Lačnovky - Pulčiny - Huslenky ( Retro 1984)

pátek

Už dlouho jsem svému nejmladšímu bráškovi Staňovi sliboval, že ho sebou vezmu na pořádný čundr a tak jsme jedno páteční srpnové odpoledne na konci měsíce srpna vyrazili na cestu. Vlakem do Horní Lidče a odtud už po svých k čarokrásným Lačnovským rybníkům. Protože tu mají otevřenu " Rybárnu", což je krčma pro žíznivé rybáře, kupujeme si zde nějaké občerstvení a po pivu a limu sebou. Po silničce, vedoucí do kopců a na horní konec obce Lačnova, se dostáváme k místnímu JZD. Pokocháme se výhledem na celou oblast jižního Valašska a seběhneme dolů k potoku. Cestou necestou přes louky s ostrovjemi na lesní cestu a za vidlicí potoků už v hustém lese odbočujeme k Prostředním Lačnovským skalám.

Pulčiny
Pulčiny  •  Foto: Franta

Tak jako všechny ostatní zdejší pískovcové skály jsou i tyto vyzdobeny velkými dutinami a výklenky, najdeme tu vějíře voštin a jiné pozoruhodnosti. Hlavní blok skal má tvar písmene L. Tyto skály ale zná spíše jen horolezecká veřejnost, protože leží stranou od všech přístupových cest. Necháváme si tu s bráškou batožiny a vydáváme se hledat nějaký seník na přespání. Cestou objevujeme překrásnou skalní stěnu ( Dolní skály) o které jsem až dosud neměl ani tušení !! Pod hřebenem nacházíme kýžený seník, bohužel je k našemu velikému zklamání prázdný - to nejdůležitější pro luxusní nocleh - uschlá píce - v něm chybí... Začíná se nám pomalu smrákat a tak se přes hřeben Vrátnice s Horními skálami - táboří tu nějací trampové - vracíme k našim batohům. Tady v černém smrkovém lese už je tma jako v pytli, vystrašený Staník mne zůstává čekat pod skálami a já jdu pro ukryté batožiny.

Rozděláváme oheň, opékáme kabanos a slaninu a pak popíjíme limo a pivo a když se bratříček tak krásně v lese bojí, tak neodolám a vyprávím mu před spaním hrůzostrašné příběhy...

sobota

Ráno se budíme už před 8.hodinou a s úžasem zjišťujeme, že jsme doslova obklíčeni hřiby, které tu kolem nás přes noc vyrostly !!! Staník je chce hned sbírat. Já ho ale zarazím : napřed v klidu posnídáme, ony zatím ty suchohříbečky trochu povyrostou... I tak jich máme plnou velikou igelitovou tašku ! Moc z toho nadšený nejsem - před námi ještě 2 dny cesty - určitě se nám houby v tom horku zapaří !!

Foto: Franta

Pak si balíme pinkle a jdeme prozkoumat tu dlouhou a krásnou skalní stěnu Dolních skal. Od nich vystoupáme na hlavní hřeben Vizovických vrchů a odtud už po modré značce - za občasné konzumace chutných lesních plodů ( malin a ostružin) - směr Čertovy skály. Cestou míjíme na jednom vršíčku v lese ( kóta Laz ) zajímavé skalky s tak velkými otvory ( tafoni), že se Staňa do toho největšího celý vlezl !! Pak kolem četných velikých mravenišť až pod vrchol Zámčiska ( Kopce) ke skalám a jeskyním. Procházíme s bratrem skalnaté příkopy a propadlin a protože sebou máme i baterku, tak si prolézáme hlavní pseudokrasové puklinovité sluje a nacházíme i vchody do dalších " ďůr"... A pak dolů lesem po strašně strmém svahu k Čertovým skalám. Horolezců a čumilů je tu jak naseto ! Po prohlídce impozantní skalní hradby z hrubozrnného pískovce a slepence zdola i zhora ještě osvěžit v nedaleké studánce a hurá na Pulčiny ! Když v údolí potoka Pulčiňáku svačíme, tak nás míjí skupinka velice hezkých čundraček. Na skalách 5 kostelů se nezastavujeme, protože zde mají sraz horolezci snad z celého Severomoravského kraje a tak pokračujeme k hlavním Pulčinským skalám, kde doháníme ty čundračky. Leží tu vyvalené na louce u potoka a moc nahlas a hrozně falešně zpívají !!

Nyní nás čeká po klikaticím se chodníčku průstup hlavním hřebenem skal, které jsou dobře čtvrt km dlouhé. Vpravo vidíme skálu " Trtol". Lidově to znamená žábu, ale my bychom spíš řekli, že nám ta veliká skála připomíná žraloka. Na jejím vrcholku je pěkná skalní mísa s vodou. Když docela razantně vystoupáme až na horní konec skal, jsme zpocení jak myši. Odkládáme batožiny pod nejvyšší skálu - Ludmilinu - a lezeme na vyhlídku, která je opravdu úchvatná. Pod námi malebné louky a svahy, naproti na vršku první domky dědinky Pulčín. Z maličkého hradu zbyly ve skále vytesané 3 schodky. Jeho historie nebyla dlouhá, z jeho majitelů byl nejproslulejší jeden loupeživý rytíř. Ten v nedaleké soutěsce Lomensko u Čertových skal přepadal kupecké karavany. Podle hesla "vrána k vráně sedá..." měl za manželku ženu " nevalných mravů"...

