rozhodla jít k další soše. Jedná se o Mamuta. Ten se nachází v lese u Rozštípené skály na druhém konci Hamrů. Cesta poklidnou malebnou obcí byla klidná a hezká, i když jsem šla většinou po silnici. Podle mého je mamut na nejhezčím místě. Je obklopen přírodou a hučící řekou a jsou u něj dvě lavičky. Každý, kdo k němu dorazí by měl nakouknout i na Rozštípenou skálu, která je oblíbeným místem pro horolezce.

Od Mamuta jsou dvě možnosti, jak se vrátit do Žďáru. Buď pokračovat v cestě, dojít k Hraničnímu kamenu (mezi Čechy a Moravou), poté do Šlakhamrů a zpět do Žďáru. Nebo se můžete vydat po cyklostezce do sousední vesnice Sázavy, ze které můžete jet autobusem. Cyklostezka je moc pěkná, stále vede lesem a v některých úsecích je obklopena skálou.

Hamroň
Hamroň  •  Foto: XMogy

Pokud se vydáte ze Sázavy autobusem, uvidíte v Hamrech po levé straně další sochu od téhož sochaře. Jedná se o koně v nadživotní velikosti, který tahá z bahna povoz. Socha byla vytvořena na zakázku pro jezdecký klub.

M. Olšiak však vytvořil na Žďárská i jiné sochy: Hrochy, které najdete ve Škrdlovicích, Raka nacházejícího se v Dačině a Sovu v osadě Yokon u Třech studní.