Madeira - hodně vidět, málo platit - díl 4

Nejhezčí cesty po horách jsem popsal v minulých dílech. Hory jsou ale leckde. Na Madeiru se ovšem jezdí hlavně kvůli levadám. Jsou to zavlažovací kanály, které přivádějí vodu většinou z vodnatého severu na suchý jih ostrova. A přitom neváhají projít i několika kilometrovými tunely. Dnes se podíváme na jedny z nejkrásnějších kousek od nám známého sedla Taixeira. Pokud jste tam podle návodu strávili nerušenou noc, vraťte se autem několik km směrem k Santaně, kde u Rancho Madeirense je velké parkoviště. Tam si lze v příjemném rodinném prostředí dát startovní pivo, další možnosti už nebudou. A už nastupujeme kolem první levady do Caideirao. Cesta je pohodlná až na Queimadas, kam se také ještě dá zajet autem (je tam ale jen pár míst, která jsou brzy ráno obsazená). Dál už je cesta kolem levady zajímavější. Míříme do Zeleného kotle. Nalevo kolmá skála, napravo kolmý sráz do stálezeleného údolí a výhledy až k severnímu pobřeží a pod vámi vedle zavlažovacího kanálku jen pár decimetrů široká pěšinka. Ti co trpí závratí, nemají šanci, ti co ne si i tak rádi odpočinou, když cesta povede některým z tunelů. Dobrá baterka je nezbytná a určitě by neškodila ani přílba. To tu není ale zvykem, takže zvláště od vyšších turistů můžete často zaslechnout nadávky v mnoha řečech. Potěšilo nás, že jsme zhusta slyšeli i češtinu. Asi za dvě hodiny dojdete k obrovskému vodopádu uprostřed zeleného kotle, za kterého je levada napájená. Mnoho lidí zde končí, což je obrovská škoda. My jdeme dál ještě užší a dobrodružnější cestou do Ďáblova kaňonu. Asi po hodině cesty je nenápadná odbočka do prudké stráně vpravo. Pokud ji minete jako my, asi po sto metrech levada končí a musíte se vrátit. Ale to nevadí, jste odměněni pohledem na další vodopád. Když tedy už tu správnou odbočku najdete a vydrápete se nahoru asi tak 100 výškových metrů, octnete se na neznačené křižovatce. Je-li málo času, dejte se rovnou vpravo do úžasného Ďáblova Kaňonu – Caideirao do Inferno. Celou cestou kroutíte hlavou, proč v tomto terénu někdo vysekával kanál i s cestičkou. Na konci je skalní kotel s padající vodou s smaragdovýn jezírkem, které podle průvodců musí každý opravdový návštěvník Madeiry vidět. A nekecají. Stejnou cestou zpět se vrátíme na křižovatku a je-li čas, zvolíme ještě cestu vlevo. I zde je několik tunelů a krásné vyhlídky do údolí. No a z uvedené křižovatky vede ještě jedna cesta rovně. Přímo do tunelu dlouhého několik km. To jsme neodzkoušeli. Stejnou cestou se musíte vrátit až k autu, ale nelitujte, určitě uvidíte spoustu věcí, kterých jste si cestou tam nevšimli.

foto Olga

Poslední aktualizace: 20.3.2012
Madeira - hodně vidět, málo platit - díl 4 na mapě
Autor: Sir967

Příspěvky z okolí Madeira - hodně vidět, málo platit - díl 4

Z Pico do Areeiro na Pico Ruivo, aneb z třetí nejvyšší hory Madeiry na tu nejvyšší
„Doba Covidová“ obecně cestování neprospívá. Chcete-li …
Pico do Ruivo je nejvyšší hora Madeiry a  třetí…
 Smaragdový ostrov, květinová zahrada, ostrov věčného jara, perla…
MadeiraPokud máte rádi hory a přírodu, Madeiru rozhodně…
 Českými turisty nejoblíbenější regiony Portugalska sta…
Madeira V srpnu 2021 jsme se vydali na Madeiru již po č…
Ráj uprostřed Atlantiku, Ostrov věčného jara, Květinový koš Atlantiku - to…
Madeira, tento portugalský ostrov, je nazýván ostrovem…
Caldeirao de Inferno je podle průvodců nebezpečná, ... nebylo to tak zlé. Cesta od Caldeirao Verde je v pohodě, po pár set metrech následují schody a nahoře krásný výhled na vo…
15.3.2012 čtvrtek 6:00 nenávidím budí…
Ostrov Madeira (2): Pico do Arieiro (Pico do Areeiro) - Pico Ruiv…
Ostrov Madeira (5): Levada do Caldeirão Verde, Caldeirão do Infer…
Pico do Arieiro je se svou výškou 1818 m  třetím nejvyšším vrcholem Madeiry, a to za Pico Ruivo /1861 m/ a Pico das Torres /1851 m/. Vrchol hory je přístupný po silnici od park…
Naši letošní návštěvu tohoto krásného ostrova jsme…
Když se mi naskytla možnost  získat levnou letenku a…
Úterý (23.8.2016)Ráno Honza zjišťuje, že mu mravenci nalezli do s…
Údolí jeptišek, to je další tip na zajímavý výlet.…
Curral das Freiras je vesnička v hlubokém údolí mezi více než tisíci …
V tomto dílu zamíříme do hor. I když je ostrov Madeira svou rozloh…
Ostrov Madeira (1): Barevný ostrov - seznámení s Madeirou (05/201…