Když se vracíme dolů pro batohy, tak s hrůzou vidím, že mi brácha hodil ten můj do h ... a ! Pardon - do lidského extrementu !!! A tak musí i přes slzičky v očích "za trest" nést oba batohy až nahoru do Velkého skalního města k Jelení studánce. Zde velké čištění a praní pískem, aby byl ten zápach aspoň trochu přehlušen. Než se tak stane, procházíme si okruh zdejšími skalními městy na vrcholu Hradiska a já po usmíření ukazuju bratříčkovi všechny význačnější skalní útvary : Skalní hrad a Jeskyni Hladomornu, Kazatelnu,Želvu, rokli Propadlého hradu a další skály...

Foto: Franta

Naše další cesta vede na rozcestí Pod Kyčerou a z kopce dolů do velké obce Zděchov. Na horním konci jsme se usadili na zastávce busu a rozdělili se o vepřovou konzervu, pak návštěva zdejšího hotelu. Obsluhuje tu překrásná šenkýřka a když se dozví, že Staňa není můj syn, ale bratr, tak značně pookřeje a je u našeho stolu skoro pořád ! Pročež se nám tu velmi líbí - hlavně mně, Staník má teprve 11 let a ještě z toho nemá rozum !! V průběhu večera si od nás ty zapařené suchohříby kupuje za štamprli borovičky a čokoládu jeden děda, jenže mezitím co stojím u pultu a vybavuju se s šenkýřkou, tak mu je další dědek sprostě ukradne a utíká k východu. Je ale přistižen a je z toho málem rvačka, ale to prý je tady normální... (a o to víc se tu cítím jak u nás doma !) Jsem ale zodpovědný i za mladšího sourozence a tak nechci čekat, až se semele něco horšího a tak platím, s veliků lítosťů v srdéčku sa lúčím s tú krasaviců a na závěr od ní dostávám tip na nocleh, že je u blízkého JZD veliký hangár se senem.

Byl tam a je to něco parádního ! Spí se tam jako doma v peřinách, v noci nás sice na chvilku budí přeháňka, ale to nevadí...

neděle

Ráno to ale už moc dobře nevypadá. Mraky jsou na spadnutí a tak bohužel musím zrušit naši další cestu, kterou měl být odjezd vlakem do Velkých Karlovic a přechod části hlavního hřebene Javorníků. Proto posnídáme, vyklepeme si seno z oděvů a po omytí ve zdejším potoku jdeme pěšo do Huslenek na vlak k domovu. Je to docela daleko, autobus žádný nejede a po chvilce začíná pršet a to tak, že moc !! Staňa má pláštěnku, já - starší a "rozumnější" vůbec nic - a tak nehorázně promokám...

Lačnovsko
Lačnovsko  •  Foto: Franta

Na nádraží si chvilku povídáme se správným borcem výpravčím a protože máme ještě dost času, tak si odskakujeme do blízké hospody na kofolu a pak už jen Cesta na Vsetín, přestup na další vlak a domů...

Poslední aktualizace: 7.1.2011
Lačnovky - Pulčiny - Huslenky ( Retro 1984) na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Lačnovky - Pulčiny - Huslenky ( Retro 1984)

Láz
Rozcestí Láz leží na modré turistické značce táhnoucí se z Lidečka přes Č…
   Dnes je krásná říjnová sobota, volání modrých dálek je zvlášť nut…
  Dnes navštívíme dřevěný lovecký zámeček Trubiska, ukrytý v hlubok…
Centrála cestovního ruchu Východní Moravy pracuje na propagaci Zlínské…
Centrála cestovního ruchu Východní Moravy pracuje na propagaci Zl…
  Máme u nás na Valašsku všelijaké skály a jejich seskupení. Milovníci starých pověstí a báchorek mohou poobdivovat například velikou skalní z…
Tento tip na příjemný výlet je určen všem obdivovatelům drsné krásy…
   Utékly rovné 2 dni od mojéj poslední návštěvy týchto krásných míst a…
  V hlubokém údolí Vizovických vrchů se na sever od hlavního hřebene u…
Již nějakých pár let každoročně vyrážíme za bigbítem do hlavního města…
Dnes máme na programu trochu delší výlet a tak už brzy ráno odjíždíme…
   Pokud by se u nás na východní Moravě pořádala soutěž o "Pískovcovou sk…
Říká se, že když je něčeho vzácného málo, je ho jako šafránu. To ale…
  Dnes už jsou Lačnovské skály známým turistickým pojmem, ale za časů mého mládí je znali jen trampové a horolezci. Navíc nebyly vůb…
   Celý rok jsem zlobil -  přesto se ale Ježíšek zachoval velkoryse a pro…
Pískovcový skalní utvar na hřebeni Vizovických vrchů. Přístup nejlépe …
  Součástí areálu Loveckého zámečku Trubiska bývaly i dva rybníky. Menší -…
   Součástí okruhu nové trasy a Naučné stezky "Okolo šesti dědin" je také …
   Jako nevlastní odvržená sestra si nejspíše připadají Prostřední…
  Tímto neobvyklým přízviskem už od pradávna obyvatelé Lačnova nazývají…