Moje oblíbené
Cestování do Itálie 2023 Letenky Itálie od 655 Kč Ubytování Itálie  Mapa Itálie
Hlavním městem Itálie je Řím. Součástí italské metropole je samostatný stát Vatikán - sídlo papeže (památky Andělský hrad a Bazilika Sv. Petra). Sever země pokrývají Alpy a Dolomity s mnoha  ski areály. Táním ledovců zde vznikla turisty oblíbená jezera. Na jihu země je největší středomořský ostrov Sicíle, který pokrývá pohoří Apeniny s nejvyšší sopkou Evropy - Etna (3 323m). Mezi další oblíbené italské ostrovy patří Sardinie nebo Elba.
Oblíbené destinace
 > Garda   > Bibione & Caorle  > Benátky  > Elba   > Dolomity - region Trento  > Řím  > Sicílie
Příspěvky z Itálie od zkušených turistů a cestovatelů  (1 639)
   Tipy na výlet (55)     Turistické cíle (1 139)     Trasy (57)     Cestopisy (164)    Fotogalerie (21)

Malý průvodce pobřežím Tyrhénského moře 4

Ponoramatický pohled na pláž u kempu Molino a Fuoco.

Na pláži pulsoval čilý společenský život.

Jak to žije na plážích?

Dov
olenkáři ubytovaní v apartmánech, soukromých rezidencích nebo v hotelích vzdálených od pláže poněkud dál, než co by kamenem dohodil a zbytek došel, mají dvě možnosti – buď využít placenou pláž a její služby, nebo si propriety pro pohodlný pobyt u vody nějakým způsobem dopravoval sami.
Těžko odhadovat, v jakém poměru jsou k sobě obě tyto skupiny, podle množství bicyklů s různě vyvedenými přívěsnými vozíky na převážení slunečníků, lehátek, skládacích židliček různého druhu a velikostí, tašek s proviantem, pitím, osušek a ručníků na rozšířeném prostoru pláže kousek od našeho místa by se dalo usuzovat tak padesát na padesát.
I z našeho kempu jezdili lidé na pláž na kole, byť vzdálenost od branky k místu, kde se dalo rozložit lehátko, přesta
vovala 300 metrů chůze cestou vystlanou piniovým jehličím pod korunami těchto stromů, takže se dalo chodit jen v tričku a v plavkách.

Klábosit se dalo i ve vodě...

Kromě soboty 27. srpna jsme se koupali a slunili denně celé tři neděle našeho pobytu. Zmíněnou sobotu zadul trochu silnější západní vítr a rozvlnil moře. To pro nás nebylo nic překvapujícího, na druhé straně u Jadranu byly takové vlny celý týden a lidi si to užívali, i když plavčíci měli vyvěšené červené vlaječky na znamení zákazu koupání. Tady jsme byli ke svému údivu hned po obědě na pláži skoro sami.
Ačkoliv byl den volna, nebyly v dohledu ani žádné lodě, alespoň ty menší - ty nekonec nevypluly ani tehdy u Jaderského moře. Vítr sám o sobě nebyl nijak příjemný,
nedal se ani postavit slunečník a tak jsme to zabalili, poskládali svoje saky paky na pojízdné lehátko, vrátili se do kempu a jeli na výlet do Livorna (o tom další kapitola).

Naše plážová výbava sestávala se z lehátka na kolečkách, jehož podpěra se dala polohovat od sezení až po ležení. Další lehátko má zajímavé skládání a dá se na něm ležet taky v několika polohách, ba dokonce s hlavou níž než nohy.
Slunečník fasovaný od Algidy z doby provozu stánku na Babyloně. Ten se upevňuje do podstavce, který je třeba zašroubovat do písku na pláži (v místech, kde jsme většinou leželi to šlo ztuha, protože pod vrstvou písku byly kořeny stromů a keřů nad pláží. Pláž sama o sobě byla široká čtyři,
pět metrů, což pohodlně stačilo pro všechny, kdo tam pobývali – a byli to v podstatě skoro jedni a ti samí lidé, i když se pochopitelně střídali. Prostě kdo se prvně uvelebil na jednom místě, chodil tam už pořád. Ani v době vrcholící sezóny v posledních dvou týdnech srpna, nebyla tady hlava na hlavě, malý kousek svého soukromí si mohl dopřát každý.

...anebo na břehu.

Cesta k moři měla dvě tři zákruty, za poslední se v průzoru pinií a nízkého k řoví objevila jeho hladina. Měla pokaždé jinou barvu, zkoumal jsem ji každý den a bylo to skutečně tak.
Někdy odrážela modrou oblohu, jindy byla nazelenalá. Blízko břehu průzračná v barvě světlého písku na dně, kus dál zase zelená v několika odstínech a když se člověk podíval z vody na břeh, odrážela svěží zeleň piniových korun…

Moře mělo i své nálady a vyjadřovalo je řečí vln. V klidném poledním čase byla (několikrát) hladina rovná jako mlat a připomínala spíš hladinu tuzemských rybníků a v tu chvíli lákala – pojď človíčku poležet na mém protepleném povrchu, nic ti neudělám, jen malinko tě pohoupu…
Většinu času chřestily vlnky drobnými barevnými kamínky u břehu, těch kamínků omývaných vodu je pás široký patnáct, dvacet čísel a každý oblázek je lesklý a jinak barevný. To bylo ono klasické, vlídné moře.
Jindy vlny – stále ve snesitelné výšce deseti, dvaceti centimetrů – na břeh dorážely rozčileně, šplouch, šplouch, na břeh a rychle zpátky, jako by při

Pláže se táhnou několik kilometrů...

pomínaly člověku jeho pomíjivost a nicotnost, dávej si na mě bacha, jsi tady na chvíli a já celou věčnost, když se mi zachce a spojím se s větrem a mraky, můžu nadělat z poklidného dne pěknou paseku!
Tohle varování patrně nevyslyšel kdosi v již zmíněnou sobotu. Když jsme se vraceli z Livorna, poletovala nad hřmící hladinou a vlnami rozbíjejícími se o skaliska pod silnicí za Castiglioncellem záchranná helikoptéra, ve výřezu u silnice stála dvě hasičská auta a dvě záchranky, v místech s výhledem na hladinu se tísnili Italové (a pak že za čumily podobných katastrof jsme jenom my Češi)… co se tam přihodilo nemůžu sloužit, jednak jsme neměli kde zastavit, abychom se podívali (a možná by to byly zajímavé fotografické úlovky) a druhak se mi ani zastavovat nechtělo, moc tyhle situace nemusím…

Celý pás pláží od Vady k Cecině (Čečíně) má pozvolný přístup do vody, po dvou desítkách metrů zvedá se dno malým valem a voda je tady do půl lýtek, od břehu k tomuto valu je prohřátá jako ve vaně a teprve potom začíná – opět velmi pozvolna – větší hloubka. Moře je tady je čisté, stojí-li v něm člověk po ramena, zřetelně vidí všechny prsty svých nohou. Na břehu žádné vyplavené škebličky, jako u Jaderského moře, jen občas odkudsi vlny přinesou dvaceticentimetrové úzké zelené listy, které se místy vrší na břehu. A jeden den měly se v místech našeho koupání vyskytovat medúzy žahavky. Alespoň to říkal mladý italský pár, který je ve vodě zkoušel najít. Pravda je, že malý žahanec jako od kopřivy jsem dostal taky a v tom místě mi trochu zčervenala kůže, za pár hodin jsem ale o ničem nevěděl.
Aby nám kůže nezčervenala hned po prvních dnech pobytu až na puchýře jsme si bedlivě hlídali a nebyli jsme sami. Jen málokdo neseděl na sluníčku pod slunečníkem a navíc přes poledne, v době největšího horka a nejpalčivějších paprsků zůstávalo na pláži jen pár těch největších vytrvalců. Italové jsou zvyklí na siestu, takže obyvatelé kempu nejspíš podřimovali ve stínu svých pojízdných obydlí, smůlu měli ti, co přijeli už ráno autem na soukromé pláže. Ve stínu slunečníků se nicméně dalo vydržet i polední horko, navíc pokaždé od moře foukal
osvěžující vánek.

Poslední aktualizace: 20.4.2012
Autor: zdenekh

Rosignano Marittimo

Příspěvky z okolí Malý průvodce pobřežím Tyrhénského moře 4

Malý průvodce pobřežím Tyrhénského moře od Livorna po Piombino (Elbu nevyjímaje) - cesta na místo
Z domova jsme odjeli v neděli 21. srpna ráno před devátou. V den, kdy předpověď počasí inzerovala třicítku. Co bylo slibováno, bylo též splněno a tak jsme se v a…
Výchovná lekce malým Italům  Po pravé straně silnice z Vady do Ceciny jsou kempy v pořadí: Tri Pesce, Camping Rada Etrusca, Molino a Fuoco, Campeggio Mareblu, Delle Gorette a Camping Bocca di Cecina. Všech…
Legrační Švýcar a další figurky v kempu Kluci a jejich mámy ze stanů naproti odjeli v neděli dopoledne a nám se tak otevřel výhled na zadní část kempu. Tam převažovaly stany. V jednom větším bydlela i mladá rodi…
Městské hradby Volterry patří k velmi zajímavým a historicky pozoruhodným italským fortifikačním stavbám. Opevnění jedenáctitisícového toskánského městečka je totiž částečně stále ještě…
Jedenáctitisícové toskánské město Volterra, které si až do současnosti zachovalo středověký charakter, nabízí svým návštěvníkům pozoruhodných pamětihodností více než dost. Jednou z těch, které ulpí pevně – a nadlo…
Jednou z nejobdivovanějších pamětihodností toskánského města Volterra je tzv. Etruská brána. Jedná se o hlavní vstup do města z jižní strany a pochází z období mezi 4. a 3. stoletím před naším letopočtem. Brána byl…
Všem volterrským svatostánkům bezesporu vévodí pozoruhodný katedrální Dóm; tedy chrám, jehož výstavba probíhala v několika staletích a dodnes se může chlubit také cenným mobiliářem. Protože…
Baptisteriem většinou rozumíme raně křesťanskou kamennou křestní kapli, stojící samostatně nedaleko kostela, většinou katedrály. Volterrské osmiboké baptisterium sv. Jana Křtitele je…
Skutečným – a nejen společensko-historickým – centrem nevelkého toskánského města Volterra je bezesporu náměstí Piazza dei Priori. A není to jen proto, že se na tomto náměstí nachází…
Skutečnou dominantou jedenáctitisícového toskánského města Volterra je – při vší úctě k Medicejské hradní pevnosti - budova místní Radnice. Někomu možná silně připomíná radniční palác ve Florencii, ale na to rychle zapomeňte. Radnice ve Florencii totiž ve skutečnosti pouze připomíná svou starší sestřičku z Volterry. Věřte nebo nevěřte, ale volterrský Palazzo dei Priori je nejstarší radniční budovou celého Toskánska. Poch…
Jednou z velmi zajímavých památek toskánského města Volterra je římské divadlo. Je současně jednou z mála regionálních památek, připomínající období antiky a…
Medicejská hradní pevnost, nacházející se v malé perle italského Toskánska zvané Voltera, je skutečnou dominantou tohoto nevelkého a pozoruhodného italského města. Byla postavena na nejvyšším místě kopce, takže do…
Pánové Š+G kdysi ve své povídce použili příměru, že „k mladému muži patří cigareta, jako k velbloudu hrby“. Naprosto stejně k sobě zapadá třítisícileté spojení nevelkého toskánského města Volterra a vznešeného ala…
Název tohoto článku v žádném případě nepřehání. Jedenáctitisícová, a nepříliš známá, Volterra, o které můžeme klidně prohlásit, že je vzdálenostně blízká Pise a vzhledově Florencii, je opravdovým skvostem, který na…
Na Piazza dei Miracoli (Náměstí Zázraků) a ještě menším Piazza Duomo uvidíme dóm, který patří k nejkrásnějším románským památkám v Toskánsku. Zvenčí zaujme fasáda ve smetanové barvě s několika slepými arkádami.…
Torre Pendente neboli Šikmá věž v Pise je její nejtypičtější stavbou. Najdeme ji pochopitelně na Piazza dei Miracoli (Náměstí Zázraků). Stavba věže začala roku 1173. Začala se naklánět ještě před dokončením 3. …
Pisa měla ve středověku vyspělé loďstvo a kralovala ve Středomoří svými cestami do Španělska a severní Afriky. V 16. století své postavení ztratila, když řeku Arno začaly zanášet naplaveniny. Právě tyto cesty m…
Toskánské město Pisa nejsou jen katedrály, kostely, kláštery, Náměstí zázraků a šikmá věž, ale také pozoruhodné a krásné palácové stavby a šlechtická rodová sídla. Nejvíce palácových staveb…
Nejvýraznější stavbou náměstí Piazza dei Cavalieri v Pise je monumentální Rytířský palác neboli Karavana. Od roku 1846 je to sice „jen“ školní budova, hostící univerzitní Scuola Normale…
Každý návštěvník toskánské Pisy, který z města viděl více než jen nakloněnou zvonici na Náměstí zázraků, musí získat celkem oprávněný pocit, že město ve svých dějinách poznalo pouze slavnou soch…
Náměstí Piazza dei Cavalieri je druhým nejslavnějším náměstím v Pise, kde jej předběhlo jen nedostižné katedrální Náměstí zázraků. Přesto je pro mnohé návštěvníky i obyvatele města místem,…
Pro mnohé to možná bude překvapivé zjištění, ale devadesátitisícové město Pisa v žádném případě není totéž, co šikmá věž a Náměstí zázraků (Piazza dei Miracoli). Nebo - lépe řečeno -…
Muzeum sinopie najdeme na jednom z nejkrásnějších náměstí světa, tedy na slavném Piazza dei Miracoli neboli Náměstí zázraků. Kdo toto místo někdy navštívil, ví, že je zde každý kousíček…
Jedno z nejkrásnějších náměstí světa je nazýváno také  La Piazza  dei Duomo, tedy Dómská náměstí. Jedná se o neuvěřitelný „koncentrát“ historických památek na jednom místě, a proto je náměstí již od roku 1987 pamá…
Devadesátitisícové toskánské město Pisa zná většina turistů jen díky unescovému Náměstí zázraků, což je vůči dalším památkám města dosti nespravedlivé. Slavná Pisa totiž nabízí svým návštěvn…
Hřbitov Campo Santo je jednou z památek, nacházejících se na možná nejkrásnějším náměstí světa, tedy Piazza dei Miracoli neboli Piazza del Duomo (Náměstí zázraků či Katedrální náměstí). Pamá…
Koncem srpna roku 2014 jsem se rozhodl navštívit zase po nějaké době svou milovanou Itálii. To, že jsem doposud neviděl takové klenoty, jakými bezesporu jsou Siena a San Gimignano, jsem…
Síň nebo sál fresek je jednou z nejzajímavějších – byť provizorně zřízených – prostor, které jsou součástí hřbitova Campo Santo, nacházejícího se na nejkrásnějším náměstí světa, tedy Piazza…
Další den jsme se vydali do starobylého městečka Marciana, které je vzdáleno od Procchia asi 18 km. Cestou jsme viděli slavný ostrůvek, Isola Paulina, u kterého se údajně koupala nejmladší Napoleonova sestra Pauli…